HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Valg af varmepumpe
j m jensen
Jeg er lidt ny herinde, beklager hvis nogle af spørgsmålene allerede er dækket andetsteds.

Jeg har købt et ca 120 kvm planet neptun hus, med stor " fordelingsstue". Mellem Tisvildeleje & Gilleleje.

Jeg har brændeovn og el radiatorer og gulvvarme i bad & køk.

Fra 7 sept 2014 til 7 sept 2015 har brugt 5500 kwh på et år. Vi har brugt huset ca. 70 dage.

Bruger bændeovnen når vi er her, men elforbruget er jo mest til at holde 10 g hele vinteren.

1) Jeg har lidt svært se at besparelsen alene taler for etablering af pumpe.

2) Findes der gode showrooms et sted på sjælland hvor man kan se/ høre flere modeller?

3) Er der nogle gode/mindre gode erfaringer med forhandlere (har talt med et par sælgere som ikke virkede så seriøse)

4) Der er mange parametre som er vigtige ved køb, indtil videre ser jeg på COB, og støj tal.
Hvilke andre parameter er vigtige?

5) Kan de pumper med lave støjtal holde huset varmt med den laveste blæsertemp? ( det er ok at hævning af temp. støjer )

6) Jeg synes ikke der er ret meget ny udvikling på området, hvor kan man læse om nyheder og ny teknok på markedet?

7) De foreskellige forhandlere fremhæver foreskellige fordele og funktioner på deres pumper, men har alle pumper næsten ikke det samme? Kan man se nogensteds hvilke pumper der har hvilke funktioner.

Håber ikke det var for meget på een gang. Jeg vil forresten gerne have en gængs pumpe så man ikke får noget spesielt med de problemer det medfører.

Jens
Jens Mikel Jensen
 
VB
Vi anskaffede i efteråret 2014 en Panasonic luft/luft varmepumpe i den udgave, der hedder "Danmarkspumpen til vores udlejningssommerhus på 120 kvm.

Den har altså nu kørt to vintre, og den har brugt 1.41 Mhw, siger målingen fra IntesisHome. Varmepumpen leverer 12 graders rumpetemperatur i hele sommerhuset i vinterhalvåret, når sommerhuset står tomt. Det gør det vel halvdelen af tiden.

Når vi selv er i sommerhuset, lader vi brændeovnen klare opvarmningen i dagtimerne. Det gør lejerne typisk også.

Den seneste vinter har været speciel, idet vi har foretaget en omfattende renovering af sommerhuset, hvorfor det i halvanden måned stod med 16-18 grader konstant, som varmepumpen alene leverede. Brændeovn og gulvvarme var koblet fra.

Hvis jeg husker rigtig, så lå varmepumpens el-forbrug mellem 500 og 600 kWh det første år.

Håber du kan bruge oplysningerne til noget.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,923 Unikke besøg
XHTML CSS