HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvad ville du gøre?
munkster
Hej,
Først og fremmest vil jeg gerne takke alle som skriver på forummet.

Jeg skal have noget varme på 1.sal. Der er 55 m2 og det er isoleret med 250mm til taget, der er 100 mm i gavlene. Det er gulvvarme med gulvspånplader, varmefordlingsplader og et trægulv ovenpå. Fremløbstemperaturen må derfor ikke være over 40 grader.

Tror I jeg kan holde varmen når der er -20 udenfor? Særligt hvis kølemidlet bliver R410a...
Bonus info: jeg har el vv og ingen planer om at lave den del om.

Der er selfølgelig en stueetage, hvor der lækker varme op fra. Der har jeg længe kørt med brændeovn og en L/L vp, jeg kan dog ikke blive ved med at få gratis træ, så det er også tid til der på sigt skal ske noget andet).

Jeg skriver i L/V afdelingen fordi det var den idé jeg måske troede mest på, men ærligt talt økonomien er presset - jeg har 70K at bruge, til gengæld kan jeg lave meget selv, hænderne er skruet god på. Mest af alt har jeg brug for råd og vejledning som jeg bestemt gerne vil betale timeløn mm. for, men er det realistisk at finde en der vil hjælpe?

Måske bliver dette en af de tråde der ikke bliver svaret på, men jeg håber en om ikke andet én kan give et bud på om jeg kan holde varmen på 1. sal.

På forhånd tak.
 
hanssing

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2560&pid=19318#post_19318]munkster skrev:[/url]
..... Det er gulvvarme med gulvspånplader, varmefordlingsplader og et trægulv ovenpå. Fremløbstemperaturen må derfor ikke være over 40 grader.

Tror I jeg kan holde varmen når der er -20 udenfor? Særligt hvis kølemidlet bliver R410a...
Bonus info: jeg har el vv og ingen planer om at lave den del om.

Det er jo underordnet hvad du opvarmer med givet at fremløb er maks 40C, det kan alle varmepumper, brændefyr, gaskedler osv. levere.

Om der er nok effekt i dit gulv-areal er en anden snak - det er der muligvis ikke, og dette vil kræve en beregning med U-værdier for din isolerings-grad, dine flade-arealer og så lige dine linietab mv. Der må andre træde til. Er det ikke nok, så må du efter-isolere eller varme dig ud af problemerne med vand/el radiatore.

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2560&pid=19318#post_19318]munkster skrev:[/url].... men ærligt talt økonomien er presset - jeg har 70K at bruge, til gengæld kan jeg lave meget selv....

Det fremgår ikke tydeligt om du vil opvarme hele boligen med L/V, men ihvertfald så er -20C altså en meget kold Dimensioneret udetemperatr (DUT), så hvorofr lige 20C?
Ved 20C er der praktisk talt ingen LV-er som performer, det er typisk lige på grænsens af deres tilladelige område.
Vedr. anlægget, ja snakker vi alt andet end en hjemmeflikket billig kinerserpumpe ja, så er de 70kkr hurtigt væk, når beholder vvs osv. er med.

Hvis du har brænde (selvom de skrev at du ikke ville blive ved med dette) så ville jeg bruge en "gris" eller et rigtigt brændefyr til at varme via gulv-varmen.
 
munkster
Hej hanssing
Tak for dit svar. Jeg er selvfølgelig fordi jeg søger råd eller om nogen har en god idé. Alt input er værdsat. Hvis jeg installerer en varmepumpe har du ret i der skal buffer på, så jeg overvejede at få lavet en god grundinstallation nu, hvor det var muligt at opgradere varmepumpen på et senere tidspunkt når der er 'luft' til det. Dvs kompensere ved at vælge en billig L/V nu, da jeg kun starter med 55 m2 gulvarme. (knap 300m slange).
De -20 grader er også worste case, vi er jo enige om at årsgennemsnittet er væstligt højere.
Men jeg ved reelt ikke hvad man kan forvente af en varmepumpe, særligt en L/V og måske enda en billig en, hvis man ender med at køre 6 måneder på et elvarmelegeme så skulle man nok have valgt en anden opvarmningsform.

Jeg forventer at opgraderer varmepumpen hvis det bliver en billig vp. Levetiden vil nok ikke være lang. De sidste 100 m2 skal også dækkes ind, men først skal der lige slanger i gulvet. L/L vp og brændeovnen gør det fint pt. Jeg tror måske lidt på denne løsning da jeg ikke skal varme brugsvand, men det er måske en fejl?
Da brænde ikke er en løsning jeg som sådan kan bygge videre, hvis jeg skulle vælge alternativt ville det nok være et pillefyr i stedet også fordi på den lange bane er det mere selvkørende, selvom der er arbejde med det. Her kunne der laves samme grundinstallation med en buffertank som kunne udskiftes med en varmepumpe på sigt når man bliver træt af alt det manuelle arbejde.

Jeg har aldrig regnet på isolering og varmetab før, men der må jeg bare prøve mig frem om det kan gå. Er det overhovedet tilladt for folk på forumet at tilbyde deres hjælp mod betaling?
 
hanssing
Mjoee,

Altså det med at opgradere VP'en kan du godt glemme. Det vil aldrig være rentabelt.
Det er også dyrt at underdimensionere - omvendt er det urentabelt at skyde alt for langt over målet.

Men hvis jeg forstår dig ret så:
1) Eksisterende opvarmning af stue udgøres af L/L VP + brænde
2) Brændeforsyning ophører
3) Der er ikke andre former for kollektiv varmeforsyning
4) Behov for opvarmning af gulvvarme til 55m2, 1. sal. som planlagt udvidelse til beboelse.
- Det forventes at 40C fremløb vil dække behovet, men flow og effekt ved DUT er pt. ukendte.
5) På sigt udvidet med yderligt 100m2 i stue plan og evt. brugsvand.
Antageligt til noget mindre end den tredobbelte effekt.
6) Budget for VP-installation 70.000kr

Kan en LV klare det? Ja det kan den godt.

Hvor stor skal den, og buffere være? Tjae det afhænger af 4) og 5)

Kan det gøre i etaper? Mjoee, det kan det godt. Man kan potentielt starte uden varmt brugs vand, og stuen. Om det er rentabelt istedet for at få det hele anlagt på en gang og så nyde at pumper yder er svært at sige.

Billigste anlægsomkostning er nok en CopMax-pakke som eks montage/tilskud og indregulering koster 29.900 kr. hos vvs-eksperten. Den giver 10kW, kører on/off drift, har buffer og pumpe med. Det er ikke et vestligt produkt. Ikke at deter dårligt, men jeg håber ikke manualen afspejler produktet Smile
Disse simple typer har faldende ydelse med faldende temperaturer: nominel effekt falder til ca. 2/3 dvs. 6.6kW ved -7C. Og man får nok delvist hvad man betaler for Grin

Men herefter går det hurtigt opad i pris. Selv er jeg lidt lun på en Bosch Compress 6000 som på papiret lyder god.... Den skal dog kobles til en Bosch inde-del og så er vi oppe i pris.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Vær lige obs på at 40 grader fremløbstemperatur giver en væsentlig lavere overfladetemperatur på trægulvet, det skyldes spånplade og trægulvets temperaturtræghed.
Det har betydning når der skal beregnes hvor megen varmeeffekt gulvet vil kunne tilføre til rummet.
Hvis trægulvet er beregnet til at kunne tåle 40 grader, kan fremløbstemperaturen dermed øges til noget over 40 grader hvis det viser sig nødvendigt for at kunne opvarme rummet.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,628 Unikke besøg
XHTML CSS