HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvilken type ekstra slange
Lekle
Hej. Jeg skal have forlænget min brine, med 200 mtr. Har lige nu kun 150 mtr. effektiv slange.

I jorden ligger der '40/35,2 PEL TN6,3 - er det underordnet hvilke vi vælger at lave den ekstra kreds med? Selvfølgelig i ø40. Har fundet en 40x2,3, men har den tykkere vægge?

På forhånd tak
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2533&pid=19127#post_19127]Lekle skrev:[/url]

Hej. Jeg skal have forlænget min brine, med 200 mtr. Har lige nu kun 150 mtr. effektiv slange.

I jorden ligger der '40/35,2 PEL TN6,3 - er det underordnet hvilke vi vælger at lave den ekstra kreds med? Selvfølgelig i ø40. Har fundet en 40x2,3, men har den tykkere vægge?

På forhånd tak


hej

Som jeg læser dine oplysninger, så er din nuværende slange 40mm udvendigt og 35,2mm indvendigt

den slange du overvejer har stortset samme specifikationer, bare anderledes opgivet, nemlig 40mm udvendig og vægtykkelse 2,3mm
og regner du 40mm minus 2 vægtykkelser, så har du indre diam på præcist 35,4mm

Det er nok vigtigere at de 2 slanger er lige lange, for at du får samme flow gennem begge.
hvis du vælger 150m og 200m parallel monteret, så skal flow afbalanceres ssom den korte slange med mindst modstand ikke tager det meste af vandet.


Tage
 
Lekle

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2533&pid=19128#post_19128]tagestavsdal skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2533&pid=19127#post_19127]Lekle skrev:[/url]

Hej. Jeg skal have forlænget min brine, med 200 mtr. Har lige nu kun 150 mtr. effektiv slange.

I jorden ligger der '40/35,2 PEL TN6,3 - er det underordnet hvilke vi vælger at lave den ekstra kreds med? Selvfølgelig i ø40. Har fundet en 40x2,3, men har den tykkere vægge?

På forhånd tak


hej

Som jeg læser dine oplysninger, så er din nuværende slange 40mm udvendigt og 35,2mm indvendigt

den slange du overvejer har stortset samme specifikationer, bare anderledes opgivet, nemlig 40mm udvendig og vægtykkelse 2,3mm
og regner du 40mm minus 2 vægtykkelser, så har du indre diam på præcist 35,4mm

Det er nok vigtigere at de 2 slanger er lige lange, for at du får samme flow gennem begge.
hvis du vælger 150m og 200m parallel monteret, så skal flow afbalanceres ssom den korte slange med mindst modstand ikke tager det meste af vandet.


Tage


Min tanke var egentlig "at forlænge" den eksisterende - altså lave en samlebrønd hvor strengen brydes og kører videre over i det nye og kommer tilbag i den gamle. Ved ikke om det er den forkerte måde at gøre det på. Min nuværende slange er 200 mtr. i alt, indtil pumpen.
 
hamselv
Det kommer fælt an på hvilken VP du har og hvilken brinepumper der er i (og selvfølgelig hvod'den og hvordan man har lavet rørene indenfor.
 
Lekle
Det er en DVI Queen 5. Dog sksl kompressoren skiftes til en størrer.

Hvis jeg læser dette skema, læser jeg det som om at en alm. Queen 5 max kan trække 200 mtr?
http://www.jordvarme.dk/files/manager/pdf/DVI_Dimensionering-af-jordslanger.pdf

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2533&pid=19135#post_19135]hamselv skrev:[/url]

Det kommer fælt an på hvilken VP du har og hvilken brinepumper der er i (og selvfølgelig hvod'den og hvordan man har lavet rørene indenfor.
 
Daffy
Prøv at fortælle om dit hus og dit anlæg...

En 5ér og 150 meter brineslange lyder som om at der har været en sælger der gik mere efter at sælge et billigt anlæg, end give en fornuftig vejledning.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
hamselv
Iht DVI's egen vejledning kan du ikke øge længden så meget. Det kan den bette WILO ikke trække. Morsom læsning. de der vejledninger fra DVI. Gad vide hvorfor man ikke læser lidt korrektur deroppe nordpå.

Synes Daffy's kommentar er ret rammende.
 
Chr
Når jeg kigger på den side der linkes til, så kan jeg da ikke andet end at undres. Min VP har 460 meter slange i et loop, og det kan brinepumpen da fint klare.
Har DVI mon fundet et lidt for godt tilbud på på hønse-størrelse-pumper??

Dernæst, så giver det anledning til bekymring, når du skriver at kompressoren skal skiftes til en større. Hvad med elle de andre komponenter i din VP. Varmevekslere mm er jo dimensioneret ti at spille sammen.
Hvor stor en kompressor skal der på?
Hvor meget øges din VP's effekt til?
Du skal ikke læse dette som, at jeg vil sprede dårlig stemning, men kun, at jeg undres og aner en "sælger" der skal have en dårlig sag fejet ind under gulvtæppet. Har jeg ret i dette, så er jeg sikker på, at vi er et par stykker eller tre der gerne hjælper dig med at komme udenom det svinkærende.
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Nu har pumpen så den størrelse den har. Og iflg DVI har du et par meter til rådighed og iflg DVI skal bruges godt en meter til det slange der er. Det er der ikke noget sært i, man skal bare bruge parallelle slanger. IVT'erne havde nok de største brinepumper, og en først når man kom i 10/11 kW var det skrigende nødvendigt at bruge to slænger (qva det lidt større energitræk OG at alle de små brugte samme brinepumpe). På de to små størrelser mener jeg at huske man kunne køre op til 800 meter i én slænge, f. eks hvis man havde pulversand på grunden. Har hørt en historie hvor en IVT pumpe blev pillet ned PGA uoverensstemmelser om et eller andet. Et andet fabrikat blev monteret og man fik så helt uoverskuelige problemer, da slangen selvfølgelig var dimensioneret til IVT'en. Nu er problemet så sjældent værre end man næsten altid kan skifte pumpen hvis man mangler power. På de gamle greenliner (før man brugte buffer hver gang) oplevede vi at det kunne være svært nødvendigt på sommetider 9 kW og ret ofte 11 kW, at få varmebærerpumpen skiftet til en større. På nogle anlæg kan man uproblematisk gå op i størrelse, da vekslere ikke nødvendigt hopper sammen med kompressorer. Har faktisk set at på Panasonic L/L anlæg er det "kun" max ydelse og prisen der er forskellen på de små. Dvs samme kompressor gasses bare mere op, når det er en 12'er og ventilatoren i indedelen kører bare stærkere. Så faktisk kan man ved at skifte print opgradere sit anlæg.

Men man skal så nok lige undersøge sagerne lidt nøje, inden man roder sig ud i den slags narrestreger.
 
hamselv
Jeg tror jeg ville vende den med montøren og så overveje om en større brinepumpe kunne være der, i stedet for at fumle med parallel slanger og manifold. Men det er så min fattige mening. Men de parallelle spare en mikroskopisk smule på ellen til pumpen, pga det lavere tryktab. Jeg har så eksperimenteret lidt med min (der så har en gammeldaws energiklasse uhadada pumpe) og i det samlede regnskab får jeg meget lidt ud af at pille ved pumpetrin. Faktisk så lidt at Carlo Gavazzi måleren ikke rigtig kan se det.

Når jeg en dag gider, kunne jeg finde på at hive lidt ekstra slange på min, da leret irriterer mig. Jeg vil lave mit ved at svejse en ekstra lykke ind på hver streng og så øge af den vej. Men jeg har allerede 2 x 300 meter så jeg kommer langfra i tryktabsproblemer, også selvom jeg gav den to x 300 meter mere. Jeg ville lade Skyum eller Plovtec om sådan en øvelse, og selvfølgelig elektrosvejse samlingerne. Jeg ville skubbe brinen over på et kar imens vi lavede det.
 
Lekle

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2533&pid=19137#post_19137]Daffy skrev:[/url]

Prøv at fortælle om dit hus og dit anlæg...

En 5ér og 150 meter brineslange lyder som om at der har været en sælger der gik mere efter at sælge et billigt anlæg, end give en fornuftig vejledning.


Hold da op - nu kan jeg da godt blive bekymret, men havde jo egentlig draget samme konklusion, at brine pumpen også skal kunne håndtere det.

Hurtig resume - Huset 114 m2 med uopvarmet kælder. Huset er godt isoleret i 2010, af mig selv ;-) Før brugte vi 1200 ltr. olie + en rummeter træ (Brændeovn).

Vi fik i 2013 installeret 200 (150 effektiv) mtr. slange og en DVI Queen 5 VP.
Der er ingen tvivl om at denne pumpe ikke lever op til huset. Vi har vundet en sag over installatøren, og derfor er jeg nu i gang med at læse lidt op på tingene som skal fikses.

Syns og skønsmanden har vurderet at der skal nedlægges min. 100 mtr ekstra slange, samtidig med at kompressoren skal skiftes fra værende en 5kw til en 7 kw (Queen 7 er identisk med Queen 5, med kun kompressoren til forskel.. Ifl. DVI)

Jeg håber det er nok til at give anledning til lidt gode råd. Jeg frygter jo lidt at det skal ende med at VP skal skiftes!?
 
hamselv
Få da DVI med ind over. Iflg DVI kan du køre max 300 meter på en 7'er. Dvs du kan lægge ekstra 100 meter som så giver dig 250 meter aktiv slange. Den ville jeg være lidt ked af, med de beregningsmetoder jeg benytter mig af, med mindre jorden er drivende våd. Umiddelbart vil jeg enten skifte brinepumpe, eller etablere en manifold og lave to løb. Gætter på første alternativ er det billigste. Men du skal sikre dig at en større pumpe kan være der.

Regner man tilbage fra dit førforbrug burde varmepumpen egentlig kunne klare det, men har ret ringe overarme til at håndtere tempskift og VV produktion. Hvad oplever du? Diskomfort? Manglende varmtvand? Meget kold brine og deraf ringe virkningsgrad? Stort elpatronforbrug?
 
hamselv
Du har forhåbentlig en slangeplan? Ellers må du lige sige til. Vi er nogle stykker der kan finde slange med hokus pokus metoden (ståltråd). Aner ikke hvorfor det virker, men det gør det altså.
 
Chr
Det anede mg nok, at det var en uheldig dimensionering der var i spil. Men hvis en 5'er og en 7'er er ens bortset fra kompressoren, så er løsningen med en større kompressor jo ligetil. Men jeg er glad for at vi lige fik den op at vende, så der ikke bliver lavet fusk.

@hamselv:
Med hensyn til brineslange og pumpe.
Hvis ikke der er plads til en større brinepumpe, kan man så evt sætte to pumper i serie, hvor den ene sidder udenfor kabinettet?
Jeg ved godt det ikke er den allerpæneste løsning, men kunne den være brugbar som alternativ til to loops, brønd mm??

Det ekstra stykke slange der skal på, behøver det at have samme diameter som en oprindelige? Hvis det ekstra stykke kunne have en større diameter vil der være mindre modstand pr meter, og dermed ville der kunne lægges flere meter på den eksisterende pumpe.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
To pumper i serie synes jeg bestemt ikke om. Pumpen er en OEM pumpe fra Wilo og skal være en 6meter pumpe. Mon ikke den 7,5 meter de bruger i de større kan være der. Men eller skal man bare ind og kigge på omløberstørrelse og byggemål, og så fåe en bestilt ved Wilo (med mindre DVI har et færdigt kit til opdatering af VP'en. Altså kompressor, termoventil, filter OG pumpe. Det ville da være naturligt. Og jo du kan da sagtens lægge større slange, med det koster så i brine mængde.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,265,326 Unikke besøg
XHTML CSS