HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hvor mange start/stop er normalt?
Taichou
Hej

vi er for ca. 3 ugers siden flyttet ind i vores nyt hus med jordvarme.

Huset er 163m2 stor og er bygget efter BR15. Jordvarmepumpen er en CTC Ecoheat 408 med 330m slanger, delvis 2-lag nedgravet (vi har valgt husfirmaets løsning (Vølund) fra og har selv fundet jordvarmeentrepenøren)

Jeg ved godt, at der ikke er mange med en CTC pumpe her på heatpump. Men alligevel kan I jo give jeres mening.

Nu er vi meget tilfredse med pumpen. Den eneste ting, som jeg har lagt øjne på er, at der er mange start/stops per døgn. Vi snakker om 20-30 per 24h. Er det normalt? Pumpen er en on/off og ikke frekvensstyret.

Lige nu ser vores indstillinger sådan ud:

Varmvand (øverste beholder): 55C
Varmvand (nederste beholder): 35C
Fremløb (Kurvehældning): 31C (dvs. 31C fremløb ved -15C udenfor)
Justering (parallelforskydning): +3C

Lige nu har vi en fremløb af 26C til gulvvarme og retur 25C. Husets temperatur ligger på ca. 21,5-22C (alle telestater er fulde åben).
Og temperatur af brinen efter en start ligger på 9-10C ind og 6-7C ud.

El-forbrug ligger på 7-8 kW per dag.

Lyder det hele fornuftig?

Som skrevet er vi tilfredse, men start/stop lyder meget, ikke?

Tak for hjælp.
 
hamselv
Dine justeringer lyder nu ikke så skæve, men har du ikke nogle tider eller hystereser du forsøgsvis kunne øge. Spørgsmålet er om dit fremløbRetur temperatur er ved VP i drift. Hvis ikke kunne en øvelse være fifle med pumpehastighed på gulvvarmen. Du har qva CTC'ens konstruktion formentlig ingen buffer på.

Noget forekommer mig at man på CTC'en kan vælge mellem at styre efter fremløb eller retur. På ren indstøbt gulvvarme kunne styring efter returen måske hjælpe dig .

Har Gastech ikke et par gode indspark? Ikke at de startantal er alarmerende højt, men en sænkning ville da ikke gøre noget! Masser af fabrikater accepterer et højere antal. Hvad størrelse VP har du egentlig?
 
Taichou

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2478&pid=18581#post_18581]hamselv skrev:[/url]

Dine justeringer lyder nu ikke så skæve, men har du ikke nogle tider eller hystereser du forsøgsvis kunne øge. Spørgsmålet er om dit fremløbRetur temperatur er ved VP i drift. Hvis ikke kunne en øvelse være fifle med pumpehastighed på gulvvarmen. Du har qva CTC'ens konstruktion formentlig ingen buffer på.

Noget forekommer mig at man på CTC'en kan vælge mellem at styre efter fremløb eller retur. På ren indstøbt gulvvarme kunne styring efter returen måske hjælpe dig .

Har Gastech ikke et par gode indspark? Ikke at de startantal er alarmerende højt, men en sænkning ville da ikke gøre noget! Masser af fabrikater accepterer et højere antal. Hvad størrelse VP har du egentlig?


tak for indspark.

Jeg har en 8KW pumpe. CTC manden kigget på anlægget sidste uge og han mente, at alt ser normalt ud.

Det med hystereser eller tider siger ikke noget. Gastech manden sagde heller ikke noget lignende. Men han sagde lige det samme som dig om pumpehastighed. Det har jeg tjekket, men ingen rigtige ændring.
Frem- og returtemperatur (26C og 25C retur) er ved VP drift eller hele tiden. VP prøver jo for at holde fremløb temperatur konstant i følge kurvehældning osv). Som jeg har forstået det, virker det sådan, at den nederste beholder giver varmen til gulvarmeanlægget (dvs. holder de 26C konstant). Når temperaturen fra nederste beholder falder til 30C (35C skal den have) går pumpen i drift og øge temperaturen igen. Jeg har alle telestater åben, og der er altid flow i slangerne med 26C.

Min udfordring er, at jeg skal minimere varmetabet i den nederste beholde, som giver varmen til gulvvarme og forvarmer varmt vand. Men hvordan gør jeg det?
 
Optimisten
Nu er dit varmetab i den nederste beholder nok ret begrænset, men vil kunne reduceres hvis du sænker temperaturen til 30 grader. Så vil den med din hysterese på 5 grader svinge mellem 25 og 30 grader, hvilket samtidigt vil give dig lidt færre start/stop. Så er det blot at håbe at din udetemperaturkompensering kan følge med når det bliver koldere, ellers må du korrigere den. Den første vinter med varmepumpe lærer man virkelig meget om pumpens ydeevne i forhold til husets behov - så eksperimenter bare - det værste der kan ske er at det bliver lidt fodkoldtSmile
 
KNVarme
Hej Taichou

Det lyder lidt som om det er i den høje ende for mig, men jeg kan ikke finde en installationsmanual til dit anlæg så følgende er en betragtning.
Din kappebeholder indeholder ca. 265 liter vand som både er til centralvarmen og i den inderste beholder ca. 200 liter brugsvand.
Så hvis vi siger du har 65 liter vand at varme huset op med og du køler det 5 grader så er det et energi indhold på 65 liter ' 1000 g/l * 5 grader * 4,2 Kj/g'K = 1365000 Joule
For at få det i KWh så dividerer vi med 3600 sek * 1000 (Kiloét i KW) altså 3600000 og får 0,38 kw.
Så din pumpe starter når du har brugt 0,38 kw varme. Du kan stille på temperatur intervallet så du tillader at den kører fra de 35 grader og ned til 27 grader inden den starter. 27 grader er stadig nok til dit gulvvarme. Så får du lidt færre start/stop.
Håber det giver mening. Det er sommetider lidt svært at forklare noget på skærmen som er nemt nok i virkeligheden Frown
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
skov
Hej
Til orientering ligger der en manual hos Gastech, www.gastech.dk
EcoHeat 408 har en beholder på 223L, med varmtvandsspiral øverst i beholderen. Den nedre del på de ca. 110L bruges i dette her tilfælde til gulvvarmen. I henhold til manualen og ovennævnte brine temp. vil varmepumpen yde godt og vel 9,5 Kw. Ud fra tallene i manualen, delta start-stop temp. på 5 gr. samt de ca. 110 L, nedre del, som varmes 5 gr. op vil det tage ca. 4-5 min, incl. opvarmninger af forbruget til gulvvarmen. Som jeg læser manualen kan de 5 gr. start/stop ikke ændres, med mindre det ligger under service-menu, som der kræves kodeord for at ændre. Det er nok kun meget få marginaler der kan hentes ved at justerer på gulvvarme temp. eller set-punktet for start. En væsentlig større buffer vil kunne rykke noget.
Sagt lidt ironisk, fordi varmepumpen i princippet er et omvendt Køleskab har nogle udviklingsafdelinger konkluderet at det heller ikke må fylde mere end et kølerskab. Derved er der heller ikke blevet plads til mere buffer. Der findes dog et "Køleskabsmodul" CTC EcoTank 300. Men det koster også, samt tager plads. Det kan hurtigt blive til en meget langhåret diskussion. Personligt bryder jeg mig ikke om de små buffer, som medfører forholdsvis flere start/stop.
mvh
Skov
 
KNVarme
Hej Skov.
Tak for info, og jeg har selv fundet manualen - eller rettere så har jeg fundet linket til den. Men de gange jeg forsøgte at hente den kunne jeg ikke??
De 265 liter jeg nævner kommer sig af at det står der i en info brochure jeg fandt om anlægget. Hvilken af de 2 kilder der er rigtig kan jeg ikke vide.
I øvrigt er 110 liter buffer - hvis det er det den har - rigeligt. Tommefingerreglen er 5 liter vand i bufferen for hver kw varmepumpen yder. Om man kan lide det?? Det er nok mest om man er til moderen eller datterenSmile
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
Taichou
Det er som Skov skriver. Jeg kan ikke indstille delta start-stop af nederste beholder. Antallet er start-stop bevæger sig mellem 15-35. Lige nu er der mindre behov, der fremløb til gulvvarme er helt ned til 24C. Varmepumpe brugte idag 3,55kW strøm.

Så er bufferstørrelse den eneste forklaring for start-stop antallet, da alt andet ser rigtig fint ud?

Hvad med flowhastighed til gulvvarme, skal man øge den eller skrue ned? Ville der være noget effekt til start-stop?
 
KNVarme
Nu kunne jeg endelig hente manualen. :-)
Og jeg kan se at der slet ikke er noget at gøre.
Altså er start/stoppene ikke noget du kan gøre noget ved medmindre du vil have huset fyldt med buffertanke :-(
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
Janus123
Hej

Har du fået løstdit problem? har også samme varmepumpe og synes også den har utrolig mange start stop 50+. Nu kører jeg lidt varmere temperatur, forjeg har sat den til at køre imellem 47 - 57 grader på den nederste beholder. Jeg forstår ikke hvordan andre kan få nok varmt vand under bruseren af den øverste beholder når den nederste kun forvarmer vand til 35 - 40 grader. Jeg har nogen koder du kan bruge hvis du ikke selv har fundet dem
 
Taichou

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2478&pid=19223#post_19223]Janus123 skrev:[/url]

Hej

Har du fået løstdit problem? har også samme varmepumpe og synes også den har utrolig mange start stop 50+. Nu kører jeg lidt varmere temperatur, forjeg har sat den til at køre imellem 47 - 57 grader på den nederste beholder. Jeg forstår ikke hvordan andre kan få nok varmt vand under bruseren af den øverste beholder når den nederste kun forvarmer vand til 35 - 40 grader. Jeg har nogen koder du kan bruge hvis du ikke selv har fundet dem


Hej Janus

næ, ikke så rigtigt. Start/Stop bevæger sig fra 10 til 50.

Jeg har sat varmtvand på økonomisk. Det giver 35C ved nederste beholder. Vi synes, at vi har rigeligt varmt. Kun hvis alle skal i bad efter hinanden, bliver det lidt kritisk.

Du må gerne skrive koderne per pm. Jeg har kun en.

Hvad er dine indstillinger. Det vil være godt, hvis vi kan udveksle nogle erfaringer.
 
Janus123
En anden ting jeg ikke helt forstår, her om sommeren har jeg slået varmesystemet fra således at varmepumpen bruges udelukkende til varmt vand. Jeg har indstillet temp. til 60 grader top beh. og 45 grader nederste beholder. Når den så går hen og opvarmer den øverste beholder så stiger temperaturen i den nederste til 57 grader. er det normalt? hvad er så ideen med at lave en indstilling på 45 grader når den alligevel bliver overskredet?
 
Kingo
Hej. Jeg tillader mig lige at følge op på denne tråd selvom den er af ældre dato. I sommer fik jeg installeret en CTC Ecoheat 412 og har også problemer med mange starter. Det ligger omkring 55 - 70 pr. 24 timer. Huset er omkring 300 m2. Der er gulvvarme i badeværelse på 1. sal og 2 rum i stueetage. Ellers er alle andre rum med radiator. Jeg har åbnet alle termostater. Gastech har været her flere gange, men ved ikke hvad det skyldes, men siger dog at det ikke er normalt. De har forsøgt med opdatering af software og lidt forskellige indstillinger men det har ikke haft effekt. Den bruger lige nu mellem 20 og 40 KWH pr. 24 timer. Den står til kurvehældning på 50 og 0 i forskydning på kurven. Nogen forslag til hvad jeg kan gøre?
 
lars-jacobsen
Uden at kende hus eller andre oplysninger så skyldes mange start/stop ofte for stor pumpe ifht behovet, den har for lidt vand at arbejde med og for stejl/høj varmekurve.
De 2 første kan du nok ikke gøre så meget ved men den sidste er da til at skrue på. Det er altid et kompromis, mellem driftsøkonomi og komfort, så det kan godt være du kan komme længere ned i antal starter, men på et eller andet tidspunkt koster det på de andre parametre. Her må du så forsøge og eksperimentere dig frem hvad der er det bedste kompromis i din situation. Men målet er nok ikke 1 start/stop pr. dag i disse tider. Måske en kold januar dag med -10 gr. udenfor. (1 stop og aktiv i 23 timer) eller i juli hvor der kun laves varmt vand (1 start og inaktiv i 23 timer).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2478&pid=20566#post_20566]Kingo skrev:[/url]

Hej. Jeg tillader mig lige at følge op på denne tråd selvom den er af ældre dato. I sommer fik jeg installeret en CTC Ecoheat 412 og har også problemer med mange starter. Det ligger omkring 55 - 70 pr. 24 timer. Huset er omkring 300 m2. Der er gulvvarme i badeværelse på 1. sal og 2 rum i stueetage. Ellers er alle andre rum med radiator. Jeg har åbnet alle termostater. Gastech har været her flere gange, men ved ikke hvad det skyldes, men siger dog at det ikke er normalt. De har forsøgt med opdatering af software og lidt forskellige indstillinger men det har ikke haft effekt. Den bruger lige nu mellem 20 og 40 KWH pr. 24 timer. Den står til kurvehældning på 50 og 0 i forskydning på kurven. Nogen forslag til hvad jeg kan gøre?

1
Mens pumpen kører, helst lige inden den stopper, så prøv at måle ind og udløbs temperaturerne på radiatorerne
HVIS der er stor forskel, betyder det at fremløb er for høj
dvs at radiatoren klarer sig med en lille mængde meget varmt vand
da du HAR åbnet helt for termostaterne, kunne det så tyde på at de slet ikke er så åbne som du tror , måske hænger en ventil ??
2 Hvis radiatorerne er ens varme over det meste af fladen,og de svinger op og ned alt efter om pumpen kører eller ej
OG de kan holde temperaturen jævnt i huset med start stop , betyder det igen at fremløb er for højt
de gir fuld skrald, og holder pause, igen igen
de skulle hellere køre halv gas hele tiden
Har du buffer ??
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Varmeihuset
Overstående forudsat at varmebærer pumpe kører ok /nok
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
Kingo

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2478&pid=20570#post_20570]lars-jacobsen skrev:[/url]

Uden at kende hus eller andre oplysninger så skyldes mange start/stop ofte for stor pumpe ifht behovet, den har for lidt vand at arbejde med og for stejl/høj varmekurve.
De 2 første kan du nok ikke gøre så meget ved men den sidste er da til at skrue på. Det er altid et kompromis, mellem driftsøkonomi og komfort, så det kan godt være du kan komme længere ned i antal starter, men på et eller andet tidspunkt koster det på de andre parametre. Her må du så forsøge og eksperimentere dig frem hvad der er det bedste kompromis i din situation. Men målet er nok ikke 1 start/stop pr. dag i disse tider. Måske en kold januar dag med -10 gr. udenfor. (1 stop og aktiv i 23 timer) eller i juli hvor der kun laves varmt vand (1 start og inaktiv i 23 timer).


Mange tak for svar. Jeg har tjekket at alle termostater er åbne og der ikke er ventiler som hænger. Det jeg så skal prøve er at sænke fremløbstemperaturen og se om det har en effekt er det korrekt forstået?
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2478&pid=20587#post_20587]Kingo skrev:[/url]
Mange tak for svar. Jeg har tjekket at alle termostater er åbne og der ikke er ventiler som hænger. Det jeg så skal prøve er at sænke fremløbstemperaturen og se om det har en effekt er det korrekt forstået?

Ja, via varmekurven. Kender ikke indstillingerne, men giv de et nyk ned. Vent et par dage. Gentag hvis det ikke har hjulpet. På et tidspunkt må det hjælpe og så bliver det koldt i huset (ikke varme nok). Så skal den lige have et hak tilbage. Om man sænker i trin på 5 og så fintuner til sidst med 1 kommer an på reguleringsmulighederne. Måske intervallerne skal hedde noget med 10, 20 eller 50 til en start.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Kingo
Jeg har prøvet at sænke kurvenhældningen 10 grader, det har ikke haft en effekt (andet end for koldt i huset). Den har ligget fast på 55 starter i nogle døgn (hvilket undrer mig da det lyder underligt den lige rammer 55 flere døgn i træk). Da udetemperaturen faldt i går blev det for koldt og jeg gav den 5 grader på kurvejustering i går aftes. Så må vi se efter 24 timer om det har haft en effekt.

Jeg har bemærket at returtemperaturen er meget længe om at stige når fremløb stiger. Der er typisk 0 - 8 graders forskel på fremløb og retur iflg. display. Kan det sige noget om problemet?
 
lars-jacobsen
Kender desværre ikke så meget til luft-vand VP, og kan ikke åbne manualen fra gastech.
Men det lyder mærkeligt hvis den fortsat har ligeså mange start stop. Noget tyder måske på den ikke har vand nok at arbejde med. Har du ekstern cirk pumpe ? Buffer ?
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,188,471 Unikke besøg
XHTML CSS