HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
mangler viden/hjælp
jan
hej.
jeg står og skal til at indkøbe jordvarme og havde tænkt mig at få det boret ned men kan forstå på andre det ikke lige er så let er der nogen der har erfaring med det og vis i har hvor skal jeg så starte..
og kan det betale sig at kombinere det med solvarme da et vailant anlæg jo kun lillger på 18000kr

næste emne jeg har set flere skriver de har en buffertank hvad forstås ved sådan en jeg skal jo vide om jeg skal ha mere med til anlægget hehe
ps lækker side og godt formuleret svar folk kommer med
på forhånd tak
 
kla
Hej Jan

Hvor bor du henne, jeg ved at ringsted kommune og odsherred siger nej til at få boret rør ned, har stået i Holbæk Amts Venstreblad, 3 artikler, Brancen mangler generelt viden om "Valliants"(Geoheat) sonder, det har ikke været muligt af få dokumentation for virkning af Sonderne, hverken fra producent eller Valliant. jeg har endnu ikke oplevet at sonder er brugt af andre, men ret mig hvis jeg tager fejl.

Jeg kunne godt tænke mig at ovenstående sag snart bliver belyst idet brancen bliver bombarderet med spørgsmål, som desværre ingen kan svare på. så hvis nogen har købt sonder og fået dem monteret og igangsat må de meget gerne svare her i forummet. hvordan er temp. fra start til nu, har der været problemer m.m.

En buffertank er en tank hvor varmesystemes vandvolumen forstørres så drifttider og pauser optimeres til varmepumpedrift, reglen er 20 liter vand pr kW varmepumpen kan afgive.

eks. 7 kW = 140 liter indbygget buffer i vandbeholder 70 liter, så skal din radiatorkreds indeholde 70 liter vand, derved undgås buffer, ved gulvvarme kan det være svært at have tilstrækkelig vandmængde derfor monteres en buffertank.

kla
 
jan
det med sonden snakkede jeg med en sælger fra vailant om som lovpriste deres sonde og det med 20% mere udbytte så hvad ham angår HMM

men jeg er igang med at kontakte en del svenske installatører / forhandelere da de jo har større erfaring virker det som om men på det jeg har fundet ud af indtil videre virker det ikke som om de bruger en sonde men måske mig der har misforstået ham men skal snakke med en imorgen fredag ang det.

næste ting er hvor og hvem skal man snakke med på kommunen for at (prøve) at få tilladelse til at bore direkte ned.

ps kla jeg bor i knabstrup (ny holbæk kommune)
kan forstå du også prøver at få lavet en boring istedet for en have destruktion
Redigeret af jan d. 17-05-2007 17:28
 
jan
et spørgsmål mere er det sådan at vis jeg køber et seperat solvarme anlæg med forberedt der kan tilsluttes fyr eller gas er det så sådan at jordvarmepumpen kan sættes op sådan at den kører 35 rund i huset med når brugsvandet skal varmes kører den de 55 grader eller hvordan foregår det ??
 
kla
Nej det er desværre ikke så simpelt at tilslutte sol til jordvarme, OWL har i et indlæg beskrevet sammenbygning med sol. se anden tråd.

Nogle varmepumper er forberedt til solfangere, men det er stadigt ikke en nem løsning.

kla
 
XJLN

Citer

et spørgsmål mere er det sådan at vis jeg køber et seperat solvarme anlæg med forberedt der kan tilsluttes fyr eller gas er det så sådan at jordvarmepumpen kan sættes op sådan at den kører 35 rund i huset med når brugsvandet skal varmes kører den de 55 grader eller hvordan foregår det ??


Umiddelbart vil jeg sige ja - hvis det er en varmepumpe uden indbygget varmtvandsbeholder kører anlægget som du beskriver med lavtemperatur rundt til gulvvarmen og 55°C når der skiftes til brugsvand via 3 vejs ventil. Jeg kan ud fra dette ikke se hvorfor det ikke skulle lade sig gøre, om det er en seperat varmtvandsbeholder eller en solvarmebeholder er vel det samme dog skal begge beholdere være til anvendelse i jordvarmeanlæg.
Sagen er straks mere kompliseret hvis solvarmen også skal tilsluttes centralvarmedelen.

Nogen i forum må rette mig hvis ovenstående er helt hen i skoven Smile
 
jan
okay mange tak for svarende.
nyt spørgsmål er der nogen der har et hus på de omkring 170m2 og cirka 120m2 med gulvvarme og 50m2 med radiatorer og compressor som har vandbeholder hvad i bruger om året i kr på vand/varme mit hus er fra 1896 hulmursisoleret og 100mm indvendigt og 5cm luft mellem mursten og isolering og er i gang med førstesalen der kommer 400mm minimum og har 300mm i mellemgulvet så ingen spild af varme der vandrer for meget.

ps igen tak for svarende
Redigeret af jan d. 22-05-2007 18:34
 
jan
slet ingen der bare mathcer lidt?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,294,469 Unikke besøg
XHTML CSS