HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe, når jeg sejler.
jhjorsal
Jeg skal måske, om et år til at sejle igen. 10 uger ude og 10 uger hjemme, jeg har pt et Baxi 1,5 og et hus hvor kun 1/3 er med gulvvarme. Jeg vil gerne på sigt have gulvvarme i hele huset men det er ikke økonomisk muligt lige nu. Så tankerne går på at stille en luft/vand varmepumpe op som på sigt skal kunne trække hele huset med gulvvarme men varmepumpens formål lige pt vil være at holde huset frostfrit (hvad det så end kræver) når jeg er afsted i vintermånederne for ikke at være afhængelig af andre, der skal se efter huset. Men hvad størrelse varmepumpe skal jeg gå efter? når jeg har Baxi'en på 15 KW som måske har 10-15 dage om året hvor den har svært ved at følge med. Ideen med kun at lade varmepumpen kører når jeg sejler er selvføgelig at det er for dyrt at varme huset op med varmepumpe om vinteren når et par og tyve grader er påkrævet.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2567&pid=19344#post_19344]jhjorsal skrev:[/url]

Jeg skal måske, om et år til at sejle igen. 10 uger ude og 10 uger hjemme, jeg har pt et Baxi 1,5 og et hus hvor kun 1/3 er med gulvvarme. Jeg vil gerne på sigt have gulvvarme i hele huset men det er ikke økonomisk muligt lige nu. Så tankerne går på at stille en luft/vand varmepumpe op som på sigt skal kunne trække hele huset med gulvvarme men varmepumpens formål lige pt vil være at holde huset frostfrit (hvad det så end kræver) når jeg er afsted i vintermånederne for ikke at være afhængelig af andre, der skal se efter huset. Men hvad størrelse varmepumpe skal jeg gå efter? når jeg har Baxi'en på 15 KW som måske har 10-15 dage om året hvor den har svært ved at følge med. Ideen med kun at lade varmepumpen kører når jeg sejler er selvføgelig at det er for dyrt at varme huset op med varmepumpe om vinteren når et par og tyve grader er påkrævet.


Hej
Har selv haft en Baxi 1,5, den yder jo max 15kW
Jeg har skiftet min baxi til jordvarme 16kW Vølund med 800m slange

Du skriver at din Baxi enkelte dage kniber med at levere varme nok.
Det kan tyde på at dit varmeforbrug pr kvm er stort, (med mindre dit hus er meget stort)
og at du nok ikke kan klare dig med et lavt fremløb som varmepumpen leverer.

Men på den anden side, så til grundvarme i huset er det måske realistisk med en luftvand på ca 12kW, på meget kolde dage kan du nok holde en indetemperatur på 10 grader (mit gæt).
For at undgå frostskader på huset er det væsentligste jo også at der cirkulerer lunkent/varmt vand til alle rum.

Jeg vil overveje måske at nøjes med 2 måske 3 luft til luft varmepumper, det kan holde huset grundvarmt, men løser nok ikke problemet med frosne vandrør i skunken.

Så hvis du vil lave 2 opvarmnings systemer,
Varmepumpe til når du rejser og Baxi til når du er hjemme, så er det nok realistisk.

Held og lykke med projektet.

Tage
 
jhjorsal
Selvom at jeg har en, syntes jeg luft/luft varmepumper er noget af det grimmeste at tilføre et hus. Luft/vand kunne jeg sætte i mit udhus sammen med stokeren, så ville udedelen ikke være særlig synlig. Men hvis jeg skal have en luft/ vand varmepumpe skal den jo helst kunne trække hele huset når jeg engang får gulvvarme i også det hele. Huset er på 145 m2 + 1plan ca 100m2, jeg bruger ca. 10T træpiller om året og Baxi'en har som nævnt svært ved at følge med 10 dage om året, et bud på størrelsen af varmepumpen?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2567&pid=19346#post_19346]jhjorsal skrev:[/url]

Selvom at jeg har en, syntes jeg luft/luft varmepumper er noget af det grimmeste at tilføre et hus. Luft/vand kunne jeg sætte i mit udhus sammen med stokeren, så ville udedelen ikke være særlig synlig. Men hvis jeg skal have en luft/ vand varmepumpe skal den jo helst kunne trække hele huset når jeg engang får gulvvarme i også det hele. Huset er på 145 m2 + 1plan ca 100m2, jeg bruger ca. 10T træpiller om året og Baxi'en har som nævnt svært ved at følge med 10 dage om året, et bud på størrelsen af varmepumpen?


Hej

2 bemærkninger:
Udedelen kan IKKE stå i et udhus, da den jo skal have meget luft igennem for at hente tilstrækkelig energi til varmepumpen, luften er jo "tynd" så der skal mange kubik meter igennem pr minut, når/hvis pumpen skal yde 12kW varme til huset, af de 12kW vil mellem 3-4 komme fra elforbruget resten skal komme fra luften.

Når dit forbrug er ca 10tons piller pr år og dit hus er 245 m2 ialt, så har du nok brug for en høj fremløbstemperatur for at holde varmen.
Hvis VP skal være rentabel, så skal du helst ikke over 40-45 grader fremløb ved den laveste udetemperatur.

For at sammenligne med mit eget anlæg.
Tidligere en Baxi 1,5 og ca 10 tons piller pr år, Der kunne opvarmes mellem 350-400m2.
En baxi har fremløb på 65-70 grader og termostaterne i huset begrænser varmen.
Nu står mine termostarter fuldt åbne og jeg kan klare mig med en varmekurve der siger
ved -10 ude er femløb 46 grader
ved 0 grader ude er fremløb 39 grader.

Så hvis du ikke isolerer huset bedre, men skifter til større flader der kan afgive varme (gulvvarme eller større radiatorer) så skal du bruge omkring 14-16kW afgiven effekt fra varmepumpen for at varme ordentligt op.

Afhængig af hvor godt du isolerer, så kan du nedsætte den nødvendige effekt i VP.

Hvis du ikke isolerer, så skal de varme afgivende flader være større for at kunne give varme nok ved den lavere fremløbstemperatur.

Håber du kan bruge disse generelle betragtninger.

Tage
 
jhjorsal
Det var nu heller ikke ment som at udedelen skulle stå inde, bare omme bagved det udhus resten af min varmeinstallation står i. Tak for indlægget
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2567&pid=19348#post_19348]jhjorsal skrev:[/url]

Det var nu heller ikke ment som at udedelen skulle stå inde, bare omme bagved det udhus resten af min varmeinstallation står i. Tak for indlægget


En lille tanke:
Det kan være en fordel (hvis det er muligt) at placere indedelen til VP inde i din bolig.
Den fylder jo som er stort køleskab 60 x 60 cm og ca 190cm høj.
På den måde vil du nedsætte tabet, når energien skal flyttes fra udhus til bolig. Udedelen kan sagten stå bag udhuset.
Så hvis det er teknisk muligt at koble VP til dit varme anlæg, hvor frem og retur kommer ind fra udhuset, så vil du spare en del energi.

Tage
 
jhjorsal
Du kan prøve at se min installation her https://www.dropbox.com/s/2c7zscuco8ld2se/solvarmeinstallation%205.pdf?dl=0 og hvis du har et godt bud på hvordan den skal monteres vil jeg da rigtig gerne hører det
 
jhjorsal
VVB er på 250 l
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2567&pid=19350#post_19350]jhjorsal skrev:[/url]

Du kan prøve at se min installation her https://www.dropbox.com/s/2c7zscuco8ld2se/solvarmeinstallation%205.pdf?dl=0 og hvis du har et godt bud på hvordan den skal monteres vil jeg da rigtig gerne hører det


Hej
Du kan ikke bruge VP vandet til opvarmning af din VVB.
Radiatorvandet fra VP er ikke varmt nok.

I VP findes enten en spiral, så de varme vand laves mens det bruges, eller også findes en VVB indbygget i VP.
Denne VVB opvarmes først til ca 50 grader før der laves radiatorvand, )næsten altid mindre end 50 grader)

Derfor så vil jeg foreslå dette princip.

Sæt VP i boligen, koble frem og retur fra VP til dit radiatorsystem, eventuelt helt henne ved indgangen fra udhuset.
Luk for fremløb fra din baxi

Koble varmt vand fra VP direkte vtil VV ledningen fra udhuset, og luk VV fra udhuset.
eventuelt kan du føde din VVB i VP med vandet fra din solcellebeholder.

Når du så ikke vil varme med VP, så etabler en mulighed så vandet fra din solcellebeholder løber udenom din VVB i VP-

Tage
 
jhjorsal
Hej Tage
Tak for svaret men jeg tror du har misforstået min tegning lidt ;-) eller også forstår jeg ikke helt det du skriver. Den tank der er på tegningen er ikke en VVB det er en buffertank hvor varmen fra solcelleinstallationen oplagres i. Mit VV laver jeg i en VVB i stuehuset, den er ikke tegnet med. Og jeg har ikke rigtig mulighed for at stille en VP i stuehuset uden en større ombygning af min ellers næsten ny renoverede baggang da jeg har mit teknikskab med VVB og diverse fremføringer til radiator samt gulvvarme (1/3 af huset) til at stå midt i huset, altså ikke ud til en ydervæg, så jeg kan ikke få en tilslutning frem til udedelen af VP uden at skulle til at brække betongulv med gulvvarme op, og det ville jeg være ked at.
For lige at ridse princippet op på min installation fungere det på den måde at om vinteren kører baxi'en. I forår og efterår (overgangsperioden) kører baxi'en, når solcelletanken når en givet temp (30-50 grader, det bestemmer jeg selv på en regulering) så skifter 3-vejs ventilen på returen fra huset og returen løber så frem i buffertanken til solvarmen så jeg får brugt den varme der er akkumuleret i buffertanken, samtidig kører baxi'en bare pausefyring indtil varmen i buffertanken er brugt, så skifter 3-vejsventilen tilbage og baxi'en tager over igen. om sommeren slukkes baxi'en og solvarmen bruges kun til min håndklædetørre og gulvarme på badeværelse. Håber det gav mening.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2567&pid=19353#post_19353]jhjorsal skrev:[/url]

Hej Tage
Tak for svaret men jeg tror du har misforstået min tegning lidt ;-) eller også forstår jeg ikke helt det du skriver. Den tank der er på tegningen er ikke en VVB det er en buffertank hvor varmen fra solcelleinstallationen oplagres i. Mit VV laver jeg i en VVB i stuehuset, den er ikke tegnet med. Og jeg har ikke rigtig mulighed for at stille en VP i stuehuset uden en større ombygning af min ellers næsten ny renoverede baggang da jeg har mit teknikskab med VVB og diverse fremføringer til radiator samt gulvvarme (1/3 af huset) til at stå midt i huset, altså ikke ud til en ydervæg, så jeg kan ikke få en tilslutning frem til udedelen af VP uden at skulle til at brække betongulv med gulvvarme op, og det ville jeg være ked at.
For lige at ridse princippet op på min installation fungere det på den måde at om vinteren kører baxi'en. I forår og efterår (overgangsperioden) kører baxi'en, når solcelletanken når en givet temp (30-50 grader, det bestemmer jeg selv på en regulering) så skifter 3-vejs ventilen på returen fra huset og returen løber så frem i buffertanken til solvarmen så jeg får brugt den varme der er akkumuleret i buffertanken, samtidig kører baxi'en bare pausefyring indtil varmen i buffertanken er brugt, så skifter 3-vejsventilen tilbage og baxi'en tager over igen. om sommeren slukkes baxi'en og solvarmen bruges kun til min håndklædetørre og gulvarme på badeværelse. Håber det gav mening.


Hej
Ok så har jeg ikke forstået din installation korrekt.

Jeg har flere spørgsmål.
Hvordan opvarmer du din VVB?
Er der forskel på måden, når Baxi kører og så om sommeren når Baxi ikke kører?

Det du skal være opmærksom på er at din VP ikke kan opvarme din VVB, fordi i overgangsperioderne er fremløb på VP bare mellem 30-35 grader,
Hvis din VP her skal køre med højere temperatur, så går det udover effektiviteten.

Hvis du supplerer opvarmning af din VVB med elpatron, så fortsæt med det og køb en VP kun til opvarmning af radiatorvandet.
Hvor VP står er ikke så væsentligt, så det kan godt være ved siden af baxi

Tage
 
jhjorsal
VVB bliver opvarmet af Baxi om vinteren og strøm om sommeren, jeg tænker at spørgsmål 2 bliver besvaret af spørgsmål 1 ellers forstår jeg ikke lige spørgsmålet.
Jeg er allerede opmærksom på det med temperaturen, og hvis VP kun skal lave radiator vand, tænker du så i serie eller parallel over Baxi'en
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2567&pid=19355#post_19355]jhjorsal skrev:[/url]

VVB bliver opvarmet af Baxi om vinteren og strøm om sommeren, jeg tænker at spørgsmål 2 bliver besvaret af spørgsmål 1 ellers forstår jeg ikke lige spørgsmålet.
Jeg er allerede opmærksom på det med temperaturen, og hvis VP kun skal lave radiator vand, tænker du så i serie eller parallel over Baxi'en


Af hensyn til energitab, så er en parallel kobling at foretrække, således at Baxi'en helt er koblet fra.
Ved en serie kobling vil du tabe varme energi i din Baxi,
På den anden side kan det være med til at holde den frostfri, når du rejser.

Måske skal du få sat haner på, så du selv kan vælge om det skal være en parallel drift eller en serie drift.

Hvis der ikke er fare for frost i dit fyrrum med din baxi, så kan du jo koble den parallelt, hvis der er hård frost eller du rejser om vinteren og benytter VP til at holde huset grund varmt, så kan de måske være relevant med en seriedrift.

Du ved selv bedst om der vil være risiko for frost i dit fyrrum.

Tage
 
jhjorsal
Super tak, jeg kan i øvrigt ikke være sikker på frostfrit i fyrrummet
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,971,644 Unikke besøg
XHTML CSS