HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IR gulvvarme sensor
Kiesbo
Jeg prøver at forstå hvorfor det nu skulle være smart med IR gulvsensor i rumtermostater i lavenergihuse. Hvis den skal sikre at der altid er lunt på gulvet, vil der vil også ske det, at rumtemperaturen kan stige unødigt meget når den fastsat rumtemperatur er nået, men der stadig kaldes på på varme til gulvets overflade, eller hvad? Har jeg misforstået sensorens funktion?
 
detniels
Gulvvarme styringen er vel koblet sammen med shunten på en sådan måde at temperaturen i gulvvarmesystemet kan reguleres afhængig af behovet. Og så bruger man nok bare IR målerne til at sikre en korrekt måling af gulvets overflade kontra rum temperaturen.
 
lars-jacobsen
Nej styringerne er normalt ikke koblet sammen med shunten. Så Kiesbo har ret i at hvis man ønsker denne form for komfort, så kan det have den konsekvens at rumtemperaturen stiger. Med mindre styringen er så intiligent at den f.eks. går i Pulsvarmen mode eller hvad producenterne nu kalder det.
Nogle styringer kan man bestemme om det er max eller min den ir måling skal bestemme på gulvet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Kiesbo
Kan du ikke uddybe hvad det dersens pulshalløj går ud på.
Jeg kigger specifikt på Danfoss cf rf.
Uanset hvad vil et varmt gulv afgive varme til omgivelserne, så jeg kan ikke begribe - unaset hvor intelligent styring der findes - at det ikke skulle påvirke rumtemperaturen?
Vølund F1245 - 8 kW
 
lars-jacobsen
Jeg skal prøve.
Du ønsker 22 gr i rummer vha af tung gulvarme med klinker.
Du indstiller min. overflade temp. på den IR sensor til f.eks. 25 gr og max. til 32 gr.
Rum temperaturen er f.eks 20 og så vil telestaten åbne og kalde på varme. Du har måske et fremløb på 37 gr. Gulv og rum temperatur stiger lige så stille. Nåes max gulv på 32 før rum setpunktet på 22 ja så lukkes der for igen selvom der endnu ikke er varmt nok. Når guvl er faldet måske 0,5 gr under max. ja så åbnes der igen og så fremdeles indtil rumtemperaturen på 22 er nået.
Så lukkes der for varmen og temperaturen i gulvet falder,. Når den ned under min. på 25 ja så åbnes der igen, i måske 20 min. for at pulse og vedligeholde komforttemperaturen på gulvet, uden at det nødvendigvis betyder rummet bliver markant varmere. Men det vil kunne mærkes/måles.
Så konceptet er anbefalesværdigt i f.eks. bad hvor man IKKE vil acceptere kolde gulve, selvom rumtemperaturen måske ikke kræver tilført varme.

De nye styringer idag har også noget der ligner denne funktion til at holde rumtemp konstant. Så lukker den for de øvrige rum hvis der er en kreds der akut har behov for varme. På den måde er det ikke nødvendigt med indregulering af flow i kredsene, styringen "kniber" og pulser telestaterne efter behov og flytter flowet hvor der er brug for det. Styringen lærer også selv rummenes opvarmnings tid så den ved hvornår der skal åbnes for at den ønskede temperatur kan være der kl. 07 om morgenen efter natsænkning. Og de virker ovveraskendde godt ifht de gamle on/off styringer.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Kiesbo
OK, tak for forklaringen, omend det nok skal opleves live før man rigtig forstå anvendeligheden af det.Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,174,139 Unikke besøg
XHTML CSS