HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad er normalt forbrug for luft til vand varmepumpe
Joffer
Hej Alle.

Den sidste uges tid har jeg aflæst hvad mit varmeanlæg bruger af strøm (bimåler) Det viser sig så at jeg bruger et sted mellem 80 og ca 100 kwh i døgnet, el patronen har været i drift i 5 timer de sidste 4 dage. Varmepumpen er en vølund fighter 2025-6w

Samtidig har jeg set at shunten står helt over på 10 hvilket den automatisk selv har gjort, men hvorfor??
130 m3 lavenergihus, opført 2010. Vølund fighter 6w 2025 luft til vand. Inderdel Vølund VVM300.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2512&pid=18925#post_18925]Joffer skrev:[/url]

Hej Alle.

Den sidste uges tid har jeg aflæst hvad mit varmeanlæg bruger af strøm (bimåler) Det viser sig så at jeg bruger et sted mellem 80 og ca 100 kwh i døgnet, el patronen har været i drift i 5 timer de sidste 4 dage. Varmepumpen er en vølund fighter 2025-6w

Samtidig har jeg set at shunten står helt over på 10 hvilket den automatisk selv har gjort, men hvorfor??


Hej Joffer

Jeg har selv jordvarme, så jeg kender ikke til drift på luft til vand,
Men umiddelbart synes jeg at dit forbrug er højt,
du mangler dog at oplyse lidt mere om hvad det er du opvarmer.

Hvor mange kvm og hvordan er isoleringsgraden

Jeg kan måske for en delvis sammenligning skrive dette

I sidste ugen med en døgn middeltemp på -6,7grader brugte jeg 81kWt
ved middel ude temp på 2,8 grader var mit forbrug 59kWt

Jeg opvarmer ca 350-400kvm middel isoleret hus.

Jeg har en Vølund 1255-16, den har vkeh koblet til nibeuplink, så kan jeg via computeren aflæse alle parametre på pumpen.
Ganske godt når man vil forstå drifts betingelserne.
Har du også din Vølund på nettet?

Men umiddelbart, så er dit forbrug ganske højt - men det er måske normalt, når man har luft til vand og det er koldt ude??
Jeg ved det ikke

Hilsen Tage
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2512&pid=18925#post_18925]Joffer skrev:[/url]

Hej Alle.

Den sidste uges tid har jeg aflæst hvad mit varmeanlæg bruger af strøm (bimåler) Det viser sig så at jeg bruger et sted mellem 80 og ca 100 kwh i døgnet, el patronen har været i drift i 5 timer de sidste 4 dage. Varmepumpen er en vølund fighter 2025-6w

Samtidig har jeg set at shunten står helt over på 10 hvilket den automatisk selv har gjort, men hvorfor??


PS
Efter at have lukke mit svar, så jeg din signatur. Du opvarmer 130kvm i et lav energihus fra 2010
SÅ synes jeg at dit forbrug er meget højt.
Hvad var ude temperatur, der hvor du bor?, var det meget lavt, altså under f.eks minus 10-12 grader, så kan det måske være forklaringen.

Tage
 
Chr
Jeg kan ikke lide se af din VP-type, hvor stor den er, men med mindre el-patronen er slået rigtig meget til, så kan du ikke komme op på det forbrug. Jeg tror der er en fejl på din bi-måler, eller at du aflæser forkert måske.

Du bør have adgang til at aflæse dit el-forbrug on-line hos dit el-selskab. Her kan d sikkert også se timeforbruget. Prøv at kaste et blik på derinde, så kan du få en ide om, hvorvidt det er der er sammenhæng mellem det faktiske forbrug og det bi-måleren siger.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Joffer
Hej Igen, mit anlæg har desværre ikke nibeiplink, og jeg satser ikke på at bimåleren aflæses forkert eller måler forkert, da jeg kan se at den almindelige elmåler også får sig et hop. Jeg har dog kigget lidt på frem og returløb, der kan jeg se at de ligger meget tæt på hinanden, jeg mener at der normalt skal være en hvis forskel her.. Hvad siger i tager jeg helt fejl.. fremløb 40,5 returtemperatur 40,1
130 m3 lavenergihus, opført 2010. Vølund fighter 6w 2025 luft til vand. Inderdel Vølund VVM300.
 
hamselv
Lyder nærmest som drift på ren elpatron og det endda med noget overforbrug ud fra husstørrelsen. Altså noget lyder meget galt. Vi andre bruger det halve i huse på dobbeltstørrelse, som langtfra er lavenergi. Tror jeg ville rekvirere service ret hurtigt.
 
hamselv
Frem og retur ingen forskel er normalt ved aflæsning når vp/elpatron ikke er i drift. Hvis dette er tilfældet og du opererer med +40 grader lyder det bestemt ikke som lavenergi. Dem jeg kender ville hedde omkring de 30. Køres med overtemperatur koster det. Men langtfra i den klasse.
 
Joffer
Tak til alle.

jeg ringer til vølund imorgen og rekvirere service. Det overforbrug lyder mystisk, tænker på om kompressoren er på overarbejde og ikke yder nok, jeg har mange lange drifttider og korte pauser. Fremløbstemperaturen falder relativt hurtigt after at kompressoren er stoppet, tænke på om VP laver varme der egentlig ikke er behov for da huset er fint varmt..
130 m3 lavenergihus, opført 2010. Vølund fighter 6w 2025 luft til vand. Inderdel Vølund VVM300.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,322,060 Unikke besøg
XHTML CSS