HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Test brinetemperatur
ap87
Hej

Er der nogen der har en god ide til hvordan man evt kunne teste brinetemperatur i de forskellige slange kredse?

Min egen ide er at kunne lade brinepumpe kører konstakt og se hvad temp-ud står på, kører noget ala 10 min på hver kreds... (Der er ikke temp-ind på sådan en Copmax.....)

Er der nogen der ved hvordan man tvinger brinepumpe til at kører i sådan en Siemens PLC?

(Grunden til jeg gerne vil vide det er fordi temp-ud pt. ligger omkring -5 til -6.5, hvilket jeg synes er meget lavt når vi nu smed 600 meter slange ud...)
Copmax 10kw, 3x200m slange, 200m2 nybyg A++
 
Chr
Er der ikke en samlebrønd et sted i haven, hvor du kan komme til at snige et par temperaturfølere på hver kreds?

I mangel på temperaturfølere på selve pumpen, så ville jeg da skynde mig at finde nogen der kan sættes på brinerørene ind og ud, så temperaturforskellen kan aflæses ad den vej.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
Jeg ville umiddelbart gætte på, at dine kredse ikke er i balance, så der på en aller anden måde er alt for meget flow gennem en kreds og for lidt gennem de andre. Så har du en kreds (200 meter) der tager slæbet, mens de andre fiser den af.
Har du på en eller anden måde grovpryglet anlægget, f.eks startet det op på et iskoldt massivt betongulv?
Blot en strøtanke....

Chr.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
hvis der er flere kredse bør der være en afspæringshane for hver kreds. luk for alle kredse undtagen 1 og aflæs brinetemperaturen efter feks 1 time hvor VP ikke har kørt og check på den måde de ovrige kredse. brinetemperaturen skal da være nogenlunde ens med mindre slangerne ligger i forskellige lag. brinepumpen skal køre kontinuerligt under testen og varmepumpen må ikke køre imens.

mit umiddelbare bud på din lave brinetemperatur er at der enten er luftlommer i slangerne eller der er forskelligt flow i kredsene pga forskellig slangelængde.

check også at forskellen på brine ind og brine ud ligger mellem 2og 5 grader.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
ap87
Tak for alle ideer/svar

Der er hane på hver kreds, så det var også min tanke. Men mit problem er stadig at jeg ikke ved hvordan man sætter anlægget i 'test mode'
Copmax 10kw, 3x200m slange, 200m2 nybyg A++
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hmm... Du kunne måske også gøre det på en anden måde.
Anskaf dig 3 stk termometre med følere der kan sættes på jordvarmeslangerne på hver kreds. Hold følerene fast til slangerne med gaffatape og sæt feks isolerende rørskål uden om, så vil temperaturfølerne ikke påvirkes af andet end temperaturen i brinen i den enkelte kreds. Aflæs og sammenlign temperaturerne for hver kreds mens varmepumpen kører og laver varme, temperaturerne i hver kreds skal så helst være ens ellers er kredsene ikke indreguleret korrekt.
På ovenstående måde får du checket tingene når anlægget kører, og det burde være til at aflæse hvis det feks er den ene kreds der trækker det meste af læsset.
den største udfordring er måske at finde temperaturmåler der måler ens og som måler i små nok intervaller. Man kunne jo prøve med alm inde/udendørstermometre de er jo ikke ret dyre..
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
PJ
Hej forum
ang. siemens styring, på min er ET = brine temp. ind, STo = brine temp.ud.
Jeg tror ikke du kan få brinepumpen til at køre "testkørsel" Da jeg startede mit op, monterede jeg stik på ledning til pumpen, så kan jeg med en forlængerledning fra ekstern stikkontakt få pumpen til at køre konstant.
Den siemens styring er jo ikke verdens mest avancerede, har måske noget med prisen at gøre.
mvh Poul J
 
ap87
'STo' er også brine ud på min
'ET' er dog ikke brine temp..
Jeg tror du har ret i at denne Siemens styring er noget billigt skrammel...

Anyways .. I eftermiddags fik jeg så lige mejslet i sten, at jeg er en nybegynder til det her.. Spurgte VVS manden hvorfor min brine ud nu lå på -7 til -8.. Han spurgte mig med det samme om jeg nogensinde havde renset filteret, hvor jeg troede at det kun var noget man gjorde til det årlige eftersyn (anlæg været i drift i kun 9 måneder).. Da jeg tog filteret ud, kunne jeg godt forstå hele scenariet her...

Nu ligger brine ud på -1 max .. Og mine gaffa-tapet-isolerede temp-måler siger ca. 3 grader ind. Og det er nok meget godt for årstiden, ud fra hvad jeg kan læse på siden her..
Copmax 10kw, 3x200m slange, 200m2 nybyg A++
 
PJ
På min 3 år gamle styring er der følgende temp. aflæsninger:
ST varme fra pumpen
RT retur til pumpen
ET brine ind
STo brine ud
HT varmtvandsbeholder
OT ude temp.

Hvor mange er der på din ? og ved du hvor de føler ?
Med venlig hilsen Poul J. Pensioneret bondemand fra Nordfyn, med 120 år gammelt stuehus, 200 m2 (65 m2 gulvvarme) og i dette forum nok GDS'er af værste skuffe.
April 2011 solvarme med 66 rør. Marts 2012 6 kwp solceller. Sept 2013 HPV jordvarme 600+2x50m slange, 300 l buffer tank, foreløbigt til at bruge overskuds strøm fra solceller, og sikkerhed for varme. (100 dage vinterfyring i Pilevang kedel (træ og halm(små baller)) 3000 l aku tank.
 
ap87
Fuldstændig det samme, bortset fra at ET ved mig er temp ved varmeflade/kompressor et eller andet. Den ligger og svinger mellem 30 og 60 grader
Copmax 10kw, 3x200m slange, 200m2 nybyg A++
 
Finn DK

Citer


Anyways .. I eftermiddags fik jeg så lige mejslet i sten, at jeg er en nybegynder til det her.. Spurgte VVS manden hvorfor min brine ud nu lå på -7 til -8.. Han spurgte mig med det samme om jeg nogensinde havde renset filteret, hvor jeg troede at det kun var noget man gjorde til det årlige eftersyn (anlæg været i drift i kun 9 måneder).. Da jeg tog filteret ud, kunne jeg godt forstå hele scenariet her...


Du må lige fortælle os, hvad du fandt i filteret. Hvis det er noget af VVS'erens efterladenskaber, er det måske nærmere ham, der skal betegnes som nybegynder.
Mit anlæg har kørt i 2 år, og der har intet været i filteret overhovedet de 2 gange jeg har kigget efter.
Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
ap87
En masse grus og lidt rockwool Smile Det har nok gået lidt stærkt under byggeriet
Copmax 10kw, 3x200m slange, 200m2 nybyg A++
 
Chr
Han skal da bare se at komme ud til dig,. og det i en ruf. Medbringende et effektivt skylleanlæg med et passende fint filter -ikke bare det hønsenet han brugte sidst, og så skal han se at få dit system skyllet igenne til den renhed det burde have haft fra starten.
En flaske god rødvin som undskuldning for befæste din fritid med at rense filter ville være på sin plads. Sådan noget sjusk kan man ikke være bekendt.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Finn DK

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2514&pid=18988#post_18988]Chr skrev:[/url]

Han skal da bare se at komme ud til dig,. og det i en ruf. Medbringende et effektivt skylleanlæg med et passende fint filter -ikke bare det hønsenet han brugte sidst, og så skal han se at få dit system skyllet igenne til den renhed det burde have haft fra starten.
En flaske god rødvin som undskuldning for befæste din fritid med at rense filter ville være på sin plads. Sådan noget sjusk kan man ikke være bekendt.

Chr.


Lige mine ord, kan brinepumpen skylle så meget l**t ud, er der nok en del at hente med en gennemskylning.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
woebbe jordvarme siden 1985
tja jeg tænker da også på om jordvarmeslangerne er fyldt korrekt, eller om der er luft i brinen.
det må vist være en ommer........Cool
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,320,195 Unikke besøg
XHTML CSS