HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fra 6610
Admin
Hej

Admin har modtaget følgende fra bruger 6610

KLIP.......

Forklar det - hvem der kan . . .

Hej, kære venner og kolleger her på Heatpump.dk

Jeg planlægger at få installeret jordvarme inden den kommende fyringssæson. Mangler dog lige at beslutte mig endeligt for 1 af 3 udvalgte fabrikater.

Men jeg er smadder utryg ved den måde som anlæggene ifølge beskrivelserne skal styres på - med en udeføler og thermostatventiler på radiatorerne.

Er der nogen, der kan give mig en kort og klar forklaring på, hvad der er det mest rigtige - hør lige engang her:

I går viste mit udetermometer på nordgavlen +12°C. Det var overskyet og blæsende, og inde i huset var der så hundekoldt, at vi først tog trøjer på og siden tændte op i kakkelovnen.

Dagen før var der OGSÅ +12°C. Men det var vindstille og solen bagte ind på de store vinduer i husets sydvendte gavl. Vi gik rundt i skjorteærmer og havde endog terrassedøren lidt på klem.

Altså: Hvad hjælper så en udeføler ??? Den ville jo begge dage have bevirket samme fremløbstemperatur - hvilket ville have været meget uhensigtsmæssigt.

En udeføler vil vel også typisk registrere en lavere temperatur om natten end om dagen. Vil det så sige, at der produceres mere varme om natten, hvor man ikke har brug for det, end om dagen, hvor man gerne vil have et varmt ???

Hvis der er varmt i stuen og thermostaterne lukker, så er det jo IKKE fremløbstemperaturen, der sænkes, så man sparer strøm ???

Tværtimod nedsætter man bare vandflowet, så der ikke længer cirkulerer en vandmængde på mindst 20 liter vand pr. kW varmepumpeeffekt, som jo kræves for at anlægget virker ???

Kræves der så altså alligevel en ekstra buffertank, selvom en sådan ikke er med i de tekniske specifikationer ???

Hvorfor er det ikke bare en INDEN-dørs rumføler og INGEN termostater, der skal styre det ???

Hvis man så vil have lidt mindre varme i fx. soveværelset, kan man vel skrue ned på en helt almindelig radiatorhane ???

På mig virker de beskrevne styringsmåder totalt ulogiske og selvmodsigende og stik imod formålet med at have en varmepumpe.

Så jeg vil være meget taknemmelig for at høre fra nogen, der véd, hvad det drejer sig om og kan skære det ud i pap for mig.

Med venlig hilsen
6610
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
ojacobsen
Det handler vel om at tilbudsgiverne byder med den laveste pris for at vinde, og derfor er alle ekstra ting skåret væk.....
Udeføleren er en ganske fornuftig måde at styre det på, men kun den grove del. Jeg har ydermere sat en indeføler på, og den regulerer så fremløb +/- 3 grader for hver grad stuetemperaturen går under/over den valgte. Fungerer ganske udemærket, men den måtte jeg selv købe ved siden af.
Jeg forstår ikke deres snak om termostater... de skal helst helt væk, og så justerer man i stedet varmen med flowet gennem radiatorerne. Jeg har stadig mine på, men kun for at lukke når solen står direkte på.
Og så var der buffertanken: den kan fatisk undværes hvis ikke man har termostater på, men det vil formentlig gå en del ud over pumpens levetid, en ting leverandøren jo ikke behøver at bekymre sig om.
Havde en 60 l. fra leverandøren, men jeg er af den overbevisning (andre har hjulpet mig på vej, bl.a. her på forumet) at mit anlæg vil blive mere effektivt med mere volumen, så nu kommer der 200 l. på i stedet.
Har en 60 l. i overskud hvis det var noget Wink
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
kla
Jeg ved at alle IVT varmepumper er forberedt ti indeføler, på X15 skal der være indeføler, så jeg forstår ikke helt humlen, en indeføler koster typisk 2-300 kr, Varmepumpefabrikanterne har dog endnu ikke kommet med på den trådløse bølge, så når man ikke bliver tilbudt indeføler er det primært for at der skal føres ledning frem til udeføleren.
 
ojacobsen

Citer

....så når man ikke bliver tilbudt indeføler er det primært for at der skal føres ledning frem til udeføleren

Øhh, hvad har det éne med det andet at gøre?
I alle tilfælde syntes jeg at det er lidt "vildledende" at man ikke bliver gjort opmærksom på muligheden, samt de eventuelle fordele.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
kla
Ups det skulle selvfølgelig være ledning til indeføleren, som jo vil være en synlig installation.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,299,801 Unikke besøg
XHTML CSS