HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Kurvetal Queen VP/ ej varmt nok
Lekle
Hej derude. Jeg syntes ikke at kunne finde nogens erfaring om kurvetal.

Jeg har et badeværelse på 3 kvm. Hvor jeg tidligere havde monteret en shunt. Nu har jeg fjernet denne og lavet fuldt flow. Men der bliver ikke varmere end 19.5 grad.

Alle andre rum holder fint temp. Lige nu 23,9 men solen skinner også.

Min kurvetal er sat til 14/20 udetemperatur pt. På -3
VP Queen 200 mor slange
114 m2 velisoleret.

Jeg luftede systemet ud i går. Der går varm vand i gulvet, rørene er varme og jeg kan høre at der kører vand i dem.
 
Lekle
Fremløb 40g og retur 39g
Brine -2 retur: -3
 
allankj1
Har du fuldt flow på badeværelset pisser vandet så hurtigt rundt i det lille gulv at det ikke når at afgive varmen. Vandet bevæger sig den kortest vej. Lyder som om din gulvvarme ikke er i balance
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
AndersKjergaard

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2517&pid=18964#post_18964]allankj1 skrev:[/url]

Har du fuldt flow på badeværelset pisser vandet så hurtigt rundt i det lille gulv at det ikke når at afgive varmen. Vandet bevæger sig den kortest vej. Lyder som om din gulvvarme ikke er i balance


Er du sikker på det? Jeg vil mene at øget flow udelukkende øger varmeoverførslen til rummet, det transmissionen via konvektion stiger. Det er samme princip som i en radiator - jo mere du skruer op, jo hurtigere løber vandet og jo varmere bliver radiatoren.

Vh AndersSmile
 
Lekle

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2517&pid=18964#post_18964]allankj1 skrev:[/url]

Har du fuldt flow på badeværelset pisser vandet så hurtigt rundt i det lille gulv at det ikke når at afgive varmen. Vandet bevæger sig den kortest vej. Lyder som om din gulvvarme ikke er i balance


Burde der være en retur ventil eller lign? Det hele er i kælderen.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2517&pid=18964#post_18964]allankj1 skrev:[/url]

Har du fuldt flow på badeværelset pisser vandet så hurtigt rundt i det lille gulv at det ikke når at afgive varmen. Vandet bevæger sig den kortest vej. Lyder som om din gulvvarme ikke er i balance


Hej det er ikke noget problem for varmen i lokalet at vandet løbet hurtigt igennem gulvslangerne.
Påstanden her om at vandet ikke når at afgive varmen er sådanne set korrekt,
men det nytter IKKE at lade vandet løbe langtsommere igennem.

Forklaringen formuleres sprogligt bedst ved at se på radiatorer, men det er samme problem med gulvvarme.

Hvis du sender 40 grader vand ind i en radiator, så vil radiator overfladen blive 40 grader. derved har du en overflade på 40 grader som kan opvarme rummet.
Hvis du sender vand med fuldt flow i radiatoren, så afkøles det måske næsten ikke, men overfladen er stadig 40 grader hele vejen.

Hvis du dæmper flow, så har du ind på 40 grader og ud på måske 36grader,
henover radiatoren et gennemsnit på 38,
Så vil radiatoren ikke opvarme rummet så meget.

Sætningen:
"Har du fuldt flow på badeværelset pisser vandet så hurtigt rundt i det lille gulv at det ikke når at afgive varmen"
Er sand i den forstand, at den store mængde vand stortset ikke afkøles, simpelthen fordi der er for meget vand.
Men det vil IKKE hjælpe at nedsætte flow.


Til Lekle

Kan du måle frem og retur direkte på gulvvarmen?
Hvis du her også finder at der er lille forskel på frem og retur, ja så er gulvslangerne ikke store nok til at opvarme rummet ved den givne fremløbstemperatur.

Hvis der er stor forskel på frem og retur, Ja så får du ikke vand nok igennem.

Dit indlæg kan tyde på at det er nyt at du varmer med varmepumpe, og at du tidligere har varmet med andet?

Er dette korrekt, så ville jeg tro at der ikke kommer vand nok gennem gulvslangerne, sandsynligvis fordi der er skidt i disse.

Jeg havde selv er lignende problem, gulvvarme installeret for 25 år siden,
Da jeg havde træpillefyr, var gulvet på badeværelse stortset ok, men alligevel ikke.
Da jeg fik VP, så virkede gulvarmen slet ikke.

Jeg løste problemet ved at skifte termostaten (der var meget lidt flow i denne)
samt at skylle gulvvarmeslangerne igennem med postevand.

Det viste sig at der gennem tidensløb havde samlet sig meget rigtigt meget snavs i gulvslangerne, så der sad en hel prop, som ikke straks kom ud!

Egentlig forståeligt nok.
Gulvvarmen er mit laveste punkt i radiatorsystemet,
og tidligere var termostatens funktion at dæmpe flow af meget varmt vand fra træpillefyret, således at rummet ikke blev for varmt. derfor falder alt affald til bunds i det lagsomme flow.
Helt ligesom i flodens delta.

Tage
 
Lekle

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2517&pid=18973#post_18973]tagestavsdal skrev:[/url]

[quote][url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2517&pid=18964#post_18964]allankj1 skrev:[/url]

Har du fuldt flow på badeværelset pisser vandet så hurtigt rundt i det lille gulv at det ikke når at afgive varmen. Vandet bevæger sig den kortest vej. Lyder som om din gulvvarme ikke er i balance


Hej det er ikke noget problem for varmen i lokalet at vandet løbet hurtigt igennem gulvslangerne.
Påstanden her om at vandet ikke når at afgive varmen er sådanne set korrekt,
men det nytter IKKE at lade vandet løbe langtsommere igennem.

Forklaringen formuleres sprogligt bedst ved at se på radiatorer, men det er samme problem med gulvvarme.

Hvis du sender 40 grader vand ind i en radiator, så vil radiator overfladen blive 40 grader. derved har du en overflade på 40 grader som kan opvarme rummet.
Hvis du sender vand med fuldt flow i radiatoren, så afkøles det måske næsten ikke, men overfladen er stadig 40 grader hele vejen.

Hvis du dæmper flow, så har du ind på 40 grader og ud på måske 36grader,
henover radiatoren et gennemsnit på 38,
Så vil radiatoren ikke opvarme rummet så meget.

Sætningen:
"Har du fuldt flow på badeværelset pisser vandet så hurtigt rundt i det lille gulv at det ikke når at afgive varmen"
Er sand i den forstand, at den store mængde vand stortset ikke afkøles, simpelthen fordi der er for meget vand.
Men det vil IKKE hjælpe at nedsætte flow.


Til Lekle

Citer

Kan du måle frem og retur direkte på gulvvarmen?
Hvis du her også finder at der er lille forskel på frem og retur, ja så er gulvslangerne ikke store nok til at opvarme rummet ved den givne fremløbstemperatur.


Har ikke umiddelbart mulighed for det. Men syntes at kunne mærke forskel på 2 slanger. Der er ikke afsindigt meget forskel på temperaturen.

Citer

Hvis der er stor forskel på frem og retur, Ja så får du ikke vand nok igennem.

Dit indlæg kan tyde på at det er nyt at du varmer med varmepumpe, og at du tidligere har varmet med andet?


Jeg har haft VP i 2,5 år. Men hidtil har jeg haft en shunt installeret. Den har jeg så fjernet og kørt gulvvarmen direkte på strengen. Gulvet er lavet i 2010, så det er nok begrænset hvor meget snavs der er dannet. Men da det jo er det nederste punkt, kunne en gennem skylling nok være godt. Hvorledes gøres det bedst muligt?

Citer


Er dette korrekt, så ville jeg tro at der ikke kommer vand nok gennem gulvslangerne, sandsynligvis fordi der er skidt i disse.

Jeg havde selv er lignende problem, gulvvarme installeret for 25 år siden,
Da jeg havde træpillefyr, var gulvet på badeværelse stortset ok, men alligevel ikke.
Da jeg fik VP, så virkede gulvarmen slet ikke.

Jeg løste problemet ved at skifte termostaten (der var meget lidt flow i denne)
samt at skylle gulvvarmeslangerne igennem med postevand.

Det viste sig at der gennem tidensløb havde samlet sig meget rigtigt meget snavs i gulvslangerne, så der sad en hel prop, som ikke straks kom ud!

Egentlig forståeligt nok.
Gulvvarmen er mit laveste punkt i radiatorsystemet,
og tidligere var termostatens funktion at dæmpe flow af meget varmt vand fra træpillefyret, således at rummet ikke blev for varmt. derfor falder alt affald til bunds i det lagsomme flow.
Helt ligesom i flodens delta.

Tage
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2517&pid=18994#post_18994]Lekle skrev:[/url]

Jeg har haft VP i 2,5 år. Men hidtil har jeg haft en shunt installeret. Den har jeg så fjernet og kørt gulvvarmen direkte på strengen. Gulvet er lavet i 2010, så det er nok begrænset hvor meget snavs der er dannet. Men da det jo er det nederste punkt, kunne en gennem skylling nok være godt. Hvorledes gøres det bedst muligt?

[/quote]

Jeg tømte vandet af anlægget afmonterede ventilen og den anden slange, satte lidt ½" fittings på og en almindelig vandslange til vandhanen, vandet sendte jeg gennem fremløb, på retur monterede jeg en slange der blev lagt til gulvafløbet, så var det bare at skrue op.

Nu har du haft VP i 2½år, har du altid haft problemer med gulvarmen?
Det kan måske også være så simpelt som pakgarn eller andet snavs der har sat sig i ventilen

Tage
 
Lekle

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2517&pid=18995#post_18995]tagestavsdal skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2517&pid=18994#post_18994]Lekle skrev:[/url]

Jeg har haft VP i 2,5 år. Men hidtil har jeg haft en shunt installeret. Den har jeg så fjernet og kørt gulvvarmen direkte på strengen. Gulvet er lavet i 2010, så det er nok begrænset hvor meget snavs der er dannet. Men da det jo er det nederste punkt, kunne en gennem skylling nok være godt. Hvorledes gøres det bedst muligt?



Jeg tømte vandet af anlægget afmonterede ventilen og den anden slange, satte lidt ½" fittings på og en almindelig vandslange til vandhanen, vandet sendte jeg gennem fremløb, på retur monterede jeg en slange der blev lagt til gulvafløbet, så var det bare at skrue op.

Nu har du haft VP i 2½år, har du altid haft problemer med gulvarmen?
Det kan måske også være så simpelt som pakgarn eller andet snavs der har sat sig i ventilen

Tage[/quote]

Jeg har ikke ventil på gullvvarmen. Gulvet har aldrig fungeret siden jordvarmen. Måske er det fordi at der er brugt 13mm slanger?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,320,591 Unikke besøg
XHTML CSS