HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Max længde på jordvarme kredse
dodger
Jeg har snakket med Bosch's support(?) angående dimensionering af et jordvarmeanlæg.
Angående kredsene fremhævede han at pga. Bosch's relativt kraftige pumpe, anbefaler Bosch få kredse med stor længde. Eksempelvis hellere 2 x 300 eller 2 x 400 m end 3 x 200 m.
Denne information strider i mod hvad flere erfarne installatører siger.
Derfor er jeg forvirret.

Hvad er jeres tanker om dette emne?

Jeg vil gerne have tunge argumenter hvis de går i mod Bosch's egen anbefaling, og ikke: "jamen sådan plejer det at være med andre varmepumper"
 
mureren
Hvem skulle vide det bedre end Bosch?
Jeg forstår godt din bekymring når der er modstridende oplysninger....men du kan vist være helt rolig i denne sag, hvis du holder dig til Bosch's anbefaling.
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
Bace
Årsagen til at man generelt anbefaler flere korte strenge er jo for at sænke det samlede modtryk igennem slangerne og dermed kunne sikre flow som er højt nok.
Hvis Bosch har monteret en kraftigere brine pumpe burde det også give mulighed for længere strenge og dermed behov for færre.

Om der er nogen energimæssige fordele ved færre lange strenge eller om det alene er fordi det vil give et simplere setup ved jeg dog ikke noget om.. Men det er der sikkert nogen andre som kan fortælle Smile
Danfoss DHP8 Opti (7,5KW)
1x375m Jordslange
500L Buffertank
100m2 Hus med gulvvarme
 
Chr
Hvis regningen laves i træskolængder, så vi du få ca en fjerdedel af modstanden ved at lægge to kredse a 200 meter i stedet for en kreds på 400 meter.
Ulempen ved flere kredse er, at der skal laves en brønd med samlinger og manifold mm, og den koster en del, og det er et svagt led i dit system -det er enhver samling i princippet. Der kan købes en del strøm til at overvinde den ekstra modstand for de penge en brønd mm koster.
Min IVT -som er den samme som Bosch- har 460 meter slange i en kreds, og det fungerer fint. Jeg har så algt at få en turbo-collector-slange, hvilket betyder, at dete r en slange med en riffelgang indeni. Det reducerer strømningsmodstanden og forbedre energioptagelsen.
Hvis Bosch (eller den leverandør du nu ender med at vælge) vil stå inde for en given slangelængde i givne dimensioner, så ville jeg ikke være betænkelig ved det.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Finn DK
Hej Chr.

Hvis du regner i træskolængder vil trykfaldet ved en opdeling i 2 strenge kun være en ottendedel af trykfaldet i en enkelt streng.
Trykfaldet stiger i anden potens af flowet, dvs. når flowet i de enkelte strenge halveres ved opdeling i 2 strenge, bliver det kun en fjerdedel af det oprindelige, hvilket i kombination med halv længde af de enkelte strenge giver det samlede resultat på en ottendedel.
Jeg kender ikke grunden til Bosch's udmelding, men noget af begrundelsen kunne være risikoen for uens flow i 2 eller flere kortere strenge. Selv med indregulering vha. ventiler/flowmetre vil der være en variation hen over året pga. viskositetsændringer i brinen pga. temperaturforskellen.
Det er derfor en fordel at lave balanceringen i fyringssæsonen, hvor det har den største betydning at få den bedst mulige energioptagelse fra jorden, Om sommeren hvor hvor brinen er 15 grader varm og kun skal bruges til varmtvandsproduktion betyder flowforskellen meget mindre/ingenting.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,620 Unikke besøg
XHTML CSS