HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varme kommer ikke rundt ved anbefalet indregulering.
Morten ap
Hej.

Min jordvarme driller.
Når jeg indregulere flow efter mit skema som fulgte med fra ROTH.
Så kommer der ikke varme i de strenge som er skruet mindst op.
Men varmen er der og kommer desværre vare ikke rundt.
Det har virket før, men nu skal man virkelig ændre meget på flowet for at det giver varme i de strenge. Samt at pumpen køre på 3.
Hvad kan være galt.
Anlægget er omkring 10 år gammelt.
Ivt 495 og ROTH gulvvarme styring.
Morten ap tilknyttede følgende billede:billede:
image_22.jpg
 
KNVarme
Det kan være der er skidt i anlægget.
Sidder der et eller flere filtre du kan rense?
Der kommer ofte "snadder" i gulvvarme anlæg efter noget tid. Det skyldes primært galvanisk tæring og er næsten uundgåeligt.
Man kan behandle vandet i sit anlæg med kemi. Men kemikalierne kan også udfældes i de strenge der er mindst flow i og give "snadder".... Ja og så er man ca. lige vidt.
Advarsel: Jeg installerer og forhandler og rådgiver om varmepumper. Men mine meninger er mine egne.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2500&pid=18846#post_18846]Morten ap skrev:[/url]

Hej.

Min jordvarme driller.
Når jeg indregulere flow efter mit skema som fulgte med fra ROTH.
Så kommer der ikke varme i de strenge som er skruet mindst op.
Men varmen er der og kommer desværre vare ikke rundt.
Det har virket før, men nu skal man virkelig ændre meget på flowet for at det giver varme i de strenge. Samt at pumpen køre på 3.
Hvad kan være galt.
Anlægget er omkring 10 år gammelt.
Ivt 495 og ROTH gulvvarme styring.



Hej Morten

Jeg oplevede problemer med min 25år gamle gulvvarme på badeværelset.
Det viste sig at termostatventilen var groet til - det var en del af problemet.
Det andet problem var at gulvvarmeslangen var groet næste til af snavs og skidt.
Da jeg havde gulvarme slangerne adskilt, satte jeg jeg vandhane vand i den ene ende og til afløb i den anden ende.
Først skete intet, men så blev et sej tyktflydende grød spulet ud af gulvarme slangerne.

Det kan være dit problem, hvis du ikke har flow nok i dine slanger.

Så overvej at skylle det igennem - selvom det er bøvlet.

Tage
 
Morten ap
Har godt lagt mærke til at nogle af slangerne er sorte ved returen. Kan det være det snadder i skriver om måske??
Den ventil du nævner Tage, er det den lige før pumpen på billedet??
De andre stifter på returen har jeg nemlig haft fat i og arbejdet med.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2500&pid=18851#post_18851]Morten ap skrev:[/url]

Har godt lagt mærke til at nogle af slangerne er sorte ved returen. Kan det være det snadder i skriver om måske??
Den ventil du nævner Tage, er det den lige før pumpen på billedet??
De andre stifter på returen har jeg nemlig haft fat i og arbejdet med.


Hej Morten
Mit problem var på en gammel gulvvarme installation, hvor der kun var en streng gulvvarme på badeværelset, derfor ingen speciel pumpe

Jeg kan ikke se dit billede, men tror du tænker på en cirkulations pumpe i forbindelse med en manifold.

i mit anlæg havde jeg først oliefyr, siden træpiller og først i 2014 fik jeg VP.
Da jeg havde høj fremløb, så har termostaten på returen kun lukket lidt vand i gennem, der har været langsomt flow og skidtet har samlet sig, både i termostat og ikke mindst i slangen. Faktisk overraskende meget. der skulle meget tryk på vandhane vandet for der blev presset noget ud.

Hvis den ventil du tænker på er den termostat som regulerer mængden af vad til curkulations pumpen, så kan den have ganske lukket, hvis du tidligere har haft anden opvarmning end VP.

Så måske ligger dit problem der?

i først omgang, så ville jeg åbne helt for kredsen og se om der kunne skabes flow.

Tage
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,259,095 Unikke besøg
XHTML CSS