HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indregulering af varmepumpe, hjælp søges
ess
Hej alle Jeg har en luft til vand VP. Det er en 13kW no name fra Kina med Copland EVI compr. Den har en meget dårlig cop. værdi pga manglede indregulering.Jeg har prøvet at justere selv, jeg kan øge cop. værdien men så fryser den til. Jeg har nu 35° c på anlægget jeg vil gerne have højere temp så jeg også har varmt brugsvand men så stiger forbruget voldsomt. Er der en som kan/vil hjælpe? Jeg har vedhæftet et skema over de parremetre som kan ændres.
 
ess
Defrosting cycle 20-99 min 35m
Temperature to enter defrosting 0 -15, -1
Defrosting time 2-20 min 10m
Temperature to exit defrosting 1- 40 26c
Expansion valve adjustment cycle 20-180s 60s
Overheat -8 - 15 -2
Permissible exhaust gas temperature 70- 135 115c
Expansion valve opening when Defrosting 6 -55 32c
Minimum opening of expansion valve 6 - 30 20c
Overheating compensation 0 - 12 0
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2496&pid=18804#post_18804]ess skrev:[/url]

Hej alle Jeg har en luft til vand VP. Det er en 13kW no name fra Kina med Copland EVI compr. Den har en meget dårlig cop. værdi pga manglede indregulering.Jeg har prøvet at justere selv, jeg kan øge cop. værdien men så fryser den til. Jeg har nu 35° c på anlægget jeg vil gerne have højere temp så jeg også har varmt brugsvand men så stiger forbruget voldsomt. Er der en som kan/vil hjælpe? Jeg har vedhæftet et skema over de parremetre som kan ændres.


@ess

Hej
Hvis du skal have hjælp med indregulering, så kræves der nok nogle flere oplysninger.
Har du gulvvarme?
Hvis ja, dækker den så hele boligen?
er det gulvarme i betongulve?
er det gulvvarme under trægulve
osv

kan du holde varmen i boligen?
men du har kun problemer med det varme vand?

Har din varme pumpe en indbygget varmtvands beholder, eller er det en ekstern beholder, der skal opvarmes af radiator vandet.
Det kan være et levn fra dit tidligere anlæg - olie/træpiller/gas fyr, hvor du med en høj fremløbs temperatur godt kan lave varmt vand med radiatorvandet.

En varmepumpe både til opvarmning og til varmt vand, har ofte varmtvands beholderen indbygget. VP hæver så det varme vand i en "lille" kreds til passende temperatur, når denne temperatur skifter en 3vejs ventil fra varmtvand til opvarmining af huset, og det sker så med en lavere fremløbs temperatur.

Hvis du har en ekstern beholder til varmtvand som skal opvarmes af radiator/gulvarme vandet, så skal du have en alt for høj fremløbs temperatur på dit anlæg.

Hvis det er sådanne så er mit forslag:
Køb en separat varmepumpe alene til varmt vand, der finde varmepumper til netop dette formål,
Så adskilder du din opvarmning, der i store dele af året kan køre med lav fremløb fra din opvarmning af varmt vand.

Jeg har nogle bekendte med den løsning:
De starter i 2012 med solceller og fik i den forbindelse en rent varmtvands varmepumpe, således at du kunne slukke oliefyret uden for fyrings sæsonen.

Senere forsommeren 2015 fik de en luft til vand varmepumpe, men en model uden varmtvandsbeholder, da de jo det andet fungerende anlæg.

Som jeg husker deres forbrug har de til varmtvand brugt ca 500kWt, om der er om året eller om det er siden de fin installeret den anden varmepumpe, det ved jeg ikke.

Men kort:
Hvis du skal have hjælp til dit anlæg, så er det nødvendigt med langt flere detaljer om hvordan dit varmtvands system er opbygget og hvordan dit bolig opvarmning system er opbygget.

Hilsen Tage
 
lars-jacobsen
@ess.
Du skriver den har en meget dårlig COP. Det er nok typisk/normalt for Kina varmepumper, men hvordan har du målt/controlleret dette ?
Hvad forventet du COP skal være ? For en COP på 1-2 er ikke unormalt ved varmtvandproduktion. Det kommer helt an på installationen og vilkårene, som Tage også nævner.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
ess
Hej alle
Tak for jeres indlæg
Det er ikke mit varmesystem jeg har problemer med men varmepumpen. den har følgende indstilligs muligheder:
Defrosting cycle 20-99 min står nu på 35min
Temperature to enter defrosting 0 -15°c, står nu på -1°c
Defrosting time 2-20 min står nu på 10min
Temperature to exit defrosting 1°- 40° står nu på 26°c
Expansion valve adjustment cycle 20-180s står nu på 60s
Overheat -8° - 15° står nu på -2°
Permissible exhaust gas temperature 70°- 135° står nu på 115°c
Expansion valve opening when Defrosting 6° -55° står nu på 32°c
Minimum opening of expansion valve 6° - 30° står nu på 20°c
Overheating compensation 0° - 12° står nu på 0°
Wink
ess tilknyttede følgende billede:billede:
vp_indstillinger.jpg
 
lars-jacobsen
Vi kender som sagt ikke din VP, og når du ikke kan/vil svare på vores spørgsmål kan vi ikke komme med kvalificerede gæt på hvad du kan/bør gøre mht til ændringer af dine indstillinger.
Alting er jo et kompromis. Hvis du har købt en billig skod VP så forventer du vel ikke state of the art COP performance og lave driftsudgifter ? Specielt ikke hvis driftsforholdene for VP er "besærlige" Det siger sig selv at når en VP skal lave varmt brugs vand på 50-60 grader koster det mere en lunket 30-35 grader gulvarmevand. Måske ikke dobbelt så meget, men tæt på.
Derfor er driftsforholdene interessante at vide noget om.
Og udtryk som "stiger voldsomt" er releativt. Derfor svar mere konkret med hvor meget.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,326,554 Unikke besøg
XHTML CSS