HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor meget mere glykol?
Nordjyden
Hej,
Jeg har idag kontrolleret min brine og den er "kun" frostsikret til ca. -12 grader.

Bør jeg hælde noget mere glykol på, for at komme ned på de anbefalede -15 grader, og kan nogen i givet fald sige noget om hvor meget brine der skal erstattes af ren glykol for at ramme de -15, når jeg har ca. 600m slanger + ca. 2x20m mellem anlæg og samlebrønd?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2476&pid=18563#post_18563]Nordjyden skrev:[/url]

Hej,
Jeg har idag kontrolleret min brine og den er "kun" frostsikret til ca. -12 grader.

Bør jeg hælde noget mere glykol på, for at komme ned på de anbefalede -15 grader, og kan nogen i givet fald sige noget om hvor meget brine der skal erstattes af ren glykol for at ramme de -15, når jeg har ca. 600m slanger + ca. 2x20m mellem anlæg og samlebrønd?


Hej Nordjyde

Uden at være fagmand
Du skal tilføre yderligere 20L glycol, baseret på nedenstående overvejelser:

Et datablad om Glycol

http://www.rkimiljo.dk/media/files/Datablad/200520%20-%20Jordvarmeglycol%20140710.pdf

Dette oplyser, at du frostsikrer med disse koncentrationer:
25% minus 10
33% minus 20
50% minus 38

Får at få minus 15 er mit gæt, at minus 15 grader kræver 29%
da du har minus 12, så har du en procent på ca 26,2%

Du skal altså hæve procentdelen med ca 3%

I 600m slanger har du 600Lvand, hvis det er standard 40mm slanger
i de 40m til og fra brønden har du omkring 50L vand

For at opnå hvad du vil skal du erstatte ca 3% af 650L med ren glycol,
med runde tal bliver det 20L ekstra Glycol

Men jeg er ikke fagmand, men mener jeg har lavet rimelige overvejelser,
Men er det ikke enklere at overlade det til en fagmand, der har udstyret og erfaringen til at tilsætte ekstra glycol i et eksisterende anlæg. ??

Følger du mine overvejelser om ca 20L, så burde du rykke fra ca 26,2% til ca 29% i koncentration
eller fra minus 12 til minus 15 i frostsikring.

Du kan jo efterfølgende kontrollere den nye blanding, (brinepumpen skal jo nok køre nogle timer/dage for at sikre optilam opblanding)

Ved at putte en sjat i fryseren og holde øje med temperaturen nogle gange undervejs mens det fryser (hvis det fryser) så kan du jo vurdere om det er lykkedes.

Hilsen Tage
 
hamselv
Har ikke lige nogle tabeller, men kender lidt til best practice. Og du påfylder/udskifter ikke bare. Du skal omkring et blandekar. Opblandingen tager vildt langt tid ellers, -12° lyder ikke faretruende. Glykolblandinger fryser ikke som vand, men bliver grødede og svære at pumpe, hvilket laver en høj brine delta T, hvis det skulle ske. Hvis jeg skulle fikse det, hed det et blandekar på (så kunne man samtidig lige filtrere din brine) og så tilsætte ren glykol medens der skylles. Så slipper du effektivt for lommer med anden frostsikring. Bare at trykke det på har aldrig været godt. Hverken på chilleranlæg eller jordvarme. Og ejheller iht til leverandøranvisninger (det hænder de har ret)! Så brug en fagmand.
 
hamselv
...og et godt fyldesystem fjerner normalt skræmmende meget fra dit slangesystem, som du ikke anede eller troede var der. Sand, småsten, pakgarn, fedt, luft. Alt sammen ting du ikke har brug for i den brinekreds.
 
Ladegaard
Tages udregning rammer meget pænt Smile

Jeg læser ikke ud af dit indlæg at du har haft driftsforstyrrelser som følge af skidt eller luft, og derfor kunne man jo selv vælge at efterfylde de 20l glykol med en trykspand og med brinepumpen tændt, således det bliver doseret ind i den cirkulerende brinevæske.
Vær OBS på alle slanger er uden luft inden kuglehanerne åbnes.

Mvh Ladegaard
 
hamselv
Så skal man nok lige have in mente at tricket med trykspanden ikke duer hvis den fyldemanifold hovedparten af varmepumpe branchen plejer at bruge, er anvendt. Men fred være med det.
 
hamselv
Men man kan så som nød-metodik tag trykket over i spanden, hælde en lille sjat glykol i, omrøre, trykke det på. Tænde sin pumpe et par sekunder, og så forfra igen - men denne gang tager man lidt af det man tapper af over i en dunk. Det bliver man så ved med til man har fået de tyve liter på (og tyve liter af.

PS Hovedparten af dem der har uønskede ting i slangerne ved det ikke.
 
hamselv
Hov, glemte lige der skal så absolut ikke være automatudluftere på.
 
Ladegaard
Eller bare vælge at trykke det på i samlebrønden hvis man ikke gider alt dette indenfor??
Mulighederne er uendelige hvis der er lidt vilje Wink Det gælder jo bare om at regne ud hvilken vej væske har tænkt sig at løbe.

Mvh Ladegaard
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2476&pid=18571#post_18571]Ladegaard skrev:[/url]

Eller bare vælge at trykke det på i samlebrønden hvis man ikke gider alt dette indenfor??
Mulighederne er uendelige hvis der er lidt vilje Wink Det gælder jo bare om at regne ud hvilken vej væske har tænkt sig at løbe.

Mvh Ladegaard


Hej
Meget banalt tænker jeg.
Det drejer sig om at efterfylde 20L Glycol, ikke meget i forhold til de ca 650L vand som er i systemet.

Så helt lavpraktisk kan jeg da forstille mig følgende.
Luk for nogle haner, så brine i ekspansionsbeholderen ikke løber ud til samlebrønden. Åbne et eller andet sted i en af kredsene og benyt en lille suge pumpe, f.eks til en boremaskine og sug ca 20L brine op, erstat dette med ren glycol. Luk igen til systemet og kør videre.
I løbet af nogen tid, f.eks når brinen har været 100 gange rund i systemet, så er blandingen nok helt jævn.

MEN pas nu på med at få al luft ud, og undgå at få jord og skidt i systemet, for så er du nok nødt til at få fat i det helt store rense/skylle anlæg.

Jeg har lige regnet på hvor mange L brinevæske der løber gennem VP på et døgn.

Forudsætninger
Min VP bruger 20kWh i døgnet i øjeblikket, med COP på ca 4, så hentes der ca 60kWh fra jorden på et døgn.
60kWh = 60 * 3.600 kJ
Varmefylden for brinen er lidt mindre end for vand, men den er ca 4kJ/L
Temperatur forskel på brine ind og brine ud er 5,5 grader hos mig.

Energi ligningen bliver
60*3600 = x * 4* 5,5 hvor x er antal L på et døgn gennem min VP
x= ca 9800L
i mit system har jeg 800m slange og ca 60m slange mellem brønd og VP
Så i rundetal ca 900L brine

I øjeblikket kommer min brine altså rundt ca 10-11 gange i døgnet.
Senere på sæsonen hvor varmeforbruget er større, og jorden mere kold, så er temp forskel brine ind og brine ud noget mindre, så kommer brinen nok rundt ca 20 gange i døgnet,

Alt i alt de ekstra 20L koncentreret glycol, skal nok blive blandet jævnt rundt inden for rimelig tid.
For eksempel en måned - men overvej selv.
(Ja som gymnasielærer i matematik og fysik, så kan jeg godt lide at sætte tal på, og derfor bliver det skrevne langt og kedeligt Wink )

Den korte tekst er:
kan du på passende vis få 20L ren glycol på systemet uden at lave ulykker med snavs/luft osv, så skal det såment nok blive blandet jævnt rundt inden længe.

Det tekniske og praktiske om hvordan man gør, ja det ved jeg ikke.
Men jeg ved da at min VVS'er i mange år har haft udstyr, så han f.eks kan frostsikre et radiator system, hvis huset skal stå ubenyttet i en periode, så det må være muligt at tilsætte lidt ekstra glycol uden det store udstyr.

Hilsen Tage
 
hamselv
Jamen i laver det da bare som i vil! Jeg følger så bare leverandørforeskrifterne, det er såmænd det hele. Og der er tale om ganske simpelt udstyr, der lader sætte på anlægget i løbet af relativt kort tid. Og når man har det på kunne jeg bare forsigtigt anbefale at man lige lavede et skyl, med filtrering. Det er vi nogle stykker der har set nogle ret overraskende resultater af. Men gør da hvad i vil, WHO cares?!? Når du har flere kredse skal opblandingen nok komme, det tager bare noget tid. På et anlæg med en kreds går der til OR overraskende lang til, og leverandøranvisningerne er særdeles klare. Skal opblandes INDEN påfyldning.
 
Nordjyden
Tak for alle de gode svar, det er fornøjelse at komme herind igen efter et par dage og læse alle de kvalificeret indlæg!
Jeg har aldrig haft driftsproblemer og jeg har ikke registreret at brine-temperaturen har været lavere end ca. - 5-6 grader (februar 2014), jeg vil bare gerne være sikker, hvis nu vi får en lang og kold vinter.
Mit anlæg står i et fyrrum med god plads, og der er monteret en del kugleventiler og aftapning-/påfyldningsventiler, så det ville være nemt at lukke en kugleven, fylde ny glycol ind på den ene side og lade "gamle" komme ud på den anden side. Så det bliver nok det jeg gør her inden vinter.
Næste år skal jeg alligevel have lavet lovpligtigt eftersyn igen, denne gang bliver det så en mand, der rent faktisk ved hvad han laver og ikke en af de 2 jeg har brugt tidligere.
 
Ladegaard
Præcis....
Tjek lige at både hovedledninger og kredse begge er udført i ø40 SDR 17 for mængde udregningen er rigtig :-)

Mvh Ladegaard
 
LarsMA

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2476&pid=18563#post_18563]Nordjyden skrev:[/url]

Hej,
Jeg har idag kontrolleret min brine og den er "kun" frostsikret til ca. -12 grader.

Bør jeg hælde noget mere glykol på, for at komme ned på de anbefalede -15 grader, og kan nogen i givet fald sige noget om hvor meget brine der skal erstattes af ren glykol for at ramme de -15, når jeg har ca. 600m slanger + ca. 2x20m mellem anlæg og samlebrønd?


Hvis de 12 minus grader ikke er nok, så er istiden startet og du (og alle andre) vil have større problemer...
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 8 KW, 110 l buffer, Carlo Cavazzi bimåler EM23-DIN
350 m slange, alm jord.
Hus: Oprindeligt 1970 med 158 m2 og 81 m2 kælder. Olieforbrug 2300 liter + ½ palle træbriketter. Total om/tilbygget i 2013/14: 223 m2 +81 m2 kælder. Nye vinduer, 350 mm papiruld på loft, facade og sokkelisoleret med 100 mm Grå EPS. Nilan Comfort CT300 varmegenindvinding.
Forbrug 2015: 5564 kwh
Forbrug 2016: 6040 kwh
Forbrug 2017: 6003 kwh
 
Ladegaard
Ja det vælter nok ikke det vilde om det er -12 eller -15, men der er punktvist meget koldt i fordamperen, selvom middeltemperaturen som udgående brine ikke ligger så lavt.

Men også for ikke at få en tvist med producenten hvis man skulle være uheldig med tiden at få en utæt veksler, er det rarest at vide frostsikringen er på plads, når det ikke rigtig koster noget at bringe det iorden.
Jeg har set flere forskellige mærker fraskrive sig ethvert garanti issue vedr. haveri på brinesiden hvis frostsikrings punktet ikke er overholdt +/-1°C

Mvh. Ladegaard
 
Nordjyden
Hej.
Jeg har tænkt mig at påfylde over et par gange, for at være sikker. Jeg kan jo starte med 10L, vente en uge og så måle frostsikringspunktet igen.
Anlægget er langt ud over garantien, så det er for min egen skyld, jeg vil have det i orden.
Er der nogle problemer i, at frostsikringen ligger et par grader lavere, altså fx. -17?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2476&pid=18582#post_18582]Nordjyden skrev:[/url]

Hej.
Jeg har tænkt mig at påfylde over et par gange, for at være sikker. Jeg kan jo starte med 10L, vente en uge og så måle frostsikringspunktet igen.
Anlægget er langt ud over garantien, så det er for min egen skyld, jeg vil have det i orden.
Er der nogle problemer i, at frostsikringen ligger et par grader lavere, altså fx. -17?


Hej Nordjyde.

De eneste "problemer" jeg kan kan komme i tanke om er:
1. jo mere glycol der er i vandet, jo mindre energi kan vandet indeholde pr Liter. Derfor må pumpen sende lidt mere vand rundt

2. ekstra glycol koster

3. måske/måske ikke (her har jeg ingen viden) er glycol ikke sundt for pumper osv

Så umiddelbart er det ikke fornuftigt at tilsætte meget mere end nødvendigt.
Men umiddelbart er der kun en meget lille forskel på om du tilsætter 10 eller 20L til dine 650L brine. Økonomien er nok den mest relevante at overveje, Selvom jeg ikke kender prisen på glycol

Tage
 
hamselv
Glykol har en ringere varmefylde end vand og derfor ringere til at transportere vare

I den tilladelse der er givet er der formentlig tilladt max 29 eller 30% glykol. Ethylen glykol er giftigt for miljøet og særdeles uønsket i grundvandet. Derfor ønsker man at mindske mulige udslip.

Glykol er dyrere end vand og ekstra af dette gør ingen gavn. Derfor- få det til at passe. At ligge lidt lavere gør uanset hvad andre skriver sjældent noget. Brine skælfryser ikke som vand, og kommer du under frostpunktet bliver det grødet og sværere at pumpe. Men har ikke oplevet det propper. Ævlet om frosne vekslere fatter jeg heller ikke. Alle opstarts- og serviceteknikere har oplevet frosne vekslere, uden at disse er havereret. En fuldloddet Swep veksler overlever dette uden deformeringer.
 
KNVarme
Jeg vil her støtte op om hamselv´s svar om at bruge en fagmand.
Det er jævnligt set at folk selv forsøger sig med dette men i stedet får fyldt luft på anlægget.
Der er ganske givet en del penge at spare ved at gøre det selv. Måske 1 eller 2 timer plus kørsel, for glykol skal du jo have alligevel.
Men når fruen fryser og man skal have en fagmand til at fejlfinde og tø anlægget op og fylde glykol på og grine og fruen så siger der er lukket for det varme vand? Pfft Py haa det er meget dyrere! ;-)
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
Nordjyden
Tak, jeg forstår din pointe. Men mine hænder er trods alt ikke skruet helt forkerte på, og jeg kan nok finde ud at at pumpe det på uden at fylde anlægget med luft. Desuden er det nemt på mit anlæg, da der sidder rigeligt med ventiler osv.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,245,151 Unikke besøg
XHTML CSS