HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
manifold placering?
tagestavsdal
Hej alle

Konen og jeg skal renovere hendes barndomhjem i Melsted på Bornholm,
Med henblik på selv at flytte derned om nogle år.
Det er et gammelt bindingsværkshus, som næsten er uden isolering.
Det ligger i et bevaringsværdigt område, så udvendigt er det mange restriktioner.
Indvendigt vil vi lave let gulvvarme næsten over alt, (en side bygning med wc og bad osv får nok støbt gulv)
indvendigt graves ud og lægges 40cm isolering og let gulvvarme i spånplader
Førstesalen også med let gulvvarme på samme måde.

Ovenstående er projektet i store tanker, opvarmningen skal være luft vand varmepumpe,

og så mit spørgsmål
Hvordan fordeler jeg varmen ud til gulvene,
det skal jo inddeles i flere kredse, så en manifold er nødvendig, men hvad skal jeg være opmærksom på så jeg får balance i systemet?
Mine overvejelser kan være at manifolden placeres i side bygningen med VP
Eller at man laver en manifold til stue etagen og "føder" denne med slanger af større dimensioner,
Måske kan manifolden placeres i bunden i et køkkenskab?

Jeg vedhæfter et PDF dokument med planskitser af grundplan og første sal, samt prøver at indsætte et billede her i indlægget. (det kan jeg ikke finde ud af, er det IKKE muligt??)
Så hvis du vil kommentere, så se på PDF filen


ALLE former for kommentarer er MEGET velkomne, tænker at en del af Jer læsere har været tilsvarende overvejelser igennem

Venlig hilsen
Tage Jensen
tagestavsdal tilknyttede følgende billede:fil:
grundrids_-_mlfast_1-100_til_heatpump.pdf [11.63kB / 855 Downloads]
 
lars-jacobsen
Iflg Bygningsreglementet skal der manifold på og mulighed for at styre hvert rum individuelt. Altså termo/telestat.
Indregulering sker efter fabrikantens foreskrifter, men dog tilpasset husets faktiske behov - din adfærd. Her kan man så lave en skæv indregulering hvis man vil benytte det princip med at at lade VP kører på alle kredse samtidig så den har masser af vand som buffer.
Men det skal jo altid indreguleres og så kan man jo gøre hvad der er mest optimalt.
I det konkrete tilfælde ville jeg nok nøjes med een manifold med mange kredse da dimensioneringsbehovet nok er nogenlunde det samme i rummene. Ikke tung gulvarme i stue og let på 1. Sal.
Var der forskel og derme behov for forskellig fremløb for at kunne dække behovet, ja så skulle der nok 2 manifolden til, hvor der shuntes på den ene ligesom gulvvarme og radiatorer.
Men få nu lavet en ordentlig varmetabsberegning i rummene så dimensioneringen kan laves på et korrekt grundlag, og ikke bare ligesom man plejer.
Send evt. en PM hvis du er interesseret i en sådan.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,148,314 Unikke besøg
XHTML CSS