HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Endelig færdig gør det selv installation; IVT EQ8 med 500m slange
Energisten
Så blev det endelig færdigt og fuldt funktionelt.

Det har været en lang proces og for at sige det mildt meget frustrerende....

Skulle jeg gøre det igen ville jeg vælge en færdig løsning med et klokkeklart tilbud så man har styr på omkostningerne. Nu har jeg så også været ekstrem uheldig;-)

Historien starter for 2 år siden, da jeg startede med at bygge vores nye hus. Jeg fandt en installatør der anbefalede IVT'en og en buffer tank, da vi har let gulvvarme. Det blev så til en EQ8 og en 300L tank, jeg havde ikke plads til mere. Installationen er ekstrem trang da den skulle klemmes ind under vores trappe til 1 sal. Han anbefalede at jeg købte IVT'en med det samme, da den udgik fra det danske marked. Så den blev købt, og stillet i garagen hvor vi boede, mere om det senere, fadæse nr 1.

Jordvarmeslangen bestilte jeg hos den entreprenør der efter anbefaling fra installatøren skulle pløje slangen ned. Erfaring har lært mig at når man er ude i at have flere firmaer ind over, så skal de så vidt muligt selv levere de stumper der skal bruges. Så det deres problem hvis stumpen ikke virker.....Da slangen kom, 500m turbocollector var den ikke pakket på palle. Fadæse nr 2; Chaufføren lossede den hånligt af og jeg tænkte egentlig ikke mere over det indtil jeg så godstykkelsen. Den er jo tynd, sådan en. Jeg kontaktede straks installatøren, der sagde det var en bytter. Ned gravning dagen efter måtte så aflyses.....
Slangen blev byttet og kom ugen efter. Desværre havde entreprenøren nu ikke tid og der gik 2 mdr før det kunne blive....
Dagen før ned gravning kom entreprenør og gravemaskine. Det skal siges det er sandjord og slangen ligger i 2 lag, 90cm og 190 cm nede. Den nederste slange ligger 1 m under grundvandsspejl, og entreprenøren gjorde noget smart her. Han gravede dybe huller i hver ende af grunden. Dykpumpe i til dagen efter. Slangen blev gravet ned, grundvandet generede dem minimalt. Jeg tænkte godt nok at de var voldsomme ved slangen, men stolede på de havde styr på det.

Kort efter kom installatøren og fyldte brine på. Fadæse nr 3. Installatøren antog at entreprenøren havde tryk på slangen under nedgravning. Så efter 500L var fyldt på og der ikke kom nogen trykstigning stoppede installatøren sin forurening af min grund....Det skulle så vise sig at da den entreprenør jeg havde købt jordslangen af ikke var den samme der gravede den ned. Så da han i sin tid sagde at han ville sende sin partner, så mente han samarbejdspartner;-) Ikke at det gjorde den store forskel ud over at man troede man havde et kompetent firma til at udføre et stykke arbejde, så var det reelt en klamphugger.... I mellem tiden havde jeg fået lavet byggegrunden gevaldigt om og der stod en container på en del af jordslangen. Entreprenøren påtog sig ikke sin ret til at udbedre den påpeget mangel, så jeg tilbageholdte halvdelen af hans honorar. Da jeg nu selv stod med aben gad jeg ikke at bruge penge på en læk-søgning for hvis lækken var under containeren, så var det spildt. Efter tidsplanen skulle den væk om et halvt år, der kom så til at gå 1½år;-) I den tid skrev hans advokat flittigt og truede med det ene og det andet. Det endte med at han tilbød et forlig. Fadæse nr 4, 10000kr viste sig at være alt for lidt til at dække alle ekstra udgifter. Det kostede 2500 kr og få læk-søgt, 2500kr og få svejst slangen sammen, 2 dages gravearbejde. Jeg gravede selv slangen fri, heldigvis var hullet i det øverste lag, dog stadig lige under grundvandet.
Jeg tryk prøvede så slangen med min kompressor, ville ønske jeg havde gjort det første gang, det kunne havde sparet mig over 10000 kr for installatør tid og sprit første gang.

I oktober lykkedes det så at få sprit på og skyllet en helveds masse sand ud af slangerne. Installatøren startede lige med at skyde 20L brine op på 1 sal, der var en ekspansionbeholder der ikke lige var blevet lukket.....Ikke så fedt grisseri. Da varmepumpen så skulle i gang ville brine pumpen ikke starte. Installatøren måtte opgive opstart....Tilbage til Fadæse nr 1. Installatøren havde aftalt med importøren at garanti registrering først foretages efter opstart. Desværre næsten 2 år efter så var den person aftalen var indgået med ikke i firmaet og der var desværre ikke noget på skrift.
Det tog så 1½ md at få importøren til at sende en ny pumpe til installatøren og det er for mig uvist om de i fremtiden vil dække evt. garanti sager uden at der skal parlamenters så meget som i denne sag.
Jeg foreslog installatøren at han prøvede at starte pumpen igen. Installatøren antog at årsagen til pumpefejlen var at der havde været vand tilbage i pumpehuset fra trykprøvning som havde forårsaget en korrosion. Min tanke var st den evt. korrosion ville være gået i opløsning efter 6 uger i sprit/vand. Pumpen startede nu virker skidtet som det skal.

Hvad kan man så lærer af det.

Jeg ville få et samlet tilbud, jeg har godt nok været uheldig og lidt for naiv.

Totalt har det kostet mig:

Varmepumpe + buffertank 62000kr
Jordvarmeslange 5300kr
Ned gravning 47000kr-10000kr=37000kr
Læk søgning 2500kr
Svejsning jordslange 2500kr
Påfyldning brine og opstart 20000kr (jeg har trukket kørsel ud da der var lang vej)
Total 129000kr

Og her er ikke pris på stumper og rør til at forbinde varmepumpe med buffertank og vandinstallation.


mvh

Energisten
 
Chr
Af skade bliver man klog, men sjælden rig.
Jeg håber du nu har noget der bare spiller. Jeg har selv en EQ8, og den er uforlignelig.

Og tak for at du deler dine erfaringer. Her er sgu noget andre kan drage lære af.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Admin
Hej Energisten
Det var ikke en sjov oplevelse og få.Shock
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Energisten
Ja jeg håber andre kan drage nytte af erfaringerne.

Jeg skal lige have tætnet det sidste i huset for at finde ud af hvordan det spiller.
Men spændende, nåede og brænde 1400Kwh af på el-patronen på de 5 uger inden det kom op og kører med varmepumpen.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Ja det er en ærgerlig historie, men tak fordi du så udførligt har fortalt os andre om forløbet.
Det kan være en god ide at du får fortalt dit forsikringsselskab at du har fået jordvarme, de fleste forsikringsselskaber dækker nemlig utætheder/brud på jordvarmeslangerne forudsat at man har husket at få påført på policen at man har jordvarme. De dækker naturligvis ikke i forbindelse med installationen.

Nu skriver du ikke hvad utætheden i jordvarmeslangerne skyldes, men hvis det er manglende omhu /grov behandling i forbindelse med nedgravningen kan det jo ikke udelukkes at slangen har skader som vil vise sig senere.

Men held og lykke med anlægget, håber du trodsalt bliver glad for det.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,270,349 Unikke besøg
XHTML CSS