HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Solcelle-styring til Danfoss jordvarmeanlæg
Bace
Hej,

Har et 8KW Danfoss jordvarme anlæg sammen med en 500L buffertank og overvejer at få sat solceller på taget.
Men for at få optimal udnyttelse af solcellerne skal strømmen jo bruges nogenlunde samtidig med at den produceres (pga. timeafregningen), derfor skal jeg høre om der er nogen som har erfaringer med at styre et Danfoss anlæg således at temperaturen i buffertanken hæves når der er solskin og at man dermed kan lagre solenergien til nattetimerne?

Så vil meget gerne høre hvis der er nogen som har konkrete erfaringer med sådan en løsning eller et godt bud på hvordan dette kunne strikkes sammen Smile
Danfoss DHP8 Opti (7,5KW)
1x375m Jordslange
500L Buffertank
100m2 Hus med gulvvarme
 
Chr
Problemet i den sag er, at du ikke rigtig har så meget at bruge varme til på de dage/uger/måneder, hvor solen skinner, sådan lidt firkantet sat op. Hvis du ser på produktionsprofilen for et solcelleanlæg, så vil du -ikke overraskende- se, at strømmen produceres om sommeren, i det sene forår og det tidlige efterår. I de perioder har din VP ikke mange drifttimer til andet end varmt vand. Sommer og efterår har du oven i købet en meget høj brinetemperatur, så VP'en yder som den onde selv = endnu færre drifttimer.

Ser vi på din buffertank, så kan du, ved at hæve temperaturen med 25ºC (det vil sige at den vil komme over 50ºC, så det er højt sat), gemme godt 14 kWh varme i den. Det svarer til lidt under end 2 timers drift på din VP. Det er de to timers drift du i bedste fald kan nyttiggøre i dit projekt. Og hvad er værdien af dem? Din VP har, med en COP på 4, et forbrug på 1,9 kW. Den vil altså bruge strøm for ca 8 kr på de to timer, hvis du køber det fra nettet. Det er den besparelse du kan få. på en god dag. Optimistisk sat 100 dage pr år, så har du kr 800 i besparelse til at forrente og afskrive dit solcelleanlæg. Del selv med prisen, og du vil se at det ikke bliver noget der er værd at bruge penge på.

Jeg var selv igennem masser af overvejelser omkring diverse tiltag for at minimerer min varmeregning, solfangere, energifanger og jeg ved ikke hvad. Og fælles for alle ideer og påfund er, at det ikke kan svarer sig. Varmen fra en moderne VP er så billig, at det simpelt hen ikke kan betale sig med alle mulige krumspring. Investeringen kan ikke forrentes, for slet ikke at tale om service/vedligehold/reparation på de ekstra dimser der kommer på.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
lars-jacobsen
Det kan stadig godt være en god ide med et solcelle anlæg for Bace. Det kommer helt an på hans øvrige forbrug, profil og inverstering. Han skriver jo også for at få optimal udnyttelse, så hvis der kun gøres noget ekstra - fordi man i forvejen har jordvarmepumpen.
Men ellers har du har helt ret i din antagelse Chr. og overslagsberegning. Det var noget andet med den gamle årsbaserede afregningsform.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Bace
Helt enig i at et solcelleanlæg ikke kan tjenes hjem i form af gratis strøm til varmepumpen Smile

Det var mere i forhold til at kunne få optimeret udnyttelsen af solcellerne således at der kan lagres lidt i buffertanken samt få brugsvandet varmet op (det sidste ved jeg ikke om umiddelbart er til at styre), mens solcellerne producerer strømmen..

Derudover er der jo den normale besparelse på el-regningen som solcellerne kan hjælpe med.
Så det er blot tænkt som et tilskud, da jeg ikke bryder mig om at skulle betale for strøm til varmepumpen mens jeg spilder energien fra solen Wink
Danfoss DHP8 Opti (7,5KW)
1x375m Jordslange
500L Buffertank
100m2 Hus med gulvvarme
 
lars-jacobsen
Ok, hvis du så har (eller skal til at have) solceller afligevel så kan der fåes forskellige styringer (nogle invertere har det indbygget) der giver et signal når produktionen eller overskuddet er x W. Hvis dit egetforbruget så er mindre kan det måske være en ide at tvangsstyre VP til at køre og lave varme/varmt vand, nu da strømmen alternativt skal sælges til 60 øre. Nogle VP har nemlig også signal indgange for dette. De nye har ofte det tyske SG ready mærkat.
Nogle solcelle ejere er så "forskrækket" over at skulle sælge overskudspruduktionen til "kun" 60 øre at de vil gøre alle mulige krumspring for at undgå dette. Feks. Så installere man elpatroner i VVB og brænder hellere energien af her.
Om det i det hele taget kan betale sig i det lange løb er lidt svært at spå om eller regne på, da det kommer an på så meget. Men man kan dog altid give et bud ud fra nogle givne forudsætninger. Så skal man bare være opmærksom på at hvis bare een af dem ændres så holder regnestykket ikke mere.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Bace
At skulle sende strøm retur til 60 øre er helt fint - men kun hvis det er fordi jeg ikke selv skal bruge det - man kan jo sige at jeg kan producere 4KWH varme for 60øre i stedet for ca 250øre..

Det er som du også selv siger en begrænset mængde penge der kan spares på denne vej, men hvis det er nemt at implementere, så er det jo værd at tage med Smile

Hvis der er nogen som ved om det er nemt at koble til en Danfoss VP eller kan fortælle hvad jeg skal se efter, så ville det være fedt Smile
Danfoss DHP8 Opti (7,5KW)
1x375m Jordslange
500L Buffertank
100m2 Hus med gulvvarme
 
Chr
En anden bruger, AllanKJ, mener jeg at huske, har en krummelurer på sin styring, der sætter varmepumpen i drift, når hans udsugning med VBX modul kører, så han får glæde af dden varmere brine. Husker jeg meget rigtigt er det PMP, der er ophavsmanden til denne løsning, måske noget i den stil kan bruges.
Og her håber jeg, at en eller anden kan hukse, hvad det er for en tråd det er beskrevet i.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
lars-jacobsen
I SDV projektet er der et par beskrivelse på hvordan man kan tvangsstyrer (tænd/sluk) en VP:
https://styrdinvarmepumpe.dk/node/37
Nogle som feks. Min Bosch og DVI kan du i menuen bestemme hva der skal ske når den eksterne styringskontakt aktiveres. Hvad der er muligt med din VP må du checke i installationsmanualen.
Hvis det er en Danfoss Inverter så har nogle af dem indbygget relæ der kan styre "noget" såfremt overskuddet er af en hvis størrelse. Alternativt kan man købe en speciel styring specifikt til formålet, der måler inverter produktion og husstandens egetforbrug. Den koster dog lidt. Kan ikke lige huske om det er 3 eller 5 Kkr.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
PMP og Allans løsning er et relæ der tilkobler en anden modstand der "snyder" VP's udetemperaturføler til at tro det er koldere/varmere.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Bace
Så vidt jeg kan læse mig til er der mulighed for at stoppe pumpen, eller sænke temperaturen på den.. Men ikke umiddelbart nogen mulighed for at hæve temperaturen...
Havde derfor netop tænkt på en løsning som den PMP og Allan åbenbart har strikket sammen Smile
Danfoss DHP8 Opti (7,5KW)
1x375m Jordslange
500L Buffertank
100m2 Hus med gulvvarme
 
Ladegaard
Hej Bace

På klemme 307 og 308 monterer du et relæ med en 10 kohm modstand. Så vil varmepumpen være i sænket tilstand, med det antal grader man har defineret i varmekurvemenuen.
Du kan jo bare lade sænket tilstand være den normale driftstilstand og hæve varmekurven så pengene passer i forhold til den temperatur du kører med nu.
Nå du så bryder 10 kohm forbindelsen mellem de 2 klemmer vil du have et forhøjet sætpunkt.

Mvh Ladegaard
 
Bace
Helt korrekt, har faktisk leget med tanken om at kombinere de 2 muligheder således at:
Natsænkning når vi ved at solcelle produktionen er nul
normal temperatur i dagstid ved lav sol produktion
Hævet temperatur ved høj sol produktion

Burde være ganske simpelt at lave med et par relæer. Smile
Danfoss DHP8 Opti (7,5KW)
1x375m Jordslange
500L Buffertank
100m2 Hus med gulvvarme
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,331,551 Unikke besøg
XHTML CSS