HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvornår er det normalt, at elpatronen hjælper?
VB
Min varmepumpe kan producere varme ned tll 20 graders frost, lover leverandøren.

Under det årlige serviceeftersyn i dag fortalte jeg derfor montøren, at elpatronen kobler ind allerede mellem 0 og -5 grader.

Han sagde, at det var helt normalt for varmepumper, og at det kun vil påvirke økonomien med få hundrede kroner på årsbasis.

Det undrer mig lidt, idet Vølund angiver min varmepumpes COP til 2,44 ved -7 grader. Det kan jeg ikke forestille mig er opnået med hjælp fra elpatronen. Den bidrager jo kun med en "COP" på 1,0 og trækker derfor varmepumpens COP ned.

Jeg forestillede mig egentlig, at vi nærmere skulle ned på -15 grader, før el-patronen er nødt til at hjælpe.

Er der nogen, der kan højne mit vidensniveau? Hvor koldt skal det være, før en god varmepumpe skal have hjælp fra elpatronen?

NB: Jeg havde blokeret elpatronen sidste vinter, og varmepumpen havde ikke problemer med at holde huset varmt ved vinterens laveste temperatur, som jeg målte til -5 grader.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2465&pid=18442#post_18442]VB skrev:[/url]

Min varmepumpe kan producere varme ned tll 20 graders frost, lover leverandøren.

Under det årlige serviceeftersyn i dag fortalte jeg derfor montøren, at elpatronen kobler ind allerede mellem 0 og -5 grader.

Han sagde, at det var helt normalt for varmepumper, og at det kun vil påvirke økonomien med få hundrede kroner på årsbasis.

Det undrer mig lidt, idet Vølund angiver min varmepumpes COP til 2,44 ved -7 grader. Det kan jeg ikke forestille mig er opnået med hjælp fra elpatronen. Den bidrager jo kun med en "COP" på 1,0 og trækker derfor varmepumpens COP ned.

Jeg forestillede mig egentlig, at vi nærmere skulle ned på -15 grader, før el-patronen er nødt til at hjælpe.

Er der nogen, der kan højne mit vidensniveau? Hvor koldt skal det være, før en god varmepumpe skal have hjælp fra elpatronen?

NB: Jeg havde blokeret elpatronen sidste vinter, og varmepumpen havde ikke problemer med at holde huset varmt ved vinterens laveste temperatur, som jeg målte til -5 grader.


Hej VB
Jeg tror ikke der en nogle faste regler for hvornår varmelegemet skal koble ind.
Det kommer jo helt an på behovet for varme og størrelse af varmepumpen.

Man udstyrer en VP med et varmelegeme, for derved at optimere økonomien.

Der er ligesom 2 yderpunkter:

a) du installerer så stor en VP at den altid kan levere dit varmebehov, ulempe en stor anlægsudgift, fordel en lavere drifts omkostning.

Cool man sparer på anlægs udgiften, og installerer en mindre VP, for at holde indeklima varmt nok, benyttes en direkte elvarme. fordel en lav installations udgift, ulempe en høj drift økonomi.

I den gode installation, har man optimeret med a) og Cool således at den samlede udgift (afskrivning på installation og drift) bliver mindst mulig.
Derfor installeres en pumpe, som sjældent har brug for direkte elvarme, men gerne en sjælden gang i mellem, da udgiften til anlægsudgiften til elpatron er lille i forhold til at gå op i størrelsen på VP.

I din situation, er det rigtige at blokkere elpatronen, og så manuelt tilkoble den, eller fyre i pejsen, eller acceptere det lidt koldere indeklima i nogle dage, eller opvarme færre rum, når du ikke har varme nok i boligen.

Nå ja hvad som er det rigtige for dig og familien ved jeg jo ikke, men jeg gør sådanne.
Hvorfor benytte elpatronen, hvis VP kan klare det godt nok, så min tilskudsvarme er blokkeret.
og hvis/når vinteren bliver så kold og blæsende, kan jeg tilkoble tilskudsvarmen, eller jeg kan opvarme mindre af mine mange kvadrat meter.

Fra medio oktober 2014 til nu viser tidsfaktoren at tilskud varme har kørt i 2,9 timer, det meste var faktisk i starten, måske da montøren testede anlægget?
Hvilken effekt tilskudsvarmen har kørt med ved jeg ikke, men højst 9kW

på nibeuplink ser jeg at du har kørt tilskud i 18,3 timer ikke meget, hvis max tilskud er 1,3kW som markeret.

Hilsen Tage
 
VB

Citer

på nibeuplink ser jeg at du har kørt tilskud i 18,3 timer ikke meget, hvis max tilskud er 1,3kW som markeret.


Hej Tage.

Jeg havde ikke set, at man på UP Link kan se antallet af timer, hvor elpatronen har været i gang. Så tak for den oplysning! Smile

Mindst 10 af timerne var i øvrigt, fordi installeringen tog længere tid end beregnet. Derfor satte installatøren indedelen til at køre nøddrift natten på et noget højere trin end 1,3 kW.

Formålet var, at vi efter to dage med frostvejr kunne få ordentlig varme i huset og varmt vand igen.

Men er det i øvrigt ikke korrekt opfattet, at valg af forkert størrelse varmepumpe er knap så kritisk, hvis den er frekvensstyret, som min varmepumpe er?

Jeg fandt i øvrigt denne tråd fra 2010 på heatpump, hvor luft/vand varmepumper tilsyneladende kørte lystigt uden hjælp fra elpatron ned til -15 grader: http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1434.

Det burde min vel også kunne. Det virker som om elpatronen bare slår til, fordi fremløbstemperaturen er faldet lidt efter en afrimning. Det er sket i situationer, hvor varmepumpen slet ikke har problemer med at varme huset op.

Vil det være i øvrigt være bedre kun at tillade elpatronen at starte ved f.eks. -15 grader i stedet for at blokere den?

Ifølge servicemontøren afskæres varmepumpen fra at slå over på nøddrift, hvis den blokeres. Og det er jo skidt, hvis vi sidder et sted i udlandet i tilfælde af driftstop på varmepumpen i hård frost.

Hilsen Vagn
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2465&pid=18446#post_18446]VB skrev:[/url]

Citer

på nibeuplink ser jeg at du har kørt tilskud i 18,3 timer ikke meget, hvis max tilskud er 1,3kW som markeret.


Hej Tage.


Men er det i øvrigt ikke korrekt opfattet, at valg af forkert størrelse varmepumpe er knap så kritisk, hvis den er frekvensstyret, som min varmepumpe er?

Vil det være i øvrigt være bedre kun at tillade elpatronen at starte ved f.eks. -15 grader i stedet for at blokere den?

Ifølge servicemontøren afskæres varmepumpen fra at slå over på nøddrift, hvis den blokeres. Og det er jo skidt, hvis vi sidder et sted i udlandet i tilfælde af driftstop på varmepumpen i hård frost.

Hilsen Vagn


Hej Vagn
Jeg opfatter det således, har du fået installeret for stor en pumpe, (større end nødvendigt) så har du brugt for mange penge på etableringen.
Det er korrekt at du frekvensstyrret pumpe, jo ikke har problemer med mange start og stop, nå varme behovet hen på efteråret bliver større end pumpens minimum. Så vil den jo køre konstant.

Jeg ville slå elpatron fra, når jeg var hjemme og kunne opdage eventuelle fejl, og så tilslutte den i standard indstilling når jeg rejste.
Hvis du permanent ændrer til -15, så har du stadig problemer med rejse og "bare" -10 graders frost og bortrejse i mange dage.

Men nu om dage, er der meget ofte internet på rejsen, så kan du jo løbende kontrollere om pumpen kører tilfredsstillende hjemme, og hvis der er problemer, så tilkalde hjælp, nabohjælp eller montør,

Jeg har selv været på 12 dages ferie og holdt løbende øje med drift af VP.

Tage
 
VB

Citer

Jeg ville slå elpatron fra, når jeg var hjemme og kunne opdage eventuelle fejl, og så tilslutte den i standard indstilling når jeg rejste.


Det er nok også det, jeg vil gøre. Desuden vil jeg gerne se, hvor lave frostgrader varmepumpen kan klare alene uden hjælp fra elpatronen. Endnu har jeg ikke set den arbejde ved lavere temperaturer end -5 grader.

Der ligger jo også det i det, at en enkelt meget kold nat måske nok kan sænke temperaturen i huset lidt. Men i nogle tilfælde varmepumpen så indhente det tabte ved de typisk højere dagtemperaturer.

Desuden indstiller jeg i vinterperioden varmepumpen til ikke at producere varmt vand om natten. Varmelageret med gennemstrømningsvandvarmeren er stort nok til, at vi kan vente til lidt over middag, hvor udetemperaturen er høj nok.

Det tror jeg vil spare en del energi i en meget kold vinter.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
VB
Jeg er netop blevet præsenteret for det synspunkt, at det godt kan være en fordel, at min varmepumpe får en lille smule hjælp af varmepatronen allerede ved frostgrader lige under frysepunktet - og at den faktisk kan være designet til det.

Har det noget på sig?

Det mest logiske, synes jeg, er da ellers, at elpatronen kun hælper, når det er rigtig koldt, fordi varmepumpen ikke alene kan dække varmebehovet.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2465&pid=18453#post_18453]VB skrev:[/url]

Jeg er netop blevet præsenteret for det synspunkt, at det godt kan være en fordel, at min varmepumpe får en lille smule hjælp af varmepatronen allerede ved frostgrader lige under frysepunktet - og at den faktisk kan være designet til det.

Har det noget på sig?

Det mest logiske, synes jeg, er da ellers, at elpatronen kun hælper, når det er rigtig koldt, fordi varmepumpen ikke alene kan dække varmebehovet.


Hej fik du nogen forklaring på dette, Den eneste årsag til at lade elpatronen hjælpe, skulle være at VP så ville holde længere.
Energimæssigt burde det IKKE kunne svare sig, din COP er jo altid over en, dvs du får mere varme energi end du tilfører af elektrisk energi.

Måske skal vejledningen forstås således:
Hvis du skal dimensionere et nyt anlæg, så kan der være samlet økonomi i at elpatronen træder til en gang i mellem, ellers vælger du et for stort (og derved dyrt) anlæg.

Men hvis du HAR et anlæg, så kan jeg ikke se nogen fordel i at lade elpatron supplere, hvis VP selv kan klare det.

Men måske andre med forstand på pumpe mekanikken, kan komme med en begrundelse.

Tage
 
Admin
Hejsa
Varmepumper skal I.H.T DS 469 dimisioneres således, at el-patron ikke træder i kraft før man er under - 7 C
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
VB

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2465&pid=18455#post_18455]Admin skrev:[/url]

Hejsa
Varmepumper skal I.H.T DS 469 dimisioneres således, at el-patron ikke træder i kraft før man er under - 7 C


Tak. Det er en god oplysning, som giver mig lidt mere fast grund under fødderne.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
VB

Citer

Hejsa
Varmepumper skal I.H.T DS 469 dimisioneres således, at el-patron ikke træder i kraft før man er under - 7 C


Jeg fandt på nettet over denne forklaring:

Diskussionen omkring varmepumpernes dimensionering og særligt placeringen af det såkaldte bivalentpunkt, som er den temperatur, hvor varmepumpen netop kan dække husets samlede varmebehov uden tilskudseffekt fra elpatron eller lignende, har taget en interessant drejning efter præsentationen af den nye DS469 - Norm for varmeanlæg.

I DS469 har man noteret, at varmepumpen skal kunne dække husets varmebehov ned til -7°C uden tilskud i form af elpatron eller lignende. I praksis medfører dette, at varmepumperne fremover skal dimensioneres højere end tidligere. For nogle apparater vil det medføre en forringet effektivitet og for andre vil det betyde en klarmelding ift. SmartGrid, da varmepumperne vil have en væsentlig større reservekapacitet end tidligere.


Af installatørhåndbogens beskrivelse af effektdata fremgår det, at min varmepumpe ved -7 og fremløbstemperaturen 45 grader yder 7,78 kW ved tilført 3,14 kW. Det giver en COP på 2,48.

Jeg mener i øvrigt de 45 grader ved -7 grader (i stille vejr) er til tilstrækkeligt til at vore radiatorer kan holde huset varmt - 22 grader.

Ligeledes ifølge installatørhåndbogen: Ved -15 og fremløbstemperaturen 45 grader yder varmepumpen 7,83 kW ved tilført 4,03 kW. Det giver en COP på 1,95.

I forbindelse med frostgraderne for nylig på 3-4 grader og i stille vejr konstatererede jeg på varmepumpens separate bimåleren, at min varmepumpe fik tilført op til 3,6 kW. Hvilket jeg antager er maksimum for den strøm, varmepumpen har til rådighed, idet sikringen på varmepumpens fase er 16 Ampere.

Hvor meget betyder det for driftsøkonomien, hvis varmepumpen kun kan få tilført 3,6 kW og ikke 4 kW? Burde den have haft en større sikring, f.eks. 20 Ampere. (Tarifsikringerne er 25 Ampere).

Kan jeg mon trygt gå ud fra, at min varmepumpe er ganske fint dimensioneret i forhold til huset? Også med hensyn til strømforsyning?
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Ladegaard
Hej VB.

Jeg tænker at med den kapacitet din varmepumpen har i forhold til dit behov, vil det næppe være ret mange kWh den vil bruge på el-patron på årsbasis selvom varmepumpen er i "autodrift".

Slukker du derimod for den, risikerer du udedelen frostspringer i tilfælde af alarmer du ikke opdager ved eksempelvis bortrejse når det er frostvejr. Frostsikring af hele varmesystemet eller montering af mellemveksler med glykolkreds vil dog eliminere dette problem.
Legionellasikring er også fravalgt uden elpatron.

Uden detaljeret kendskab til netop din model tror jeg din varmepumpe kalder el-patronen ind for hurtigt at indhente et opstået varmebehov, som den med kompressordrift alene kan regne ud den er for længe om at indhente. Det kan være efter en afrimning eller brugsvandskørsel hvor integralværdien på varmedrift er faldet så meget at den af komforhensyn kobler den ind.

Jeg ville give den lov til at trække sin el-patron ved behov og naturligvis holde øje med timetallet :-).
Måske din servicemand kunne vejlede lidt i at udskyde indkoblingen hvis du stadig mener den kører for meget.

Din 3-fasede 16 A gruppe er slet ikke i nærheden af belastet når du kun trækker 3,6 kW

Mvh
Ladegaard
 
VB

Citer

Jeg tænker at med den kapacitet din varmepumpen har i forhold til dit behov, vil det næppe være ret mange kWh den vil bruge på el-patron på årsbasis selvom varmepumpen er i "autodrift".


Hej Ladegaard. Tak for svaret. Jeg tror du tænker rigtigt.

Citer

Slukker du derimod for den, risikerer du udedelen frostspringer i tilfælde af alarmer du ikke opdager ved eksempelvis bortrejse når det er frostvejr.


Jeg har besluttet ikke at blokere elpatronen.

Citer

Uden detaljeret kendskab til netop din model tror jeg din varmepumpe kalder el-patronen ind for hurtigt at indhente et opstået varmebehov


Det gør den så ikke mere efter at jeg, efter vejledning fra min servicemontør, har elimineret årsagen til de unødvendige indkoblinger af elpatronen. Fejlen lå i gradminutindstillingen.

Citer

Jeg ville give den lov til at trække sin el-patron ved behov og naturligvis holde øje med timetallet :-).


Det gør jeg.

Citer

Din 3-fasede 16 A gruppe er slet ikke i nærheden af belastet når du kun trækker 3,6 kW


Strømforsyningen til udedelen, altså varmepumpen, er énfaset (16 A), mens indedelen med elpatronen forsynes af en 3-faset 16 A gruppe.

Jeg har i den forbindelse fået at vide af min servicemontør, at det er vigtigt at elpatronens maksimale ydelse ikke må indstilles højere end 5,3 kW. Derved trækker den kun på to faser.

Som jeg forstod det, skulle den tredje fase være fri til udedelen, altså varmepumpen. Det giver mening, hvis varmepumpen ved behov for mere effekt end 3,6 kW får lov kan trække den nødvendige ekstra strøm fra den friholdte fase til indedelen.

Ellers forstår jeg ikke vejledningen.

I samme forbindelse oplyste han at ved kuldegrader lavere end 20, stopper varmepumpen automatisk og lader elpatronen klare hele opvarmningen. Underforstået at så får elpatronen automatisk adgang til alle 3 faser, så den kan yde den nødvendige effekt.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,259,172 Unikke besøg
XHTML CSS