HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe + guvvarmestyring
ChristensenJ
Hej alle

Jeg har købt mig et hus på 143 kvm, som jeg er i gang med at total renovere.
Turen er så kommet til det gamle oliefyr, som nu skal skiftes til en Thermia Atec 9kw. luft til vand varmepumpe.
Jeg har isoleret alle gulve med flamingo og støbt gulvvarmeslanger. Dog har jeg monteret en ny radiator i soveværelset, så jeg har noget at regulere varmen med hurtigere.
Nu skal jeg så have det hele koblet sammen, så jeg kan få varmepumpen koblet på.
Mit spørgsmål er hvad man skal have af gulvvarmestyring? Skal man vælge med trådløs styring i hvert rum, eller manuel indstilling?
Skal der kobles en shunt på?
Hvad vil være det optimale?
Bær over med at jeg er nybegynder, og måske spørg lidt dumt Smile
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2466&pid=18444#post_18444]ChristensenJ skrev:[/url]

Hej alle

Jeg har købt mig et hus på 143 kvm, som jeg er i gang med at total renovere.
Turen er så kommet til det gamle oliefyr, som nu skal skiftes til en Thermia Atec 9kw. luft til vand varmepumpe.
Jeg har isoleret alle gulve med flamingo og støbt gulvvarmeslanger. Dog har jeg monteret en ny radiator i soveværelset, så jeg har noget at regulere varmen med hurtigere.
Nu skal jeg så have det hele koblet sammen, så jeg kan få varmepumpen koblet på.
Mit spørgsmål er hvad man skal have af gulvvarmestyring? Skal man vælge med trådløs styring i hvert rum, eller manuel indstilling?
Skal der kobles en shunt på?
Hvad vil være det optimale?
Bær over med at jeg er nybegynder, og måske spørg lidt dumt Smile


Hej Christiansen.

Hvis dine gulvarme kredse er i balance, hvilket jo kan reguleres ved "stille" skruer på de enkelte grene. (jeg er ikke VVS'er, men har den mulighed på min egen gulvarme på fordeler manifolden.

Når systemet er indreguleret og i balance, så er det IKKE tanken at temperaturen i rummet skal styres af termostater i hvert rum, men alene af en måling af udendørstemperaturen, som derefter regulerer fremløbstemperaturen, ved lave udetemperatur så vil VP indstille til en højfremløb, og omvendt.

Det endelige forhold mellem ude temperatur og fremløb styres af det begreb som hedder varmekurve i din pumpe.
På min pumpe betyder en varmekurve med lavt nummer at jeg får lavere fremløb ved en given ude temp.

Så når systemet er installeret, så kommer indstillingen, start med den varmekurve som VP starter med.
Sæt fuld knald på alle termostater, vent 1-2 dage, og hvis det bliver for varmt, så vælg en varmekurve med mindre nummer.
På den måde får du lavest mulig fremløb på varme pumpen og bedst mulig effektivitet.
Hvis du kører med for højt fremløb og regulerer temperaturen i din rum med termostater der lukker for gennemstrømning, ja så kører du med unødvendig høj fremløb og der af dårligere effektivitet.

Er du med på tankegangen?
ellers spørg igen, andre end mig kan ganske givet også vejlede, måske anderledes end mig?, da der umiddelbart ikke findes den eneste sandhed.

Hilsen Tage
 
ChristensenJ
Hej Tage
Mange tak, for brugbar viden.
Hvad vil du anbefale mig at købe, til at koble gulvvarmen sammen med?

Mvh. Jacob
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2466&pid=18447#post_18447]ChristensenJ skrev:[/url]

Hej Tage
Mange tak, for brugbar viden.
Hvad vil du anbefale mig at købe, til at koble gulvvarmen sammen med?

Mvh. Jacob


Hej Christensen

Jeg er jo ikke VVS'er og heller ikke GDS på den slags VVS arbejde, skifte en defekt hane og så videre klarer jeg, men ny installation har ikke været relevant.

Men du skal tænke således, at dine nedlagte gulvarme slanger skal være nogenlunde lige lange, så har du samme flow gennem dem alle.
Hvis en enkelt slange er meget længere end de andre, så er strømnings modstanden for stor og du får for lidt varmt vand i denne slange og for koldt i det rum.

Der for benyttes en manifold, og flere kredse i store rum og en enkelt kreds i små rum.

Jeg har selv fået gulvarme i ca 140kvm, det blev til 7 kredse tilsluttet på en manifold, og med en cirkulations pumpe på kredsen, så havde en blande sløjfe,
Gulvarmen blev etableret i en stor flade og skille vægge opsat senere.
I de rum jeg ikke vil have så meget varme har jeg lukket manuelt for ventilen til kredsen ved manifolden.
Gulvvarmen blev etableret 5 år før jeg fik VP, den gang havde jeg et pillefyr, og da var blande sløjfen nødvendig for at undgå for varmt vant i gulvslangerne. Nu tror jeg at blandesløjfen og den ekstra pumpe kan undværes, Pumpen har jeg i hvert fald slukket.

Hvis du er GDS mand så diskuter med en VVS'er hvad som vil være fornuftigt,
Men jeg mener ikke det vil være relevant med rumtermostater i hvert rum, der styrer gulvvarmen.
(hos mig kan de efter monteres på manifolden) og sandsynligvis kan de eftermonteres på manifolden.
Når dit system efter nogle måneder er reguleret fornuftigt ind, så har du ingen separat styring på dine forskellige gulvvarmekredse, men har fundet den fornuftige indbrydes balance mellem kredsene som giver dig den ønskede komfort.
Og du har eksperimenteret dig frem til den rigtige varmekurve på VP.

Herefter kører det stort set automatisk, falder ude temperatur, så stiger fremløb til strækkeligt, og du har altid uden yderligere regulering en passende temperatur inde.

Det eneste som kan forstyrre dette er f eks megen varme fra sol indfald, eller megen afkøling fra kraftig vind og utætte vinduer/sprækker i konstruktionen,
Så må du midlertidigt ændre VP indstilling, på min pumpe kan jeg vælge at regulere varme kurven med et eller flere plustrin når det blæser og tilsvarende med minus trin en ddag eller 2 når det er vindstille og meget sol energi.

Kort:
Jeg ville ikke spekulere i dyre termostarter på gulvvarme kredsene (eller andre steder), da VP jo benytter meget varierende fremløbs temperatur, styret efter udetemperaturen.
Modsat olie, fjernvarme, gasfyr og tilsvarende som benytter stort set konstant fremløb, hvor du så må regulere indetemperatur med termostater.

Det var en stor forskel jeg lige skulle vænne mig til, da jeg skiftede fra træpiller til VP.
Nu kunne jeg ikke bare skrue op for termostaten, hvis jeg hurtigt ville hæve temperatur i et enkelt lokale.
Til gengæld har jeg fået mere jævn varme på mine ca 400kvm (ja urimeligt mange), i alle rum nu med brug af VP, det gjorde jeg ikke da jeg havde et pillefyr, her kunne jeg jo hurtigt få et varmt rum, hvis behovet pludselig opstod.

Min drift udgift til varme er nu kun ca 75% af den driftudgift jeg havde til træpiller, så derfor har jeg råd til jævn varme i alle rum.

Tage
 
ChristensenJ
Mange tak.
Det har sporet mig lidt ind på hvordan jeg vil lave det.
 
Admin

Citer

Men jeg mener ikke det vil være relevant med rumtermostater i hvert rum, der styrer gulvvarmen.


Fornuftigt eller ej, bygningsreglement kræver rum termostater
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,209,529 Unikke besøg
XHTML CSS