HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Forlængelse af brine
Lekle
Hej Folkens

Jeg vil høre. Jeg har talt med min betroet VVS mand, han siger at de er skidt med en brine på 300 mtr. og flere kredse ville være at foretrække.

DVI som er producenten (Dejligt firma iøvrigt), siger at det er bedst for deres pumpe?!
Jeg har 200 mtr nu der skal boostes op til 300 mtr. Min VP er pt. en Queen 5 men bliver opgraderet til en Queen 7
 
hanssing
Det lyder godt nok besynderligt.

Det kan potentielt være at pumpen er mere effektiv i et givent tryk-område, man samlet set vil den altid bruge mere energi ved ens flow når der er tale om en kreds med deraf afledt højere tryktab end flere.

Jeg ville ligesom din VVS'er anbefale generelt flere kredse selvom det kræver lidt indregulering for at kredsene balancere.

OBS: Forudsætningen er en regulerbar pumpe (men er alle ikke det idag?). Er det en dum on/off pumpe, så kan du faktisk godt ende ud i øget energi-forbrug til pumpen, fordi flowet bliver unødvendigt højt, med deraf følgende lav dT over fordamperen.

Venligst
Hanssing
 
Lekle

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2562&pid=19328#post_19328]hanssing skrev:[/url]

Det lyder godt nok besynderligt.

Det kan potentielt være at pumpen er mere effektiv i et givent tryk-område, man samlet set vil den altid bruge mere energi ved ens flow når der er tale om en kreds med deraf afledt højere tryktab end flere.

Jeg ville ligesom din VVS'er anbefale generelt flere kredse selvom det kræver lidt indregulering for at kredsene balancere.

OBS: Forudsætningen er en regulerbar pumpe (men er alle ikke det idag?). Er det en dum on/off pumpe, så kan du faktisk godt ende ud i øget energi-forbrug til pumpen, fordi flowet bliver unødvendigt højt, med deraf følgende lav dT over fordamperen.

Venligst
Hanssing


Jeg kan læse mig frem til, at pumperne ihv Queen 5 kontra Queen 7 er fuldstændig identiske, så der burde jo ikke være noget. Og Queen 7 er dimensioneret til at køre med 300 mtr slange (1x300)
 
hamselv
Er ikke ekspert i DVI, men holder mig til devicen KIS. Altså vil jeg nødigt have samlinger og brønde. De varmepumper jeg laver har rigeligt pumpetryk til at håndtere pæne slangelængder og ser absolut ingen grund til at drage DVI's anvisninger i tvivl. Personligt får jeg kun samlinger i jorden den dag jeg øger til to gange 500 meter. En samlebrønd og flere kredse - samlet ude i jorden kommer aldrig til at ske her. Min samlinger bliver electrosvejsede.
 
hanssing

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2562&pid=19332#post_19332]hamselv skrev:[/url]

Er ikke ekspert i DVI, men holder mig til devicen KIS. Altså vil jeg nødigt have samlinger og brønde. De varmepumper jeg laver har rigeligt pumpetryk til at håndtere pæne slangelængder og ser absolut ingen grund til at drage DVI's anvisninger i tvivl. Personligt får jeg kun samlinger i jorden den dag jeg øger til to gange 500 meter. En samlebrønd og flere kredse - samlet ude i jorden kommer aldrig til at ske her. Min samlinger bliver electrosvejsede.


Hvilken Ø kører du med idag?
Strømningstab, energioptag, og pumpe-forbrug er jo ikke skabt lige Grin
 
hamselv
At VVS'eren tilsidesætter den manual der findes for varmepumpen finder jeg ikke specielt smart.

Vi bruger generelt ø40 tyndvæggede og en sjælden gang ø50 fødeledninger til brønde. Er helt på det rene med at de findes varmepumpe med rimeligt hulbrystede pumper, men ser absolut ingen grund til unødigt at lave en masse samlinger i jorden i form af en brønd, for at spare nogle få Watt. DVI'en har vi vist været inde over, og mener vi dengang fandt ud af at pumpen burde være tilstrækkelig til at tage 300 meter i en slænge. Og stadig ville jeg hellere færrest mulige samlinger, også selvom det kostede mig 100 kWh om året i ekstra power til pumpen. Det er jo aldrig slangerne der svigter, men samlingerne det går galt med. Specielt hvis man har været så bims at bruge uegnede samlefittings.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,142,252 Unikke besøg
XHTML CSS