HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Energimåler?
Nordjyden
Jeg har bi-måler på varmpepumpen og pumperne er også koblet på denne.

Hvis nu jeg gerne vil have en energimåler på varmepumpen, så jeg kan udregne CPO, hvilken skal man så vælge og hvor præcise er de?

Man kan jo sætte en fin Kamstrupmåler på, men mindre kan vel også gøre det. Hvad er jeres erfaringer?
 
detniels
Mindre? Ja, 2 termometre og et vandur. Meget upraktisk da du skal aflæse værdierne ca. hvert femte minut Smile

Tror du må nøjes med at finde en brugt Multical 402 eller købe en ny.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2471&pid=18523#post_18523]Nordjyden skrev:[/url]

Jeg har bi-måler på varmpepumpen og pumperne er også koblet på denne.

Hvis nu jeg gerne vil have en energimåler på varmepumpen, så jeg kan udregne CPO, hvilken skal man så vælge og hvor præcise er de?

Man kan jo sætte en fin Kamstrupmåler på, men mindre kan vel også gøre det. Hvad er jeres erfaringer?


Hej
Ja jeg overvejede også en sådanne da jeg fik varmepumpe, men det var svært at finde noget fornuftigt og som var til at betale.
Så jeg endte med helt at lade være, da en udgift på måske 10kkr inklusive installation, var et stort beløb for at tilfredsstille min nysgerrighed.

Så jeg nøjes med daglige aflæsninger af energi forbrugt til VP og sammenligne med dagen graddage tal.
Min Vølund pumpe er på nettet, her kan jeg få en kurve over ude temperatur, og kan ved hjælp af denne finde døgnets middeltemperatur, og så har jeg graddage.
Dette sammenligner jeg med energiforbruget (omregnet tid døgnsværdier)
og har en sammenhæng som siger noget i retning af følgende

Energiforbrug = 2*graddage + 3,8
De 3,8 er energiforbruget til varmtvand, fundet henover sommeren, og kontrolleret ved at sammenligne døgnet graddage og energiforbruget hen over nogle måneder.

mht til nøjagtighed, så vil jeg tro at denne er god, da man jo afregner fjernevarme efter den slags målere, så det må være et gennemprøvet koncept med en fornuftig nøjagtighed.

Men umiddelbart,
Så ville jeg styre min nysgerrighed mht COP og så spare de penge.

Men følge pumpens forbrug så detaljeret som du nu synes du har lyst til.

Jeg sender dig mit regneark, så du kan se hvad jeg gør.
Jeg kan via nettet også aflæse mit generelle strømforbrug på døgnbasis, og så ser jeg på det svingende forbrug til andet end opvarmning, det ligger omkring 20-22kWt i døgnet.

Held og lykke med dit projekt, og du må da gerne informere mere her, hvis/når du går videre med det i praksis.

Hilsen Tage
 
Nordjyden
Hej,
Jeg kan se, at man kan få en: "ULTRAHEAT/ULTRACOLD T230" energimåler hos VVS-Eksperten til kr. 2.000,-
Det ville jeg godt ofre for at tilfredsstille min nysgerrighed vedr. CoP, er der nogen der kender denne måler og ved og den er bare nogenlunde nøjagtig?

http://www.vvs-eksperten.dk/varme/energimaaler/ultraheat-energimaaler-t230-15?search=energim%C3%A5ler&description=true&sort=relevance&order=DESC

Min VP sidder så den vil være nem at montere.
 
vendel
Hej Nordjyden.

Vi har sådan en energimåler. Jeg synes den virker ganske udmærket, uden at garanterer at den er 100% nøjagtig, men COP værdien svarer meget godt til hvad varmepumpen skulle yde. Om ikke andet, kan man jo altid se om COP værdien bliver bedre eller ringere når/hvis man juster lidt på varmepumpen hen af vejen.
SVK 10 (5-16KW) frekvensreguleret inverter, 3x200m + 2x40m fødeslange, dec 2013.
215 m2 , de 35 m2 på 1. sal. Ældre hus der er moderniseret noget. Gulvvarme over alt, undtagen et lille værelse og 1 sal.
 
Nordjyden
Hej Vendel,

Tak for info, jeg vil overveje at sætte sådan en på.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2471&pid=18532#post_18532]Nordjyden skrev:[/url]

Hej,
Jeg kan se, at man kan få en: "ULTRAHEAT/ULTRACOLD T230" energimåler hos VVS-Eksperten til kr. 2.000,-
Det ville jeg godt ofre for at tilfredsstille min nysgerrighed vedr. CoP, er der nogen der kender denne måler og ved og den er bare nogenlunde nøjagtig?

http://www.vvs-eksperten.dk/varme/energimaaler/ultraheat-energimaaler-t230-15?search=energim%C3%A5ler&description=true&sort=relevance&order=DESC

Min VP sidder så den vil være nem at montere.


Hej
Du skal velsagtens have 2 af den slags målere.
en til opvarmning af bolig og en til det varmevand

Princippet i måleren er at måle temperaturforskellen mellem frem og retur, samt at måle mængden af vand der strømmer igennem, disse tal ganges sammen det giver det øjeblikkelige energiforbrug,
dette lægges sammen med tidligere energi forbrug og du får det samlede energi forbrug.

Jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer, når du har installeret din energimåler.

Hilsen Tage
 
Nordjyden
Jeg kan godt nøjes med én, jeg har mulighed for at sætte den direkte på sekundærsiden af VP, inden 3-vejs ventil til VVB/buffertank.
Jeg er primært interesseret i den totale COP, og behøver det ikke delt op mellem varmt vand og varme.
 
KNVarme
Hej Nordjyde og tak for linket til den energimåler.
Jeg kender den ikke men som vendel rigtigt skriver kan det være en uvurderlig hjælp hvis man er typen der går og "tuner" på varmepumpen.
Til at beregne den eksakte COP ? Jeg ved det ikke for jeg kender ikke måleren.
Men jeg tror på den anden side ikke at det er et dårligt produkt.
Hvis jeg skulle sætte den op selv så ville jeg installere en ekstra snavssamler lige foran den. For snavs kan de altså slet ikke lide. Så ryger prisen lidt højere op ganske vist. Men alligevel ikke mere end 2500 plus montering. Og jeg har på fornemmelsen at du kunne godt være typen der gør det selv alligevel Grin
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
Nordjyden
Tak for input. Det bliver et projekt til foråret, jeg får ikke tid til at rode mere med det inden temperaturen er så lav, at fruen bliver utilfreds, hvis ikke der er varme for mange timer ;-)
 
KNVarme
Heh! Det kender jeg godt noget til det der! Held og lykke alligevel Cool
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,245,049 Unikke besøg
XHTML CSS