HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bosch EHP 8 AW - CC160
brutalis79
Hej med jer.

Jeg håber i kan komme med lidt hjælp eller input til min lille problemstilling:

I forbindelse med noget elarbejde i huset blev hovedsikringen taget, og strømmen derfor taget fra både ude- og indedel, efter opstart er det som alle mine tidligere indstillinger er røget, herunder varmekurve og indstillinger for produktion af varmtvand.

Efter denne "nulstilling" er mit elforbrug steget voldsom, fra tidligere at have brugt ca. 40 kwh (incl. forbrugsel) til nu at bruge ca. 70 kwh om dagen. Det er ikke fordi at den har brugt elpatron i denne periode.

Gennemsnittet for november 2014 - februar 2015 lå på de nævnte 40 kwh.

Jeg ved godt at det har været koldt den seneste tid, men syntes nu alligevel det er en voldsom stigning.

Jeg har set på indstillingerne for både afrimning og for kørsel mellem afrimning:

Afrimning sat til en maksimal varighed på 15 minutter.

Kørsel mellem afrimning maksimalt 60 minutter.

Jeg har set på udedelen ved en tilfældig afrimning, og der har den brugt ca. 12 minutter på at afrime, på trods af at lamellerne på ingen måde var iset til eller afrimningen gav noget vand i den forbindelse.

Mit hus er indrettet med ca. 90 m2 med gulvvarme og ca. 30 m2 med radiator.

Håber på gode indspark eller andet der kan forklare den store stigning.

Med venlig hilsen

Mathias Kristensen
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2503&pid=18868#post_18868]brutalis79 skrev:[/url]

Hej med jer.

Jeg håber i kan komme med lidt hjælp eller input til min lille problemstilling:

I forbindelse med noget elarbejde i huset blev hovedsikringen taget, og strømmen derfor taget fra både ude- og indedel, efter opstart er det som alle mine tidligere indstillinger er røget, herunder varmekurve og indstillinger for produktion af varmtvand.

Efter denne "nulstilling" er mit elforbrug steget voldsom, fra tidligere at have brugt ca. 40 kwh (incl. forbrugsel) til nu at bruge ca. 70 kwh om dagen. Det er ikke fordi at den har brugt elpatron i denne periode.

Gennemsnittet for november 2014 - februar 2015 lå på de nævnte 40 kwh.

Jeg ved godt at det har været koldt den seneste tid, men syntes nu alligevel det er en voldsom stigning.

Jeg har set på indstillingerne for både afrimning og for kørsel mellem afrimning:

Afrimning sat til en maksimal varighed på 15 minutter.

Kørsel mellem afrimning maksimalt 60 minutter.

Jeg har set på udedelen ved en tilfældig afrimning, og der har den brugt ca. 12 minutter på at afrime, på trods af at lamellerne på ingen måde var iset til eller afrimningen gav noget vand i den forbindelse.

Mit hus er indrettet med ca. 90 m2 med gulvvarme og ca. 30 m2 med radiator.

Håber på gode indspark eller andet der kan forklare den store stigning.

Med venlig hilsen

Mathias Kristensen


Jeg kan oplyse dig om mit forbrug, nu her det er blevet koldt:

Lørdag den 26.12 middeludetemp på 5,25 var døgn forbruget 31kWh

søndag den 3.1 middeludetemp på -6,71 var døgnforbruget på 82kWh

Så der kommer et meget stort energiforbrug når det bliver koldt.

Min VP er jordvarme, så jeg har nogenlunde konstant temp der hvor jeg henter energien, men fremløb skal hvæes mere når det er meget koldt derfor falder COP.

Hvis du har VP med LV, så har du 2 steder der nedsætter din COP værdi,
Dels at fremløb skal være større og dels at der hvor du henter energien er også blevet koldere
Begge dele forringer din COP, så stigningen behøver ikke hænge sammen med ændrede indstillinger.

Tage
 
detniels
@brutalis det lyder lidt voldsomt

søndag d. 3/1 brugte jeg kun 45khw i total elforbrug vp + brusebad + aftensmad + computer

mit hus er 130m2 og fra 1974, kun gamle radiatorer og min inde temperatur ligger omkring 22 hele tiden
 
brutalis79
Tak for input og kommentarer.

Jeg er med på at der selvfølgelig er behov for større energitilførsel nu da temperaturen er blevet lavere - men set i forhold til sammenlignelige måneder i 2014 og 2015 er der alligevel tale om et merforbrug på +50%.

Som jeg nævnte i første indlæg er alle indstillinger røget da strømmen blev taget i midten af decemeber.

Hvordan syntes i indstillingerne i forhold til afrimning ser ud:

Maksimal tid til afrimning: 15 minutter
Maksimal kørsel mellem afrimninger: 60 minutter

Er det korrekt at med ovenstående indstillinger vil man ikke få de lange kørsler, men korte kørsler afbrudt af afrimning hele tiden?

Kan man med fordel sætte den maksimale kørsel op mellem afrimningerne?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2503&pid=18882#post_18882]brutalis79 skrev:[/url]

Tak for input og kommentarer.

Jeg er med på at der selvfølgelig er behov for større energitilførsel nu da temperaturen er blevet lavere - men set i forhold til sammenlignelige måneder i 2014 og 2015 er der alligevel tale om et merforbrug på +50%.



Hej
Når du skriver sammenlignelige måneder, har du så også set på antallet af graddage i den pågældende måned, eller ser du rent på kalendermåneden.
Der har jo været forskellige temperaturer i de pågældende måneder.
Du kan hos DMI
http://www.dmi.dk/vejr/arkiver/vejrarkiv/
Se temperatur forhold osv måned for måned flere år tilbage

På denne side http://www.dmi.dk/vejr/arkiver/ugeoversigt/
Kan du se uge for uge klimadata for DMI målestationerne - i forbindelse med opvarmning ar Graddage jo et vigtigt begreb

Tage
 
tagestavsdal
@Mathias

PS
Jeg har selv en jordvarme pumpe, og har derfor ingen ide om hvorledes indstillingen af din luft til vand pumpe.

Men forhåbentlig kan andre i dette forum hjælpe dig på det punkt. ;-)

Hilsen Tage
 
hamselv
Kender sådan en varmepumpe, men kan slet ikke genkende de parametre du nævner. EHP og AWO'en for den sags skyld afrimer efter behov og ikke efter tid. Den måler på to følere og når varmepumpen er ved at suge sig ned pga issætning starter en timer og efter 60 sekunder afrimes. Afrimningen stopper, når T11 føleren når en bestemt temperatur. Det er temmelig utilrådeligt at pille ved afrimningsindstillingerne. Overforbrug skyldes normalt alt for høje indstillinger på kurven. Med den beholder unit du har kan defekte trevejsventiler også lave noget bøvl. Og største synder er utidig indkobling af elpatron. Men dette kan aflæses på korttidsmålingerne i fabriksmenuen.
 
hamselv
...og på EHP'en er det ikke ukendt at termoventilen bliver "træt" og skal skiftes. Dette udløses dog ikke af spændingssvigt. Skør varmekurve og for lidt trægning af elpatron lyder endog temmelig sansynligt.
 
brutalis79
@Tage

Jeg har ikke været inde på graddage, men udelukkende skelet til lignende kolde måneder. Kan godt se at det ikke nødvendigvis giver et retvisende billede i forhold til de præcise temperaturer.

@hamselv

Efter strømmen blev taget har jeg ændret varmekurven til det som jeg nogenlunde kunne erindre den stod på før, grunden til jeg blev opmærksom på at den var nulstillet var lav temperatur i huset, ca. 18-19 grader

Efter den nye kurve er jeg igen oppe på de ønskede 21 grader i huset.

Elpatronen har brugt mellem 2-4 kwh om måneden de seneste 4 måneder, men tænker at det er i forbindelse med legionellasikring, og vel ikke særlig alarmerende?

Havde tidligere en EHP 6AW - den blev netop udskiftet på garantien til en EHP 8 AW efter at have ædt 3 termoventiler.

Dog var der en masse alarmer dengang, det har jeg endnu ikke oplevet med den nye.

Det tyder på besøg af teknikker i nærmeste fremtid.
 
brutalis79
Hej igen.

Lige for at følge op på min problemstilling, kan jeg oplyse at jeg igår havde service på varmepumpen.

Der blev skiftet en føler til T11 som var defekt (håber det beskriver det nok) så håber at forbruget normaliseres igen.

Mvh.

Mathias
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,326,596 Unikke besøg
XHTML CSS