HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
strømmer varmt vand op af hullet
jakup
Hej
Jeg har fået boret et jordvarmehul (bjergvarme) på min grund. Op af hullet strømmer det ca. 9m3 varmt vand op i timen, vandet er 26,9 grader varmt.
Nu er jeg i tvivl, hvordan jeg allerbedst får udnyttet dette varme vand og hul.
Min vvs-mand syns, at jeg skal koble en Fighter 1255 6kw varmepumpe til hullet, og ikke noget mere.
Derfor søger jeg gode ideer fra jer kloge varmepumpehoveder her på siden, hvad i synest er bedst at gøre?
Ps. Jeg bor på Færøerne
Fighter 2025 10kw luft/vand styret af vvm300, igangsat januar 2011.
Huset opført 2010-2011 Stueetage 120m2 og kælder 80m2 Kælder ikke opvarmet endnu. Let gulvvarme i hele huset, der er lavet i 16 mm alupex. Kører med fuldt flow på hele systemet og ingen buffer.
Forbrug 2011 6000kwh og i 2012 6500kwh 2015 6000kwh
Nu med et bjergvarmehul med varmt vand
 
Chr
Hej Jakup.

Jeg er da lidt misundelig på den boring.

Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor du har fået boret det hul.
Er det et nyt hus eller et andet end det der er beskrevet i din signatur, hvor du skriver om en 10kW i et hus fra 2011?

Det bliver nemmere at komme med input, hvis vi ved, hvad det er du skal bruge den kommende varmepumpe til.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
jakup
Hej Chr.
Du er helt sikker ikke alene om at være misundelig på min boring.
Der er lavet 5 boringer her i nabolaget, og kommer der varmt vand op af dem alle sammen, men længere væk fra min boring, er vandet lidt koldere og i mindre mængder. Det er det eneste sted på hele åFærøerne, at der kommer varmt vand op af borehullet, så disse 5 boringer er noget helt enestående!

Planen er, at skifte min nuværende luft til vand varmepumpe ud med en vand til vand varmepumpe.

En del af året, er fremløbstempraturen 26,9 grader eller lavere, og da synes jeg at det ikke giver nogen mening, at køre gulvvarmen igennem varmepumpen, da brinetempraturen bliver 26,9 grader ind?
Der må også være muligt at forvarme brugsvandet for det går ind i varmepumpen, måske med en varmeveksler på brineledningen ud?
Fighter 2025 10kw luft/vand styret af vvm300, igangsat januar 2011.
Huset opført 2010-2011 Stueetage 120m2 og kælder 80m2 Kælder ikke opvarmet endnu. Let gulvvarme i hele huset, der er lavet i 16 mm alupex. Kører med fuldt flow på hele systemet og ingen buffer.
Forbrug 2011 6000kwh og i 2012 6500kwh 2015 6000kwh
Nu med et bjergvarmehul med varmt vand
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,258,477 Unikke besøg
XHTML CSS