HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fremløb anlæg vs. fremløb shunt
AndersKjergaard
Hej alleSmile

Efter at have læst en masse herinde og fulgt med i en del tid, står jeg nu selv med et konret spørgsmål som undrer mig. Jeg håber at i kan afhjælpe min undren..Smile

Jeg har for nylig erhvervet mig et hus med jordvarmepumpe. Huset er 200 m2 og har støbt gulvvarme i de 140 m2 og radiatorer i resten.

Gulvvarmen er fordelt på 2 x shunt.

Anlægget er et Scotte JVP 13 kW. Herpå er monteret 2 x 300 L buffer - én til brugsvand og én til varme.

Jeg eksperimentérer lidt med fremløbstemperatur og pumpehastighed på hhv. varmepumpe, buffer og shunts. Min undren opstår fordi fremløbet på mine shunts aldrig kan komme højere op, end 5 grader under fremløbet fra bufferen. Er det nogen som kan komme med en forklaring på dette? Varmepumpe er pt. sat til 32° med hysterese på 3°. Fremløb ligger 3° højere, hvilket resulterer i en temperatur i toppen af bufferen på 35°, hvilket fremløb fra bufferen også er. Temperaturen i mine shunts svinger imellem 25° og 30° (hvis jeg åbner helt).

Mvh Anders
 
lars-jacobsen
Hvilke type/produkt shunts er der tale om ? Vedhæft gerne et billede.
Noget tyder på de ikke lukker helt for cirkulation på returen (shunten), når de er helt åbne, såfremt du har 35 gr. ud af VP/bufferen og kun 25-35 gr. frem efter shunten.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
detniels
Uden at have nogen VVS eller Kølemontør uddannelse, så er jeg af den forståelse at når man bruger en varmepumpe til sin gulvvarme, så bør man afmontere shunten fuldstændig og sende VP vandet direkte ind i manifolden.
 
AndersKjergaard
Tak for svareneSmile

Citer

lars-jacobsen skrev:[/url]

Hvilke type/produkt shunts er der tale om ? Vedhæft gerne et billede.
Noget tyder på de ikke lukker helt for cirkulation på returen (shunten), når de er helt åbne, såfremt du har 35 gr. ud af VP/bufferen og kun 25-35 gr. frem efter shunten.


De er så vidt vides fra VVS-Eksperten og er i den billige ende af skalaen. De lukke helt sikkert ikke for cirkulationen, da der blot bliver tilført varmt vand via en ventil. Men burde de ikke kunne komme tættere på fremløbstemperatur alligevel?

På billederne er retur til buffer til højre på de nederste fordelerrør.

Citer

detniels skrev:

Uden at have nogen VVS eller Kølemontør uddannelse, så er jeg af den forståelse at når man bruger en varmepumpe til sin gulvvarme, så bør man afmontere shunten fuldstændig og sende VP vandet direkte ind i manifolden.


Det har jeg også læst flere gange. Problemet er at jeg så ikke ville kunne køre højere temperatur på radiatorerne end de 35° gulvvarmen må få.
AndersKjergaard tilknyttede følgende billede:billeder:
img_2218.jpg img_2217.jpg
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,208,216 Unikke besøg
XHTML CSS