HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IPA vs. glykol?
Nordjyden
Hej,

Jeg har glykol i mit anlæg, men er lidt bekymret efter at have læst en del indlæg herinde.

Vil det være en ide at få anlægget skyllet godt igennem, evt. efter den metode som hamselv bruger, og så efterfølgende skifter til IPA sprit?

Mvh.
Nordjyden.
 
hamselv
Næh, hvis der er givet tilladelse til glykol er den jo OK. Sprittens lavere overfladespænding kan i uheldige tilfælde give bøvl med utætheder i brønde og varmepumpe.

Ligeledes koster det en pæn klat penge at skifte brinen - penge du ikke rigtig får noget for.

IPA'en er set fra naturens side, lettere at få bugt med i tilfælde af udslip. Etylen Glykol er i den sammenhæng noget der kan få kommunens folk helt om på skjoldet og flimre på det grusomste. Skægt nok flimrer man ikke så meget, når man hælder det på biler. Propylen glykol (den man bruger i solfangere) er i den henseende bedre, men er mere træls at pumpe (og koster mere). Derfor kommer den billige (giftige) på. IPA vil heller ikke være godt for dit helbred, men naturen kan langt nemmere få has på denne og nedbryde den.

Har du mistanke om luft og skidt, kan skylning/filtrering altid svare sig. Har endnu ikke mødt nogen der ikke blev overraskede over hvad der kan skylles ud af selv gamle anlæg. En meget stor en i Nordsjælland havde flere km slange der lå inaktiv, som følge af luft. Ekstremt meget zinkafkog havnede desuden i filtrene. Dette anlæg var dengang 28 år gammel. Senest fiksede Claus en fin Vølund, der pludselig fik "foræret" 40 meter slange mere der var aktiv. Det kørte den ikke ringere af skal jeg hilse og sige. Jeg selv var afsted og fik en god portion småsten mm ud af gulvslangerne og en ren stor mængde sand fra slangerne. Der var så en overgravning involveret, Men man bestemmer jo selv. Men vores anlæg er særdeles brugbart ved større køleanlæg, gulvvarme og radiatorkredse. Og selvfølgelig jordvarmeslanger.
 
Nordjyden
Hej,
Tak for hurtigt og brugbart svar.

Så lader jeg nok glykol være på anlægget, men vil prøve at rense filtre. Er det noget man selv kan gøre?

Mit glykol er blåt, kan man så sige noget kvalificeret om hvilken type det er?

Jeg har ikke haft den del "pakket ud" endnu, det hele er jo pakket ind i isolering og med "sølv" tape/folie omkring. Dette gælder hele brine-pumpen og der er en større "knold" på begge sider af den, samt ventiler til at lukke med. Skal jeg bare skære det hele op og se til det? Er filtre typisk nemme at rense, eller skal man lukke noget brine af først?

Ifm. jeg satte en varmepatron i buffertanken havde jeg vandet af den, og det var forbavsende rent, det var naturligt nok lidt mørkt, men der var intet der lignede urenheder i det.
 
hamselv
Ja til filtre, men eftersyn skal du alligevel have (og du skal opbevare dokumentation derfor). Få montøren til at vise dig hvordan. Normalt er der ikke rigtig noget i filtrene, flowet er for lavt til at du rigtig får noget med.

Ja og nej. Glykoler er fra fødslen farveløst. Og i "gamle" dage anvendte TP og Skaneks (i dag samlet som Ahlsell) hver sin farve til etylenglykol (gul og blå) og blandet blev det så grønt. EG'en kan farves som lyster, men normalt er blåt = etylenglykol. I de sidste mange pr har rødt normalt været propylen glykol.

Det vil være svært at spå om hvad der er lavet uden at have set det. Afdækningen med alufolie lyder sådan lidt alternativt. På frost ville man normalt have valgt armaflex. Filtre skal vær tilgængelige.
Hvorfor elpatron i buffer? Sidder der ikke en i VP'en? De Viessman jeg har set har da Elpatron indbygget a la Nibe, Bosch, Thermia?!??!?
 
Nordjyden
Hej igen,

Jeg fandt lige denne:
http://geoenergi.org/xpdf/jordvarme-og-grundvandskvalitet.pdf

Ifølge denne er hverken IPA eller de 2 typer glycol farlige, problemet er anti-korrisionsmidler, der er tilsat.

Hvordan afgør jeg om jeg har ethelyn- eller propylenglycol i mit anlæg?

Jeg skal have efterfyldt lidt, hvad sker der hvis jeg efterfylder med den forkerte glycol?
 
Nordjyden
Tak for endnu et informativt svar. Jeg går ud fra at jeg har ethelynglycol på mit anlæg.

Jeg fik lavet eftersyn sidste år, men han gjorde ikke meget og kiggede ikke til filtre, så jeg skal have fundet en anden til eftersynet i år. Jeg har dog besluttet, at jeg selv vil have styr på det.

Min Viessmann er en Vitocal 300-G BW110 CD60 fra 2006, dvs. godt 10kw seperat enhed, med alle pumper og beholdre eksternt. I den pumpe sidder er ikke elpatron, det er ekstra og de monteres i beholderne. Grundet problemer med nok varme første vinter vi boede her har jeg sat en 6kw patron i hhv. VVB og buffertank. De er styret af varmepumpestyringen. Dette har jeg selv monteret og det virker fint. Jeg vil naturligvis holde et våget øje med hvor meget de benyttes. Pt. bruger jeg den i VVB til at varme vandet op til godt 60 grader en gang om ugen for at sikre mod bakterier.
 
Nordjyden
Jeg ved ikke om der bliver behov for el-patronerne, men jeg vil også gerne have lidt backup, hvis der sker noget med pumpen. Efter jeg har monteret dem (og efter jeg fandt dette forum) har jeg fundet ud af, at der var lavet en del fejlindstillinger på mit anlæg. Det værste var nok, at temepraturføleren i VVB var sat i den forkerte følerlomme. Det fandt jeg ud af da jeg fik styringen overtalt til at snakke engelsk istedet for tysk og kom ned i fejlloggen. Den havde slået fra pga. højtryk hunderedevis af gange. Jeg besluttede at sidde og holde øje med den nogle kørsler og fandt ud af at det altid skete når den lavede varmt vand. Den var sat til 46 grader, men temepraturen nåede kun ca. 36 inden den slog fra på højtryk. Føleren sad i den nederslte lomme, som kun skal bruges ifm. solfangeranlæg (som jeg ikke har). Efter jeg har flyttet føleren til den rigtige lomme, som sidder lidt højere har jeg ikke set fejl i loggen.

Desuden var udeføler defekt, samt et par andre problmer, som alt for lille cirkulationspumpe på varme kreds, men til gengæld en alt for stor på varmtvandscirkulation. Så det er ikke så underligt, at den oprindelige installatør gik konkurs og vi brugte en masse strøm uden at have ordentlig varme den første vinter. Jeg har skiftet begge pumper og udeføler. Alt kører allerede meget bedre, nu skal jeg så have fundet en passende varmekurve.
 
hamselv
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Acykliske_forbindelser/ethylenglycol

Goenergi har aldrig været for grundige.

Mht glykol, henvend dig til et seriøs kølefirma og køb din glykol der. Taber du væske, skal du søge at finde hullet. Du må lovmæssigt ikke køre med et utæt anlæg (hvis vi holder os til lovteksten).
 
hamselv
Kommunernes miljøfolk læser så åbenbart ikke egen lekture. Forekommer ret sært at ethylenglykolen kan bringe kommunale miljøfolk helt op i det røde felt og forlange afbrænding af forurenet jord, prøver mm når der talet glykoludslip. Endvidere flipper dyrlægen ekstremt dårligt ud, hvis de opdager ethylenglykol anvendt i fødevareindustri, og FORLANGER propylenglykol.

Sært, da GEUS må forventes at være dem der ved noget om vand.

Læs https://da.wikipedia.org/wiki/Propylenglycol

Citat: Modsat ethylenglykol er propylenglycol meget lidt giftigt, mens de begge kan nedbrydes biologisk.
 
Nordjyden
Det er svært at vide hvad der er rigtigt, jeg er bestemt ikke kemiker eller biolog. Det var derfor jeg overvejede at skifte til IPA, hvis det både er bedre varmebærer og mindre farligt for miljøet.

Jeg tror ikke mit anlæg er utæt.

Da vi overtog huset havde det stået tomt knapt et år og der var tappet brine af, hvorfor ved jeg ikke. Jeg fik en VVS mand med erfaring i jordvarme ud og trykprøve det og hælde brine på og starte det op. Der blev hældt ca. 25 liter glykol på, det er godt 2 år siden. På det tidspunkt var trykket 1,5 bar, som ifølge Viessmann manualen ca. er det man skal kører med. I løbet af første vinter faldt trykket til 1,1 bar, hvor det har stået siden, dvs. det har ikke ændret sig de sidste 2 år, så jeg tror ikke jeg har en utæthed, men går ud fra at der har været noget luft i systemet, som siden er luftet ud via automatudlufteren. Jeg vil bare gerne lige have det op på 1,5 bar igen. Trykket svinger lidt med årstiderne, men ikke ret meget. Pumpen slar fra, hvis trykket kommer under 0,5 bar, så jeg vil gerne lige have lidt mere margin.
 
Nordjyden

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2469&pid=18485#post_18485]hamselv skrev:[/url]
Det vil være svært at spå om hvad der er lavet uden at have set det. Afdækningen med alufolie lyder sådan lidt alternativt. På frost ville man normalt have valgt armaflex. Filtre skal vær tilgængelige.
Hvorfor elpatron i buffer? Sidder der ikke en i VP'en? De Viessman jeg har set har da Elpatron indbygget a la Nibe, Bosch, Thermia?!??!?


Der er nok tale om armaflex, jeg vidste bare ikke hvad det hed.

Du kan se et billede af det her. Gaffatapen har jeg selv sat på, for at lukke en sprække.
 
Nordjyden
Billedet kommer åbenbart ikke med...
Nordjyden tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
hamselv
Ja det er sgu en "fagmand" der har begået det der. Men han var også gået på røven, sagde du!

Årstidsbestemt udsving på trykket = normalt. Vil svinge med brinetemperaturen.

Automat udluftere. Af med dem på brinekredsen. De kan kun lave ulykker. Det luft der er i anlægget kommer aldrig ud via dem. Det skal skylles ud.

Hvis dit tryk falder fra 1,5 til 1,1 på et år, er lækken særdeles lille. Så lader du bare servicemanden efterfylde den liter der skal til. Fordelen ved glykol er at det vil fedte ved utætheder, så det er langt nemmere at finde, end ved IPA.

Nogle knoldrøve, hvis de har forsøgt at tømme det. Det kan du ikke. Skal fyldningen af, skal du skylle det ud. Og det du tager af, koster en formue at med (Som firma). Du kan så selv som privatmand mange gange aflevere det den kommunale genbrugsstation, uden omkostning.

Etylenglykolen er de ikke glad for i rensningsanlægget, hvorimod sprit og propylenglykol er guf for rensningsanlæggetsbakterier.
 
Nordjyden
De sidste 1,5 år har trykket ikke ændret sig, så hvis der har været en utæthed, så er den væk nu.

Jeg kan ikke sende dig en pm, din mail er fuld. Kan du evt. sende din email i en pm til mig?
 
hamselv
Admin har såmænd bare blokeret muligheden (hvorfor ved man ikke).
 
Nordjyden
Kan du heller ikke sende en pm?
 
hamselv
Nej, ikke sidst jeg prøvede.
 
Nordjyden
Hmm. har du en email, som jeg kan kontakte dig på?
 
hamselv
Desværre accepteres dette ikke på sitet.
 
Admin
Hejsa

Alle kan igen sende PM
Se debattråd vedrørende PM

/Admin
Redigeret af Admin d. 17-10-2015 01:18
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,271,109 Unikke besøg
XHTML CSS