HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme eller Luft/Vand til nybyg
Sondergard
Hej

Som overskriften siger; jeg er i lidt i tvivl om hvad der er det rigtige valg i mit tilfælde.

Bygger 146m2 i et plan efter BR15. Gulvvarme og klinker i alle rum.
Der er masser af plads til jordvarmeslanger og grundvandet står rigtig højt.
Normalt vil det være ligefremt at vælge jordvarme.

Men:
Huset skal bruges som udlejningssommerhus til 8-10 personer. Der vil være 2 badeværelser og Spa (ikke pool). Det vil således være mest i brug i sommermånederne hvor det primært vil være produktion af varmt vand der er behov for. Vil en luft/vand være mere effektiv end jordvarme til den opgave?

Mvh Thomas
 
Chr
Du skal også holde grundvarme, ca 15gr C udenfor sæsonen, og det koster også noget varme, det taler i jordvarmens favør.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Kan sagtens følge dine ideer Thomas.

Da vi fik varmepumpen, der til slut hed AWO i Bosch regi, kunne vi tørt konstatere at 9 kW'en var ualmindelig hidsig, når det var bare lidt varmere i vejret. Vi begyndte derfor at kombinere den med den større tank unit, og fik derved fordelene ved stor VV tan og større buffer. For ikke at skulle til at bøvle med større sikringer, skiftede vi elvarmelegemet til et mindre og kunne så køre sådan en installation på en 16 A sikring. AWO'en var så samtidig noget af det mest lydsvage der fandtes, så det havde ikke været et ringe valg. MEN, den er udgået nu.

Huset vil uden tvivl kunne klare sig med en meget lille VP, men som du beskriver tingene, ville jeg som Chr skriver alligevel foretrække jordvarmen. Ikke mindst hvis du ligge kystnær. Vejret er ikke godt for udedeles holdbarhed. Den gamle store combitank er vist udgået, ellers havde den været interessant, sammen med f. eks en 8 kW'er. Har selv en 300/160 tank på VV sammen med en 9kW'er og selv hårdnakkede forsøg på tømning har aldrig forskrækket installationen. Med det anvendelsesmønster du beskriver, ville en opbygning i den retning nok være mit forslag, om end det koster mere end et standard setup. De store brugsvandstanke var egentlig tænkt til de store varmepumper, men må klart siges at kunne give noget overarme til de små også. Standard setups har vi oplevet at 6 og 7'ere ret ukritisk kan tømmes for brugsvand. 8 og 9'ere kræver nogen indsats. 11'ere har vi aldrig hørt om. De større setups hvor man har kombineret 300/160 beholderen med 9kW og opefter ejheller. Og de har endda været brugt på opstillinger med 2, 3, 4 og 5 lejemål. Den ultimative jeg har leget med, mht brugsvand, hed en slingtank sammen med en rigelig VP. I dette tilfælde en LV'er. Der kunne vi ikke tappe hurtigt nok til at forstyrre andet med at den faldt lidt i tappetemperatur. Den trak så 6 lejemål.

Umidelbart vil mit valg nok være: stor VV tank, varmepumpe noget i overstørrelse, set i forhold til huset. Rigelig buffer nødvendig for at få bare nogenlunde drifttid og driftstop på gulvet. Jordvarme er mit valgt, da de klart er billigst at vedligeholde og har længst levetid. Derforuden ingen generende støj udendørs. Er jordsmonet'et som beskrevet kan jeg ikke se man behøver dimensionere slangen specielt lang. Lavede i 2013 en oversigt over anlæg jeg lige kunne huske og deres formåen udi VV forbrug: http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2125&highlight=slingtank&pid=14904#post_14904
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2528&pid=19061#post_19061]Sondergard skrev:[/url]

Hej

Som overskriften siger; jeg er i lidt i tvivl om hvad der er det rigtige valg i mit tilfælde.

Bygger 146m2 i et plan efter BR15. Gulvvarme og klinker i alle rum.
Der er masser af plads til jordvarmeslanger og grundvandet står rigtig højt.
Normalt vil det være ligefremt at vælge jordvarme.

Men:
Huset skal bruges som udlejningssommerhus til 8-10 personer. Der vil være 2 badeværelser og Spa (ikke pool). Det vil således være mest i brug i sommermånederne hvor det primært vil være produktion af varmt vand der er behov for. Vil en luft/vand være mere effektiv end jordvarme til den opgave?

Mvh Thomas


Hej Thomas
Jeg vil vælge jordvarme,
Mine begrundelser vil være følgfende:
1. med luft/vand vil du have en støjende udedel, ikke helt smart om sommeren i et udlejnings sommerhus
2. med luft/vand vil du nok have et lidt mindre holdbart anlæg, da energi opsamlings enheden = udedelen indeholder noget mekanik som slides over tid.
Dette problem har du ikke med slanger i jorden.

Tage
 
Sondergard
Tak for tilbagemeldingerne! Der er bestemt nogle gode overvejelser.

Varmebehovet om vinteren peger naturligvis på jordvarme og på længere sigt kan helårsbeboelse også komme på tale, hvilket også trækker den retning.

Det er kystnært med vesterhavet tæt på i 3 retninger, så det vil helt sikkert påvirke udedelen - god pointe. Støj og vedligehold er også vigtige parametre.

Det bliver som udgangspunkt Danfoss komponenter (har mulighed for køb til personalepris). Med mindre erfaringerne siger at det er noget skrammel og der fås meget bedre value for money andre steder.

Specifikt overvejer jeg en 8kW jordvarme DHP-Opti eller DHP-Opti Pro+.

De har 180liter VVB indbygget. Vil forslaget så være at have 2-300 liter ekstra VVB + eksempelvis 100liter buffer?
Evt. som kombitank hvis det findes??

I forhold til det, vil solfanger så være en god tilføjelse for at dække noget varmtvandsforbrug i sommerperioden?
Hvordan håndteres eksempelvis 2 uger uden udlejning så uden anlægget koger?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2528&pid=19065#post_19065]Sondergard skrev:[/url]


Det bliver som udgangspunkt Danfoss komponenter (har mulighed for køb til personalepris). Med mindre erfaringerne siger at det er noget skrammel og der fås meget bedre value for money andre steder.

Specifikt overvejer jeg en 8kW jordvarme DHP-Opti eller DHP-Opti Pro+.

De har 180liter VVB indbygget. Vil forslaget så være at have 2-300 liter ekstra VVB + eksempelvis 100liter buffer?
Evt. som kombitank hvis det findes??

I forhold til det, vil solfanger så være en god tilføjelse for at dække noget varmtvandsforbrug i sommerperioden?
Hvordan håndteres eksempelvis 2 uger uden udlejning så uden anlægget koger?


Hej Thomas
Med en 8kW pumpe kan du producere ca 200L varmt vand i timen.
Regnestykket er rimelig simpelt Energi = vandmængden * varmefylde * tempforskel

med disse tal energi= 8kWh = 8*3600kJ varmefylde = ca 4kJ pr kg deltaT= 36
så får du ovenstående tal.

Hvis jeg forstår varmepumperne korrekt, så kan du ikke bare montere en ekstra varmtvandsbeholder.
Varmepunpen kan ikke varme dette vand tilstrækkeligt op med radiatorvandet.
Når der laves varmt vand inde i varmepumpen, så hæves temperaturen til ca 50 grader, men der lukkes for fremløb til radiatorer, da dette vand næsten altid er meget køligerer, i dit tilfælde er det bare ca 30 grader

Jeg tror at der findes en god løsning på at solfangere ikke bliver for varme om sommeren, så her gætter jeg på at der findes standard løsninger, som løser dette problem.
Solvarme kan være et fornuftigt supplement i et sommerhus
Især når det tænkes ind i konstruktionen fra starten af.

Om det skal være bosch eller andet er vist en smagssag.
Jeg synes dog du skal sikre dig at den indkøbte varmepumpe kan kobles direkte på internettet, således at du kan fjern overvåge driften og du kan fjernstyre indstillingerne.

Det kan min Vølund, og det er jeg glad for, men mon ikke alle nye VP efterhånden har den løsning

Hilsen Tage
 
Sondergard
Hej Tage

Tak for svar - tror du fik mig lidt på rette spor. Hvis jeg vil have kombitank eller ekstra stor VVB skal jeg gå efter DHP-L modellerne uden indbygget VVB.

Det mest simple og mindst pladskrævende vil dog være en model med indbygget 180L VVB og så supplere med en buffertank til gulvvarmedelen. Ifølge tråden der er linket til ovenfor skulle det være muligt at fylde et spa og samtidig have vand til brusebade.
Det kommer selvfølgelig an på hvor stort spabadet bliver, men her kunne der så vælges en størrelse der kræver max 250liter vand.

Omkring solvarme må jeg tage en snak med installatøren. Evt. om at sikre at systemet er forberedt til det.

De kan fint kobles på nettet, hvilket er et krav.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,983 Unikke besøg
XHTML CSS