HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Påfyldning af kølevæske
vbkalle
Nu er jeg endelig ved at være klar.

Min Viessmann er blevet installeret og nu mangler jeg bare at samle slangerne i brønden og koble hovedslangerne på varmepumpen.

Her kommer så mine spørgsmål.

1. Må man selv fylde kølevæsken på systemet ?
2. Hvis man må, hvordan gøres så dette ?
3. Hvilken væske (blanding er bedst) og hvor kan den købes ?

Håber der er nogen der kan besvare/hjælpe med ovennævnte

Med venlig hilsen Michael
 
PeterKunz
Hej Michael

Du må fylde den væske på, som du har fået godkendt af din kommune, da du søgte om tilladelse til jordvarme.

Har du ikke fået tilladelse, skal du huske at få den, inden du fylder væske på og starter pumpen.

For øjeblikket er der mange der benytter IPA-sprit som kølevæske i brinen. I blandingsforholdet ca 30 liter sprit til 70 liter vand.

Du skal have en spiritustilladelse for at kunne købe den ethanol, der er i IPA-sprit. Den får du hos skattemyndighederne i Billund.

Man kan også fylde ren IPA på, den kræver ikke tilladelse, men man skal huske at IPAs smeltepunkt er -89 grader, hvor ethanols er -114 grader.

Du kan læse mere om påfyldning af brine, hvis du går ind på [url]www.ivt.se[/url] og på 'ladda hem' og så vælger installatør-manual for en af deres varmepumper. [url]www.nibe.se[/url] har også en manual, der beskriver påfyldning.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 7

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,200,758 Unikke besøg
XHTML CSS