HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
genvindingsanlæg med rør under tærrendæk
girtsj
hej.skal snart bygge et hus på 185m2 i forskudt plan til lavenergi 2020. jeg har et fladt tag fyldt med isolering og derfor kan jeg ikke trække rørene op på loftet. hvad er erfaringen med at trække rørene under terrændækket? er det kun flexrør man kan bruge der?
 
lars-jacobsen
Hvor ikke det ?
Som du skriver er der jo masser af plads (i isoleringen).
Jeg har selv loft til kip med 45 gr tag så det er i princippet det samme. Jeg har heller ikke noget loftsrum, men har da afligevel 160mm rør "i taget".
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
girtsj
Tak for svaret. Det er fordi husleverandøren vil gerne bruge noget der hedder i beams lavet af træ i konstruktionen og 'anbefaler' ikke at føre rørene igennem dem. Kan man lave en fornuftig genvindings løsning med rørene under terrændæk ?
 
lars-jacobsen
Jeg har ingen erfaring, men der findes da flere systemer. F.eks:

http://www.vacumex.dk/produkter/roersystemer.aspx

http://www.nilan.dk/da-dk/forside/loesninger/boligloesninger/luftfordeling/nilair-slanger

http://www.lindab.com/dk/pro/categories/pages/villaventilation.aspx?filtercategory=748eb4bd-078e-4979-9dca-be59902ba792#drilldown_guid:14af18fa-37ab-49aa-822a-4d55394efeb5;level:all;sub:4
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Dybest set er det en gammel ide på nye flasker (og med nye materialer). Oprindelsen kan findes i de gamle luftvarmesystemer fra Hess og den gamle skole og rådhussystemer .

Hess systemerne var rene luftvarmeanlæg. Beklageligvis oftest med eternitkanaler, hvilket ikke just er så heldigt (asbest). Men asbest var flittigt brugt dengang og sad i brandspjæld, ligesom at der blev lavet roterende genvindere af dette materiale. Ikke alt er fjernet i dag, og er bekendt med tilstedeværelse af nogle af disse anlæg endnu.

Rådhus/skolesystemerne operede oftest med varmekasse med radiatorer i. Luften blev ført frem i gulvet og blæst op i induktionskasser og radiatorerne "camouflerede" så friskluften.

Ingen af disse systemer er særligt egnede til tilførsel af underkølet luft.

Det der kunne gøre det mindre egnet er, det er svært at få nævneværdig impuls og ordentligt opblanding af den tilførte luft, hvis den tilføres i gulvhøjde og især via riste. Ikke mindst med de krav der er til elforbrug på vent-anlæg i dagens BR. Fra praktisk erfaring med at indregulere disse systemer opfører de sig sært elastiske og hvis ikke de dimensioneres særdeles omhyggeligt, opleves problemer med at få luften på plads. Ligeledes skal man passe voldsomt på med SEL, da tryktabet hurtigt kan løbe løbsk. Ved gulvriste kan opleves træk, med mindre man har eftervarmeflade på anlægget.

Sidst synes jeg langtfra om brug af brandbare produkter i ventilationsanlæg, da du ikke har en kinamands chance for at overskue brand og røgspredning via ventilationsanlægget. Ligeledes har vi set uheldig placering i gulvkonstruktionen, der har givet uønsket opvarmning fra gulvvarme. Som sug i de noget trælse/umulige at rengøre.

Personligt vil jeg foretrække at man laver tingene på gammeldags facon af ubrændbare stålkanaler og tilfører luften med relativ høj impuls over opholdszonen. Det giver den klart bedste komfort. Ikke mindst i moderne huse, der pr definition nærmest ingen varme behøver og derfor ikke har varme radiatorer eller gulve, der kan camouflere noget som helst.

Havde en lignende opgave for et par år siden. Den fiksede vi med rørføring i nedhængte lofter i gange og i en frise i køkkenet. Lidt snirklet og vi var henvist til Haltons fine bagkantíndblæsning som virker rigtig godt. En stue kunne vi ikke fange med disse, men kunne sy et par ø80 rør ind i konstruktionen og få almindelige anemostater i der.
 
girtsj
Mange tak for jeres super input. Tror ikke jeg har mulighed for nedhængte lofter. Lige en anden ting: giver det mening at have udsugnings og indblæsnings bokse i alle rum?
 
lars-jacobsen
BR10/15 har krav til udsugning fra de forurenede rum -altså, toilet, bad, køkken og bryggers. Samt et generelt krav til luftskifte.
Indblæsning laves så traditionelt i øvrige opholds/soverum, således at der skabes balance i flowet.
Har dog set et oplæg fra SBI eller DTU hvor de satte denne metode til diskution og faktisk fik bedre luftskifte. Jeg skal se om jeg kan finde artiklen. Den er dog ikke lovlig ihht BR.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Nej det giver ingen mening at lave både indblæsning og udsugning i hvert rum. BR kravet til udsugning sætter krav til 216 m³/ udsuget fra et standard hus (fra vådrummene). Laver du U/I i alle rum bliver din luftmængde uværgeligt større = øgede udgifter til varme strøm (pga overventilering. Desuden vil det blive dyrere at etablere. Vi har altid med nogen undren set tegningerne fra et større dansk typehusfirma, hvor man konsekvent angiver luftmængder der er lavere en BR kravet, og så oveni lader et firma der er kendt for voldsom brug af flexslanger om installationen. DS 452 bliver hvergang stygt tilsidesat (isoleringsnormen). Ligeledes DS 447 ventilationsnormen og DS 428 brandnormen. Men der er ingen kontrolorganer der holder øje med den slags.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,171,897 Unikke besøg
XHTML CSS