HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Udskiftning af varmepumpe - giver det mening?
F1240
Hejsa,

Vi har en Nibe Fighter 1240, der er sat op for 6-7 år siden og den fungerer egentlig meget godt. Har aldrig haft et problem med den.

Men...

Vi overvejer at lave en tilbygning, så den alligevel skal tages ned og flyttes og så der kommer soveværelser lige ved siden af hvor den står. (I dag sover alle i den anden ende af huset).
Den larmer ikke som sådan, men den har en brummen når kompressoren kører lidt i stil med en luft-kompressor, blot mere afdæmpet, men nok til at det ikke vil være rart at have på den anden side af væggen om natten. Vi kan ilge netop høre den, gennem huset som det er nu.

Spørgsmålet var om der var sket så meget med jordvarmepumper de sidste par år, at det ligefrem kunne betale sig at få en med en bedre COP, der var mere støjsvag og sælge den gamle brugt?
 
woebbe jordvarme siden 1985
En 1245 har en bedre cop end jeres 1240, men det er så lidt at jeg ikke tror det vil være økonomisk rentabelt at udskifte den i har nu. Men det afhænger naturligvis af om i kan sælge den til en urealistisk høj pris brugt, men hvem vil give en høj pris for en 7 år gammel varmepumpe uden garanti osv??

Hvis det var mig selv ville jeg prøve at tage en snak med Vølund varmeteknik og høre om det ikke var muligt at støjisolere jeres 1240 noget mere, det ville jo løse problemerne.

Dog vil jeg sige at hvis støjproblemet ikke kan løses kan det jo bære udslagsgivende for at udskifte 1240 til en 1245. En 1245 støjer væsentlig mindre en den i har nu, hvis jeg står mellem vores køleskab og min 1245 kan jeg af og til være i tvivl om det er den ene eller den anden der kører, så 1245 støjer meget meget lidt.

Men i kan jo også prøve at få et tilbud fra nogle vvsere på hvad en installation af en ny 1245 vil koste og hvad vvseren vil give for jeres 7 år gamle 1240
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Chr
Er der ikke noget om, at Vølund er bygget op i moduler??
I så fald kan det være, at kompressoren kan skiftes til en nyere og mere støjsvag model.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
jo vølund ER opbygget i moduler og den "nye" 1245 er extremt støjsvag bla fordi modul kassen hvor kompressoren sidder er super godt lydisoleret, men jeg tvivler på at man bare kan sætte modulet fra en 1245 på en 1240, bla er styringen helt forskellig på de to og jeg mener at prisen for et nyt 1245 modul koster over 30000 kr.

man kunne jo bede vølund varmeteknik om at beregne hvor stor besparelsen vil være om året hvis man udskifter 1240 til 1245
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
F1240

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2497&pid=18814#post_18814]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]
man kunne jo bede vølund varmeteknik om at beregne hvor stor besparelsen vil være om året hvis man udskifter 1240 til 1245


jae... det lyder som en god ide. (men mon ikke de er disponeret for at mene en udskiftning er en fantastisk ide? Wink )
 
Daffy
Pst : Eller spørg Metrotherm ;-) Det er det samme som Vølund -I Sverige hvor de samles hedder de NIBE...
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,590 Unikke besøg
XHTML CSS