HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Tilbud fra byggefirma
aslarsen
Vi bygger hus med byggefirma, og overvejer et tilbud om jordvarme fra dem.
Huset bliver 200 kvm i 1½ plan bygget efter BR2010 med elementer af BR2015 såsom 3-lags glas. Vi har ikke energiberegningen endnu. Grunden ligger på halvsvær ler, og haven hvor slanger kunne graves ned er relativt fugtig.
Tilbudet lyder 99.000,00 for op til 300 meter slange og et Vølund 1245 anlæg. Er det et konkurrencedygtigt tilbud? Kan vi være sikre på at 300 meter slange er nok?
 
Kiesbo
Lyder til at mine venner i Danmarks største husbyggerfirma ikke er blevet klogere
Det er alene Vølund der beregner og bestemmer størrelsen på pumpen og længden på slangen. Det gode er at de sandsynligvis smider en 8 kW på, men slange længden er de useriøse og fedtet med. Du kan søge i forum efter min uheldige sag med samme firma (som jeg er 99% sikker på er det samme)
Vølund F1245 - 8 kW
 
Kiesbo
...rettelse: Vølund er sådan set fine nok, men deres beregningsmetodik er anderledes når anlægget er købt via byggefirmaet, hvilket deres medarbejder flere gange over for mig gav udtryk for, af de havde svært ved at stå på mål for.
Vølund F1245 - 8 kW
 
aslarsen
Jo - det er Danmarks største byggefirma der bygger. Jeg er bare vant til, at når ting lyder for godt til at være sandt, så er de det som regel også, og prisen fejler jo ikke noget.
Er det noget rod selv at entrere med den del? Kan se, at slange kan nedgraves for 50 kr plus moms. Der til til overføringer ved rør og en brønd. Burde kunne få omkring 400 meter for 30.000 plus en pumpe til 50.000, men så ryger den eventuelle fordel af at have en samlet pakke/fuld enterprise, og måske jeg overser nogle udgifter...
 
Nordjyden
Hvis resten af installationen er ok, er det så ikke et spørgsmål om, at bede dem lave et nyt tilbud med længere slanger og så holde det hele som en totalenterprise?

Såvidt muligt skal du sørger for at få alle ændringer aftalt, på hele huse, og prissat, inden du skriver under, alt bliver meget mere besværligt og dyrere, hvis du kommer og vil have lavet ændringer efter at du har skrevet under.
 
Kiesbo
Jeg havde 1 års gennemgang for en måneds tid siden og smalltalkede med håndværkeren som stod for gennemgangen. Han fortalte at de i større grad var begyndt at sige nej til folk med særlige ønsker og ønsker om selv at stå for delentrepriser. De har rigelig med kunder i bixen og gider ikke som udgangspunkt at bøvle med andet end totalentreprise. Med min ene, men meget dårlige erfaring, så kan jeg kun fraråde at handle jordvarme med byggefirmaet. Deres kvalitetssikring på lige netop dette område er håbløs! Deres grave underentreprenør er simple støbefolk som ikke kender bekendtgørelsen og ukritisk smider slangen i jorden på slump og uden kortlægning. Skulle jeg vælge om med det byggefirma ville jeg nok have valgt Luft til vand. Skulle det død og pine være jordvarme kan jeg kun anbefale at få indskrevet nogle minimumskrav til anlægget, herunder krav om beregning af dimensioneringen af en uvildig fagmand , hvis det er muligt.
Vølund F1245 - 8 kW
 
hamselv
Skægt at ingen hyrer en "Bjørn Elmquist" og korsfæster dem for overtrædelse af en lang række normer. DS447, DS 428, DS 452, BR for nu bare at nævne et par stykker. Der gør de det så stygt at det kan dokumenteres med to fotografier, og der behøves INGEN ekspertudsagn. Se billederne og læs normerne og selv svagtseende dommere vil kunne se, noget er rivende galt. Utroligt at man internt i firmaet accepterer så ringe arbejde.
 
Nordjyden
Hvis ikke man mener enterprise en udført korrekt og typehusfirmaet ikke vil rette op på det med det gode, så er der nok ingen vej uden om en voldgift, syn og skøn osv. Det kan tage lang tid, da de sikkert vil forsøge at forhale det. Er man tålmodig og har en god sag, så er der ok odds for at vinde til sidst. Det er dog langt fra sikkert at erstatningen står mål med indsatsen og under alle omstændigheder kan det tage meget lang tid...
 
aslarsen
Tak for indspil - vi forsøger at få dispensation til at bruge vores pillefyr. Plan B må være jordvarme, men kræver måske lige at man gør sig nogle overvejelser angående leverandør og betingelser fornemmer jeg.
 
Chr
Som jeg ser problemerne med omtalte byggefirma, så er det meget slangelængden det går på. Og uden at jeg på nogen måde skal tage dem i forsvar, så skal der også være retfærdighed til.
Hvis der ikke er jord nok i din have til at der kan komme tilstrækkelig meget slange ned, og du partout vil have jordvarme, jamen, så må der jo knibes på slangenlængden.
Når du selv er på forkant med tingene, så kan du jo specificere i din kontrakt, hvor meget slange du vil have. Hvis deres standard siger 300 meter som inkluderet i prisen, og du vil have 400 meter, så forlanger du bare, at der lægges 400 meter, og så skal du selv betale for de sidste 100 meter. Det koster ikke ret meget ekstra, når maskinen er på stedet allerede.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
nemlig chr... det er også meget nemmere kun at ha en at skulle henvende sig til hvis noget senere skal rettes. begynder man først selv at stå for enkelt dele bliver det ofte meget mere kompliceret.

hvis man feks selv skaffer en vvs er der står for jordvarmen men ikke for gulvvarmen så er der god chance for at man bliver kastebold mellem de to hvis der ikke er varme nok.

i forhold til prisen for et sprit nyt hus så koster 200 meter extra jordvarmeslange forsvindende lidt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
LarsMA
Nu har problemet vel også været at pladsen har været kneben hver eneste gang, hvor problemet har været oppe og vende herinde.
Så hjælper det jo ikke at ønske 200 m slange mere mere
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
aslarsen
Er der en måde at sjusse hvornår man ikke længere får nogen økonomisk gevinst ud af, at tilføje mere slange? På et eller andet tidspunkt må trykfaldet i den ekstra slange vel opveje fordelen ved en relativt begrænset temperaturforøgelse...
 
KNVarme
Grundlæggende kan man sige at man ikke skal trække mere end 15 watt/meter jordslange.
Og med hensyn til trykfaldet i jordslangerne så minimerer man det ved at dele slangerne op i en manifold så hver kreds bliver kortere. Man skal så sikre sig at alle kredse bliver lige lange. Og jeg mener lige lange!
I forhold til BR 2010 må huset maks bruge 52,5 kw/m2 + 1650 kw/ arealet af huset.... altså:

200 m2 hus * (52,5 kw + (1650/200)) = 12150 kw /år.

Din VP skal så kunne levere 17% af det for man regner med at man bruger 15% af varmen i den koldeste måned, men jeg regner med 17% for ikke at underdimensionere.

0,17*12150 = 2065,5
Fordelt på 31 dage á 24 timer = 2165,5/(31*24) = 2,8 kw
Tillæg for brugsvand er 1 kw så 3,8 kw varmepumpe

3,8 kw = 3800 W
3800 W /15 w/meter jordslange = 253,3 meter jordslange som minimum.

Men det er bare mig.
Og så vil jeg da bare sige at jeg kender da én der også gerne vil installere en 4 eller 5 kw varmepumpe til den pris. Inkl. gravearbejdet... Ja og moms. Wink
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
aslarsen
KNVarme. Jeg har sendt dig en PM.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,249,323 Unikke besøg
XHTML CSS