HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
får jeg hvad jeg betaler for?
birkemark
jeg er den lykkelige ejer af et efterhånden 6-7 år gammelt jordvarme anlæg. nu skal jeg så til at bygge et "garage anlæg" som nok mest skal bruges til et kontor, opbevaring, og sviger mekanikken når de kigger forbi. der bliver 3 rum, kontor, wc/bad og opbevaring, ialt ca 45 m2. som jeg skal opvarme til hhv. ca 20 og 15 grader.
jeg er mest tændt på en løsning med 3 kredse af gulvvarme, og en varmepumpe luft/vand enten med eller uden varmtvandsbeholder, jeg er ikke sikker på at bad, og vandhane bliver brugt nok til at det kan betale sig, i fht en el varmer..

mit spørgsmål er simpelt. findes der en billig løsning som holder, eller skal jeg ud og investere i et anlæg til 50-60.000?

jeg har set på denne hjemmeside, men ud fra firmaets regnskabstal så skal jeg nok ikke forvente at kunne gøre brug af min reklamationsret :-) nogle erfaginger med magic heating eller andre små anlæg?

vh Kenneth

http://www.magic-heating.dk/monoblok/
 
hamselv
Hvilken VP har du? Hvor stor? Hvordan er den belastet? Hvor meget varmer du op nu?

Min første tanke er: Hvorfor tilkobler du ikke bare jordvarmen? Topisolerer garagen! Hvis det er relevant måske isolere huset en anelse mere, Så burde du komme indenfor rækkevidde. Muligvis skal du acceptere nogle få timer mere på elpatron, men tvivler på at en ekstra vp vil kunne vinde det regnestykke.

Hvis din jordvarme i dag klarer opgaven uden elpatron, kunne man have en forventning om det kunne gå. Det kræver lige lidt analyse og beregning for at se om den holder.
 
birkemark
jeg har en queen 6 fra dvi. jeg varmer ca 100 m2 gulv op og 3 radiatorer på 1 sal. herudover bliver der koblet 16 bryggers gulv på i år. og en fam på 4.

jeg har lige haft service på vp, og teknikeren sagde at ud fra timerne har jeg kun brugt el patron til legionalle funktion. så jeg er ikke bange for om det kan trække. desuden har jeg lige gravet 150 meter ekstra slange ned i haven, da det oprindeligt kun var på 2 x 150 meter

både hus, og især garage bliver godt isoleret, men jeg har en afstand fra vp til garage på over 50 meter, så varmetabet vil være for stort.
 
VB
Jeg har mindst 12 meter ikke ret tykke fjernvarmerør i jorden mellem udedel og indedel. Jeg var ret overrasket over, at de ikke var tykkere. Temperaturen i fremløbet svinger om vinteren mellem 35-45 grader - og 55 grader ved VV-produktion. Varmepumpen har netop holdt 2 års fødselsdag hos os, og måleren har netop passeret 14.000 kWh. Jeg håber oplysningen kan hjælpe dig. Til gulvvarme kommer du vel ikke meget over 35 grader?
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
birkemark
jeg har idag talt med DVI som har leveret min varmepumpe, og de har lavet en beregning ud fra m2, og isolering mv. og er kommet frem til at jeg skal bruge et anlæg med en kapacitet på ca 7,5 kw, og et fjernvarme rør, så kan jeg varme min garage op med eksisterende varmepumpe. jeg skal forvente et tab på ca 0,5 kw på de 50 meter fjernvarmerør som bliver lagt i jorden, så det er vist til at leve med :-)
mit anlæg er kun på 6 kw, men de anbefalede at jeg så tiden an et års tid, og hvis det bliver et problem, kan jeg få en ombytter på 8 kw.

jeg takker for indput!! den var jeg aldrig kommet på selv!! troede ikke det var muligt
 
pmp
Fjernvarmerør er ikke optimale til jordvarme.
Beregningen viser jo også et øget forbrug på 1,5 kw hvoraf 0,5 er tab. Du taber altså 1/3 af der varme du sender ud til garagen.
Grav nogle bedre rør ned - det vil du blive glad for i længden.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
birkemark
jeg er blevet anbefalet et rør som hedder 32x32x126 cpx-duo plus R, det skulle være ekstra isoleret, netop for at undgå varmetab på den lange afstand.
 
hamselv
Så blev den lige ret langhåret. 50m fjernvarme AV...... ø126?!?!? Tror jeg som minimum lige ville se hvad en ø160'er koster. En 6 kWér lyder i min optik ret klejn til sådan en opgave og lå umiddelbart sådan at jeg nok ikke ville anbefale det. De priser jeg har set på fjernvarmeledning af det gode, tror jeg ville puffe regnestykket over på ideen med egen varmepumpe. "Den magiske" kender jeg ikke, den ligner dog de kinesere der ellers sælges til kr få penge. Umiddelbart synes den så voldsom stor til opgaven. Tror jeg ville gå efter noget 5 kW luft/vand. Har prøvet et par af mærkevarerne (split - ikke Monoblock) og de gør det fint, uden at jeg dog har finmålt og registreret på disse, og derfor ikke kan fortælle noget detaljeret om disse. Men du har DVI og DVI er på, så mon ikke de rådgiver dig ordentligt og anstændigt. Men tror du skal lave dig et excelark og så putte tallene ind i dette. Det ville jeg gøre!
 
KNVarme
Jeg har set og installeret flere af Magic Heatings anlæg og er egentlig godt tilfreds med deres performance. Til det du skal bruge er det lille 7 kw monoblok anlæg rigeligt.
De holder tilsyneladende udmærket. Har selv tilset de 3 første der blev sat op i DK for 3 år siden for en måneds tid siden og de kører stadig fint.

De er for dem der ikke har rumpen fuld af penge og kan stille udedelen et sted hvor lidt brummen ikke er et problem. Smile
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,376 Unikke besøg
XHTML CSS