HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
F 1245
Amdi
Hej alle

Jeg har tidligere været herinde i forhold til mange starter på min varmepumpe, og fik at vide at der var mange starter pga forkert indregulering.

Jeg har, ude ved vp, et fordelerringen med 6 kredse til stueplan(beton) og et fordelerringen med 5 kredse til 1 sal. (Varmefordelingsplader) Alle kredse er indstillet efter den længste kreds(120m) som er i stueplan.

Gradminuttallet -150

Men jeg har stadig problemer med mange starter, og vp kører kun i ca 20 min af gangen. når vp kører stiger freml.temp. Rimelig hurtigt med 7-8 grader og returtemp. stiger med ca 4 på de minutter pumpen kører.
Fremløbstemp under drift ender med at være 7-8 gør varmere end den beregnet og det giver jo kortere drifttid.

Når jeg måler returtemp med ir er den ca. den samme for de kredse der ligger på 1 sal, mens der er 5-6 gør. forskel på de kredse der er i stueplan.

Hvordan kan jeg få længere drifttider når det nu er indreguleret efter kredsenes længde?

Mvh John
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
lars-jacobsen
Hvis du ikke har en bufferbeholder, må du benytte huset og betongulvet.
Stil rumtermostaterne meget højt på 25-30 gr. eller pil telestatventilerne af fordeler manifolden.
På den måde har VP alt vandet i dit system at arbejde med og ikke kun det i kredsen til det/de rum der måske har behov for varme når returren er nået setpunktet.
Ja så bliver der måske meget varmt i et rum, men så kniber du manifolden 1/4 omgang. Når det hele så er i "varmebalance" efter de faktuelle forhold i dit hus, og ikke efter et skema beregnet ud fra en producents teoretiske/optimale verden, ja så sænker du varmekurven lidt ad gangen. Hvis det bliver for koldt, så skal den bare lige have et hak tilbage igen.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Amdi
Alle termostater står helt åbne og beder om varme.

Kan man indregulere sine kredse efter returtemp? Så man går efter at alle kredse har den samme returtemp?

Mvh John
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
VB

Citer

Men jeg har stadig problemer med mange starter, og vp kører kun i ca 20 min af gangen. når vp kører stiger freml.temp. Rimelig hurtigt med 7-8 grader og returtemp. stiger med ca 4 på de minutter pumpen kører.
Fremløbstemp under drift ender med at være 7-8 gør varmere end den beregnet og det giver jo kortere drifttid.


På min varmepumpe kan man indstille hvor meget den faktiske fremløbstemperatur må overstige varmekurvens fremløbstemperatur. Jeg har den tilladte difference indstillet til 3 grader. Når differencen overskrides, går gradminuttallet i 0 og varmepumpen stopper.

Med fabriksindstillingen, som Vølund ikke ændrede, var differencen 10 grader. Det fik fremløbstemperaturen til at svinge voldsomt op og ned, således som du oplever det. Resultatet var, at radiatorerne skiftevis var op til 50 grader varme og efterfølgende blev decideret kolde.

Da jeg ændrede differencen til 3 grader, forsvandt dette trælse driftsmønster.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
pmp
Hvis der er 5-6 gr forskel på returtemp. på kredsene i stueetagen, så tror jeg ikke der er indreguleret korrekt. Det skal du have ordnet.
Derefter må du se om der er balance mellem de 2 fordelingssystemer. Det er ikke sikkert returtemp. fra de to fordelingsrør skal være ens - du må gå efter om varmen er som ønsket på de 2 etager.

Desuden kan den hurtig stigende returtemp. skyldes, at din bypass ventil er åben (jeg går ud fra du ikke har blandesløjfer).

Hvor meget fremløbstemperaturen stiger når varmepumpen starter, bestemmes af varmebærepumpes hastighed (7-8 gr er som udgangspunkt ok). Hvad er indstillingen af varmebærepumpe hastigheden ??, og hvad er hastigheden når vp er stoppet ?


Ofte er et ir-termometer ikke særlig godt til indregulering - fabrikantens vejledning er normalt bedst.

Når/hvis dit flow er optimalt, så får du længere driftstider ved at, sænke GM-startpunkt (mere minus). Stigningen i returtemp. bestemmer hvor meget der er fornuftigt.

PS Jeg kan godt huske vi har haft kontakt tidligere, men jeg husker ikke hvad det endte med.


@VB
Jeg tror du skulle have sat din varmekurve ned og/eller hævet startpunket (GM) i stedet. Læs i installatørhåndbogen - der er svar på mange af de spørgsmål du har stillet.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Mine erfaringer med at bruge ir måler til at måle temperatur forskelle på gulvvarmeslanger er ikke særlig gode, gulvvarmeslangernes halvtransperante overflade giver ofte upræcise målinger. Hvis man bruger ir måler bliver resultaterne mest præcise hvis der sættes sort tape på det stykke hvor der skal måles.

Umiddelbart tror jeg også at det er dine gulvkredse der ikke er indreguleret helt korrekt, det kunne det islr tyde på hvis den længste kreds i stueetagen (120m) er den koldeste. Vær iøvrigt opmærksom på at der kræves noget højere fremløbstemperaturer for at få den samme gulvtemperatur på dit trægulv på 1 sal i forhold til gulvtemperaturen i stueplan, det skyldes forskellen i varmeledningsevne på de to gulvtyper.

mit hus minder nok lidt om dit, jeg har samme varmepumpe og 12 varmefordelingskredse ialt, fordelt på betongulv i stueplan og trægulv med varmefordelingskredse på 1 sal.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Amdi
@pmp
Jo vi har snakket før, for et par år siden. Og dengang kom jeg ikke længere med det men nu er interessen får det blusset op igen :-)

Jeg har fået VVS til at indregulere det igen.

Hvorfor er indreguleringsrapport på henholdsvis stueplan og 1. sal ikke indreguleret efter samme skema. Stueetagen er indstillet efter skema fra 2006 og 1. sal fra 2012. Skal kredsene ikke indreguleres efter den længste kreds uanset om den sidder på fordelerrør til stueetagen eller 1. sal? Eller skal hver fordelerrør indreguleres for sig efter den længste kreds på det fordelerrør?

Varmebærerpumpe står 100% i hastighed ved kørsel og 70% ved økonomi.

Hvor meget må returtemp stige i løbet af en kørsel?

Returen fra 1.sal er ifølge IR term. ca samme temp, mens returen jo som sagt er forskellig i stueetagen, så den er varmere ved de korte kredse med klinkegulv end de varme med trægulv.

Skal jeg prøwe at skrue lidt ned for de korte kredse?

Mvh John
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
Amdi
Her er min slangelængde og indregulering pr. Kreds som VVS har givet mig:

Det er wavin rør.

Stueplans 1" fordelerrør 20 mm slanger i beton
122 m fuld åben
111 m. Fuld åben
51m 2,3 omgange
39 m 1,6 omg
30 m 1,4 omg
24 m. 1,2 omg

I rummet med den længste kreds er der ikke samme temperatur som de øvrige

1. sal 1" fordelerrør 16 mm slanger m. Varmefordelingsplader
100 m. Fuld åben
90 m 2,7 omg
60 m 1,5 omg
60 m 1,5 omg
52 m 1,4 omg

I rummet med den længste kreds kan temperaturen lige snige sig op på 20 grader, imens de andre ligger på ca 22 gr.

Ser det for fornuftigt ud?
Hvorfor er 2 kredse på den ene rør sat fil fuld åbent?

De er ihvertfald ikke reguleret ind efter samme skema!!

Mvh John
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
pmp
Kan du bekræfte at bypass-ventilen er lukket ?

Jeg fandt nogen frem du sendte mig i dec. 2011.
Der ser det ud som om du på første sal har et 3/4" fordelerrør med 2 omgange fra åben til lukket, og i stueetagen et 1" fordelerrør med 5 omgange fra åben til lukket.
Kredsen på 1. sal på 90 m, står på 1,7 og ikke 2,7, som du skriver ovenfor, men det ligner et 2-tal på tegningen må jeg medgive dig.

Det forhold, at der er brugt forskellige fordelerrør ( og forskellige slangetykkelser) betyder, at man jo ikke bare kan indstille det hele efter samme skema.

Jeg mener vi kom frem til, at det var Wavin Tigris fordelerrør du havde.
Skemaet for 1" (stueetagen) viser:
120 m - helt åben 5 omg.
110 m - 4,6 omg.
50 m - 2 omg.
40 m - 1,6 omg.
30 m - 1,2 omg.
25 m - 1 omg.

Også på første sal viser skemaet, at der er åbnet for meget for de korte kredse, så måske er det slet ikke Wavin Tigris du har ?

Du må lige prøve at se hvordan dine justeringsskruer faktisk stå - altså om de står som tegningen viser.
Gør de det, ville jeg ændre til det skemaet viser.
Efter mindst 24 timer måler du så returtemp. på de enkelte kredse i slutningen af en driftsperiode. Så ser vi lige på tallene før vi gør mere.


Har du skrevet op, hvad returtemp. er for de enkelte kredse er nu ? målt i slutningen af en driftsperiode ?

Ps Men som Woebbe skriver er det ikke ment med ir-termometer
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Amdi
By-pass er lukket :-)

Ventilerne kan også drejes 5 omgange på de kredse til 1. salen...

Hvis jeg ikke kan måle returtemp med ir er jeg jo nødt til at se på vp hvad den siger returtemp er. Så kan jeg ikke måle hver kreds.

Hvordan kan jeg se hvilket fordelerrør det er??

Det hele står som på tegningen - jeg prøver at indstille som på skemaet.
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
pmp
Hvis det er samme type fordelingsrør du har, til de 2 etager, så husker jeg ikke rigtigt - det var også i december 2011.

Vi ved altså ikke hvilket fabrikat fordelerrør du har, så der er ingen grund til at indstille efter Wavins skema.

Du kan prøve med et stykke sort tape på retur fra de enkelte kredse, som Woebbe foreslog. Du skal måle lige før vp stopper.

Lad os se hvad du kan måle nu - så finde vi ud af hvad du skal prøve.

Du skrev tidligere at der var forskel på 5-6 gr, men du skrev ikke temp. på de enkelte kredse.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Amdi
Jeg har sat noget gråt Gaffa tape på - kan det gå?

Jeg er ret sikker på det er wavin, men er ikke 100%. Hvis begge fordelerrør er 1" wavin, burde indreguleringen vel tages ud fra det samme skema, og ikke fra 2 forskellige skemaer. For på de skemaer står der ikke noget om at det ene skema skal bruges hvis det er 20 mm rør og det andet hvis det er 16mm?
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
hamselv
.....bare en tanke,,,,,, menæhhh man kan langtfra regne med samme afsætning af energi i let gulvvarme som indstøbt gulvvarme. Let gulvvarme "ligner" radiatorer, dog med ret lille væskeindhold. Trægheden er også dybt forskellig.
 
pmp
Ved ikke med Gaffa - det er jo ret tykt, og det gælder jo om så god kontakt som muligt. Måske en klat mørk maling er bedst. Men prøv dig frem.

Udover de forhold "hamselv" omtaler, så er der også det forhold, at modstanden i 100 m 16 mm pex er noget større end i 100 m 20 mm pex. Det kunne betyde at der skal være mere åben der hvor der er 16 mm slanger. Modsat er varmebehovet mindre pr. m slange, der hvor der er 16 mm, fordi slangerne ligger tættere. Det går så den anden vej.
Så det er muligt, at de lange 16 mm skal åbnes mere og de korte 16 mm mindre end tilsvarende længder i 20 mm.

Der er nok ikke andre muligheder end at prøve sig frem.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Amdi
Så har jeg fået lavet en måling på retur lige før stop

Retur starter ifølge vp på 23,6 gr og slutter på 28,3 efter ca 20 min kørsel

Målt med ir:

Stueplan
122 m - 21,2
111 m - 23,1
51 m - 24,5
39 m - 25,8
30 m - 27,2
24 m - 26,2

1. sal
100 m - 25,1
90 m - 25,3
60 m - 26,7
60 m - 25,4
52 m - 25,6
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
pmp
Varmeste retur er 27,2 - men retur iflg vp er 28,3 ?? Det er nok fordi du måler for lidt på din ir-termometer (Bare det ikke er et bypass). Er det bare afvigelse på ir-målingen så er det vel ens på alle kredse.
Du kunne jo prøve at måle på retur lige før indgang til vp og sammenligne med. hvad vp viser ? der skulle så også være et "tab" på et par grader.

Jeg ville lukke 1/4 omgang for alle kredse undtagen den lange på 122m. Skriv op hvad du gør og hvornår du har gjort det. Så er det bare at vente et døgn og så måle igen.

Hvordan er rumtemperaturen i forhold til det du ønsker ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Amdi
Gælder 1/4 omg. alle kredse, også dem på 1. salen?

Rumtemperaturen er ca 22,5 gr i stueetage og lidt koldere på 1 sal, med kun ca 20 gr på 100 m kredsen på 1 sal. Ved varmekurve 4.
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
pmp
Når du har det lidt koldt i det store rum på 1. sal, så ville jeg ikke skrue ned for det.
De andre rum på 1. sal kan du lukke 1/8 omgang.

Vigtigt er at skrive op hvad du gør - og hvornår.

Hvad med de små rum på stueetagen ? er der ikke varmere der ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Amdi
Jo der er ca 0,5 gr varmere, men det er også på klinkegulv.

Jeg er spændt på om længere drifttider og færre starter giver bedre økonomi end nu. Vi bruger ca 2400 kwh om året.
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
Amdi
Nu ved jeg godt man skal vente 24 timer med konklusioner på ændringer, men kunne alligevel ikke lade være med at måle lidt her til morgen. Og umiddelbart er returen fra 1. sal steget med 2 grader? Den burde vel egentlig reagere ret hurtigt når det er varmefordelingsplader?
Nibe F1245 8 kw - 178 m2 energiklasse A1 - 300 meter slange
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,324,551 Unikke besøg
XHTML CSS