HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Radioaktiv radon og jordvarme
woebbe jordvarme siden 1985
For et stykke tid siden købte jeg et måleapparat til at måle om der er radioaktiv radon gas i mit hus.
Jeg har checket de fleste rum i underetagen og her ligger de målte værdier på mellem 70 og 90 bq.
I mit bryggers hvor jordvarmeanlægget står kunne jeg dog måle værdier på 243 bq. Måleapparatet var her placeret over det sted hvor jordvarmeslangerne kommer ind i huset, hvilket sandsynliggør at jeg har en del radon gas der trænger ind i mit hus langs med jordvarmeslangerne som i mit hus er indført uden indføringsrør.

Selvom man har indføringsrør til jordvarmeslangerne tror jeg det er en god ide at få checket om der kommer radon gas ind mellem jordvarmeslangerne og indføringsrørene.

Radon er en naturlig forekommende radioaktiv gas der findes i undergrunden i store dele af landet. Radon gassen trænger op gennem jorden og kan trænge ind i huse gennem revner m.m.
Radon i husene kan forårsage lungekræft og er radon er årsagen til over 300 dødsfald om året, derfor er det noget man bør tage alvorligt.

Grændseværdierne i Danmark gælder at der for nye huse max må være 100bq og ældre huse max 200 bq.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
KNVarme
Interessant. Meget interessant.
Jeg installerer primært vp i ældre huse, og borer bare ud igennem soklen. Isolerede rør ind og op og så skummes der med ikke vandsugende brøndskum rundt om. For det meste vil folk selv støbe/pudse/beklæde efter os. Så dette er meget interessant.
Hvad koste sådan et apparat og hvor køber man det ? Og hvor precist er det?
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Maleapperatet hedder ramon 2.2. Og er det profesionelle måle apparat flere udbydere af radon måling bruger.
Jeg købte mit hos radonshop.com i Tyskland her koster det 278euro, det sælges også her i dk til lidt højere pris.

Måle apparatet skulle være meget præcist.

Jeg har en udfordring med at få lukket/radon sikret det relativt store hul jeg har i gulvet og hvor der er 2stk jordvarmeslanger, 2 stk fjernvarme rør ( til mit udendørs spabad), 2stk kobberrør til gulvvarmeanlægget samt kobberrør til koldt og varmt vand.

Jeg har fået oplyst af producenter der laver fugeskum, at dette ikke er radon tæt, hvilket er ærgerligt da det jo havde været en nem måde at tætne på.
Hvis man søger på internettet efter radon er der flere danske hjemmesider der udmærket beskriver fænomenet, der er også kort der viser hvor i landet forekomsten af radon er størst.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,978,852 Unikke besøg
XHTML CSS