HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
I tvivl......................
eichmeier
Jeg er kommet meget i tvivl om vi skal grave hele have op og få jordvarme, eller om vi skal investere i Stoker eller lignende.........

Fordele Jordvarme.

Passer sig selv.
Økonomisk, om 8000 kwh om året ifølge beregning

Ulempe.

Da vi ikke har gulvvarme i andet end 35kvm, skal vi have radiatorer og med den måde vi kan placere dem og vores rumstr. skal vi nok have med 3 konvektorer altså 15cm dybe..... og 2 meter lange nogen steder,
Prisen...........det vil koste ca. 100.000 mere end et stokeranlæg

Samtidig påstår de jeg vil kunne fyre mit hus op for maks 6 tons piller om året, altså ca 15.000,- maks, det vel stadig billigt for et hus på 260 kvm. og 40 kvm garage.

kom med input til hvad i syntes og tænker.

Jeg føler bare selv at store radiatorer skæmmer huset meget.

mvh

kenneth
 
kla
Tjaa, prisudviklingen på træpiller indikerer jo ikke ligefrem nedafgående priser, med et regeringssnuptag kan der hurtigt kommer afgifter på træpiller, tror du så stadig du fyrer for 15.000 kr ???

Jeg har fulgt lidt med i den noget overophedede debat om radiatore og synes at det lidt har taget overhånd, kontakt dog en aut. VVS mand som kan komme og se på Jeres hus han har mange flotte radiatore i "kufferten" jeg har selv benyttet samme taktik, med et rigtigt godt resultat til følge.

Min personlige holdning er at det er YT at brænde noget af for at få varmen, ved at vælge jordvarme tager du første skridt imod afbrænding af fossile brændsler, når Solceller er nede i pris er din opvarmningspris 0 kr, det er s... da smart og energibevidst.

Kla
Redigeret af kla d. 25-05-2007 17:01
 
eichmeier
Kla> ja, han har mange flotte radiatorer med ingen tvivl om det, men jeg kommer ikke udenom de 18cm den vil rage ud fra væggen og længden, plus en merinvestering på 100.000,- og de 15.000,- er højt sat forbrugsmæssigt.

Og lige præcis det du nævner med pillerne og afgift er en af grundene til jeg er i tvivl..................for hvad sker der, men hvad sker der med elprisen ?? ja, så skriver du når solceller er nede i pris, men de er pt. slet ikke effektive nok til at levere strøm nok til sådan en pumpe.

vi har lavet vores tilbygning så vi har mulighed for at vælge begge dele, heldigvis...........men det er sgu et svært valg.

Kender nogen der har jordvarme i området, men det er i et nyt hus og i et hus hvor alle gulve blev lavet med gulvvarme.

/kenneth
 
ojacobsen
Personligt er jeg meget tilfreds med ikke at skulle slæbe pille-sække og rengøre som naboen, men det er klart: 100K kan man nok ikke tjene hjem over pumpens levetid, og iøvrigt er jeg enig med kla: der kommer nok afgifter..... du kører vel ikke gulplade 4X4 Wink
Hvad med at installere nogle af de-der "blæser-konvektorer" (jeg ved sgu ikke hvad de hedder på dansk)?
Efter sigende skulle det ikke være til stor gene, og med de mange kvadratmeter, så burde der være plads til et par stykker hvor man ikke hører dem.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
eichmeier
blæser-konvektorer..................hvad tænker du på det er.......en luft/luft varmepump ???

jeg ved ikke med de afgifter, burde de ikke være kommet..........tjah.....det er sgu svært....

/eichmeier
 
kla
Afgifterne var faktisk med i opløbet i dette års finanslov, men jeg tror det lykkedes producenterne, ved hjælp af godt lobbyarbejde at få taget det af finansloven,

Blæserkonvektor er en gammel ide, som stibel eltron brugte i begyndelsen af 80 erne, man opstillede en blæser udenfor med en tilhørende køler, når udetemperaturen var over ca 5 grader tændte den og forøgede COP på slangen. en udemærket ide som desværre ikke nåede at blive en succes idet energiforbruget på "udstyret" ikke kunne tjenes hjem på bedre COP. Stibel eltron brugte det som et suppelement til lidt for korte slanger.

Dette er vist forklaringen på blæser konvektore. men ret mig hvis jeg tager fejl.

kla
Redigeret af kla d. 25-05-2007 22:32
 
ojacobsen
Njaaah, det var ikke det jeg tænkte på, her er et produktblad af en af de pænere.
ojacobsen tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
kla
Nå dem, ja jeg kalder dem luftradiatore, de kan være gode til at lave grundvarme med lav freløbstemperatur, man kunne måske vælge idrowall, som er lidt mere intregrerbare

se denne www.klimanord.no/download.cfm?DownloadFile=6D63C8A7-1279-900E-75B51F777494A03B

kla
 
ojacobsen
Praktisk fætter, jeg har set flere der kombinerer varme/køling, en brugbar ting i.f.b.m anden aktuel tråd....
Men for fanden hvor er den grim!
It might be right, men den kommer aldrig ind i mit hjem!

Iøvrigt er det lidt pudsigt at denne form for opvarmning har vundet stort indpass i Sverige, men jeg har ikke set det i særlig udbredt grad i DK, udover i luft-til-luft anlæg.
Jeg tror at Rio eller én af de andre har én det er lavet som gulvkonvektor... havde selv tænkt på en sådan foran terassedøren.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,299,264 Unikke besøg
XHTML CSS