HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Bosch Compress 6000 spørgsmål
Martin Mortensen
Hej,

Vi er netop (dvs. i Oktober 2015) flyttet i nyt hus med jordvarme og en Bosch Compress EHP 6000 pumpe, hvortil jeg søger nogle erfaringer og svar på lidt spørgsmål - skal lige siges at jeg ikke nødvendigvis tror der er noget galt med systemet, men kan godt være lidt i tvivl da jeg ikke helt har så meget erfaring med det endnu.

Strømforbrug
Varmepumpen bruger ca. 15-20 kwh om dagen (gennemsnit målt siden 25. december), er det normalt for årstiden/ude-temporaturen i et BR15 hus? - vi har alle rum sat til 21-22 grader via gulvvarme og rumfølere.

Fremløbstemperatur falder hurtigt
Jeg synes pumpen køre en del gange om dagen, og kan se at fremløbstemperaturen bliver hævet til ca. 34 grader når den køre, hvorefter den hurtigt falder igen til 27-28 grader, hvor pumpen så slår til igen - er det normalt at temperaturen falder så hurtigt og at pumpen køre så forholdsvis tit for at opretholde temperaturen?

Oprindeligt var systemet sat til lavere fremløbstemperatur, men da vi ikke kunne mærke gulvvarmen selvom der var tændt i mange dage, så hævet den ansvarlige VVS'er temperaturen en smule, hvilket også mere eller mindre har løst problemet, nu kan vi da mærke varmen i gulvet, men dog ikke mere end lige.

Jeg skal have kigget på optimering af systemet, og have gennemgået dette forum for gode råd, men ville alligevel gerne lige oprette dette emne for at høre om jeres erfaringer.

Tak på forhånd.
 
Chr
Hvor stort er huset?
Tung eller let gulvvarme?
Bufferstørrelse?
Hvor mange kW er din VP på?
Kom med alle mulige oplusninger, så er det meget lettere at hjælpe.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
allankj1
Hejsa.

1. Vi har alle rum sat til 21-22 grader via gulvvarme og rumfølere. Her laver du første fejl. Du skal skrue alle rumfølere op så de står åbne altid. Så stiller du varme på varmepumpen indtil du har den temperatur du vil have i huset. Vil du have koldere i eksempelvis soveværelset kan du bruge rumtermostaten i dette rum. Ovenstående kræver at gulvvarmen er i balance i huset. Det vil sige at på gulvvarmemanifolden skal trykket til de enkelte gulvvarmekredse var indreguleret i forhold til hvor mange meget slange der er i det enkelte rum. Din VVS mand bør vide hvad jeg mener her. (han har sikkert lavet det rigtigt for starten af eller...?!?!? )

2. På ovenstående må får du længere driftstider og længere perioder hvor pumpen holder pause. For når pumpen starter skal den varme hele gulvet i huset op fremfor et rum ad gangen. Som du har det på nuværende tidspunkt starter pumpen kun når der er et rum der kalder på varme og når dette rum har fundet varmt vand og pumpen har nået dens setpunkter slukker den igen. Men det behøves ikke at være ensbetydende at rummets rumføler er lukket og derfor går der ikke så længe for at pumpen igen starter da rummet stadig kalder på varme. Varme du derimod hele gulvet i huset op når pumpens får besked på dette går der længere før at dens setpunkter er nået og du får længere driftstider. Når den så stopper igen har du så også mange flere liter vand / betongulv der er varmt.

Strøm forbrug ? Hvor stort er huset? Jeg har et der er bygget efter 2008 reglerne på 167 m2. Jeg bruger 18-26 kwh om dagen siden den 25. december. Dit er bygget efter 2015 reglerne så tror ikke dit forbrug er helt skævt. Igen kommer det an på hvor meget af forbruget hos dig der går til varmt brugsvand.

Jo bedre huset er isoleret jo mindre vil du kunne mærke gulvvarmen da vandet i dine gulve ikke behøves være særligt varmt for at holde den rumtemperatur du ønsker. Havde samme diskussion med fruen i huset i december da hun sagde at der var koldt i huset for hun kunne slet ikke mærke gulvvarmen. Men det var 10 grader udenfor og måtte så forklare at varmet i vores gulve var ikke særligt varmt og men det var nok til at holde temperaturen i huset som var på 23-23,5 grad.

Ps. jeg har ved ovenstående indstillinger 2-3 kørsler pr. dag. Onsdag den 6/1-2016 hvor det var under frysepunktet hele dagen hos os en kørsel der varede i 11 timer. Efterfuldt af 6 timers pause.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Ps der er lidt stavefejl kan jeg se men håber det alligevel giver mening.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Martin Mortensen
Tak for de hurtige svar.

mht. detaljerne, så her lidt flere oplysninger.

Huset er 172 m2, hvorvidt det er tung eller let gulvvarme ved jeg ikke, hvad er forskellen?

Pumpen er på 8 kw, er ikke helt sikker på buffer størrelsen, der er en 185 liter tank indbygget i selve pumpen og så står der en 120 liter tank ved siden af den, men hvad formål den har ved jeg ikke.

Interessant mht. at skrue op for alle rumfølerne i huset - huset holder selv en temperatur på ca. 20-22 grader så for at holde gulvvarmen åben i alle rum skal jeg sætte følerne til 25+ grader, så bliver der nok lidt for varmt i huset trods alt Smile

Jeg har fået læst lidt mere herinde, og kan se vores strømforbrug ikke er helt ude i skoven trods alt.
 
allankj1
Interessant mht. at skrue op for alle rumfølerne i huset - huset holder selv en temperatur på ca. 20-22 grader så for at holde gulvvarmen åben i alle rum skal jeg sætte følerne til 25+ grader, så bliver der nok lidt for varmt i huset trods alt Smile

Svar.
Nej for du skruer så ned for varmepumpen indtil du får den temperatur du vil have i huset.

Du kan lave varme på 2 måder. (kun eksempler).

1. Varmt vand på 35 grader som du bremser ved kun at lukke 50 liter i dine gulve ad gangen. Eksempelvis 8 rum = 8*50 = 400 liter varmt vand.
2. Eller 32 grader varmt vand hvor du lukker 600 liter vand ud i dine gulve på en gang.

Pumpen bliver mest effektiv ved at kun at lave 32 grader varmt vand i længere tid frem for at lave 35 grader varmt vand med 8 start og stop.

Har kørt på ovenstående måde i snart 8 år uden problemer. Jeg har ikke buffer på mit system da jeg har 167 m2 beton (16,7 m3) som jeg buffer varmen i når pumpen laver varme.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,245,055 Unikke besøg
XHTML CSS