HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Indsat for bruger TFH
Admin
Jeg har brug for jeres hjælp til at få min Bosch luft til vand varmepumpe indstillet rigtigt.
Mit hus er nybygget 204 kvm. Efter 2015 regler.
Jeg har nu haft pumpen 1 års tid, men den går rigtig tit på fejl.
Anlægget er opsat af autoriseret landsdækkende VVS firma.
Anlægget er ikke monteret med Buffer tank.
Mine problemer er at pumpen starter rigtig mange gange på et døgn.

Hvad skal varme kurven stå på ? min står på 20 til 35. er det optimalt.
Vil det være en fordel at der monteres en Buffer tank evt. størelse ?
Hvor højt eller lavt i grader fremløb skal pumpen maks gå op på ?



Håber at i kan hjælpe.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
detniels
Når den autoriserede VVSer har valgt at sælge dig en L/V varmepumpe uden buffer må man gå ud fra den er af inverter type, der kan modulere sit energi output.

Hvis den er af den type, så skal du så vidt muligt slet ikke have nogen rumtermostater i huset, måske pånær i dit soveværelse. Fordi der skal være fuld flow på vandet igennem alle kredse. Og når du skriver 20 til 35 grader går jeg ud fra du har gulvvarme i hele huset. Dertil skal du være sikker på din gulvvarme manifold er uden shunt, samt at manifolden tillader uhindret flow i dine kredse og fra varmepumpens frem og retur strenge.

Hvilken fejl giver den dig? Det er svært at komme med noget konkret uden at kende fejlen.

Angående indstilling af kurven, så er det noget du skal prøve dig frem med. Altså hvis du sætter "rum temperaturen" til 21 grader, og du har et termometer som kun viser 19 grader over et par dage, så skal du sætte kurvens hældning op. Og modsat hvis rummene er varmere end forventet, så skal kurvens hældning ned.
 
TFH
Tak for dit svar.
Fejlen som den kommer med er at "der er i yder modulet er for højt gas temperatur "
VVS manden har nettop været igen, hans svar var at de idag aldrig sætter en Bosch varmepumpe op uden buffer tank.
Hvilket også skulle give en bedre økonomi.
Man kan dog også gøre som du skriver at der altid skal stå åbne telestater.
Jeg synes bare det svært at finde punktet.

Min varme kurve står på 25 som fodpunkt og slutter så ved 35.
Du skrive så jeg skal hæve eller sænke kurven , er det på begge ?
Synes jeg så forskellige meldinger hver gang der kommer en VVs mand fra firmaet.

Derfor håber jeg at jeg her kan få råd.

Po forhånd tak.
 
Admin
Hvor stor skal en buffer tank være til
Hus 204 kvm. nybygget ??
Opvarmet med Bosch 6000 luft til vand 9 kw.
Hvad er den optimale fremløbs temp. til gulvvarmen ?

På forhånd tak.

For TFH
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
detniels
10-20 liter pr. kw ca.

den her vil passe fint: http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Jordvarme--Bosch-Buffertank-BST-120-Liter-719462.html

optimal temperatur for vand til gulvvarme er mellem 30 og 35 grader, du kan nok nøjes med 30 når huset er næsten sprit ny

men hvis du får bufferen installeret skal du begynde at bruge dine termostater igen i alle rum og alle telestater skal være "slået til" då de kan regulere på det som termostaten kalder på

mht hvilken cirkulationspumpe du skal vælge er jeg i tvivl om, da en alpha2 nødvendigvis ikke sender maksimal flow ud ved AutoADAPT, og at købe en alpha2 bare for at stille den på trin 3 er for dyrt, en smedegaard til en tudse ville nok være fint

men husk på jeg er ikke autoriseret vvs mand, jeg er bare en glad amatør
 
Dennis Wahl Andersen
Hej TFH.
Compress 6000 AW er modulerende. Den har dog en nedre begrænsning på 20% af max effekten. I dit tilfælde er det 1,8 kW eller 1800 Watt.
Dette betyder at hvis du har et varmebehov på ekesmpelvis 1600 Watt vil kompressoren starte og stoppe fra tid til anden.
Dette kan du undgå hvis du sikre dit at varmepumpen altid kører når der er varmebehov. Sagt på en anden måde. Det er vigtigt at det er varmepumpen der bestemmer.
Det nytter ikke noget at udetemperaturen "fortæller" varmepumpen at den skal varme hvis dit gulvvarmeanlæg fortæller dine telestater at de skal lukke.
Heldigvis er der en løsning. Problemet kan løses på to måder.
1. du laver din varmekurve om således at dine telestater altid er lidt "sultne" efter at få varme. Da du har et godt isoleret hus kan dette dog godt være svært.
2 Hvis din bolig er 100% gulvvarme og opvarmet med et centralt elektronisk gulvarmesystem er der sikkert en elektrisk udgang i gulvvarmesystemet. Dette signal kan indsættes i varmepumpens styring således at varmepumpen ikke laver varme når telestaterne er lukket.

Håber at ovenstående hjælper. Og NEJ. Hvis dit varme anlæg er korrekt dimensioneret er løsningen er IKKE en buffertak.
Ansat hos Robert Bosch A/S
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,181,436 Unikke besøg
XHTML CSS