HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Turbocollector i korte træk
hybriden
Hej, jeg prøver på at finde svaret på hvad fordelen præcis er med turbocollector vs glatte rør, hvis jeg smider 400 meter ned hvad vil jeg så vinde hvis det bliver turbocollector, synes ikke rigtig jeg kan finde svar på producentens hjemmeside, her går de mest op i et bedre flow = mindre forbrug på brine pumpen men det alene er da næppe merudgiften værd, så er der en der vil/kan forklare mig fordelen Smile
 
hamselv
Har ladet mig fortælle at man i Tranås har testet dem og fundet at delta T jord/brine er lavere grundet den turbolerende strømning, hvilket i sagens natur øger dit energioptag. Dvs en lille smule mere COP og deraf lidt kortere køretid. Målingerne var dog ikke entydige og man advarede mod at vi brugte Turbocollectorerne og oveni kortede slangelængder. Field-erfaringerne har dog lært os, at det i hvertfald ikke er ringere. Og anlæg der ellers har været dimensioneret til grænsen, har vist sig gode, hvilket muligvis ikke havde været tilfældet med almindelig glatte rør. Mindes at have hørt Solar har flere forskellige collector systemer nedgravet i Vejen. Men om man kan få noget entydigt derfra, med det kollossale gennemtræk man har haft af medarbejdere, aner jeg ikke. Muligvis de har noget på papir. Prøv at spørge.

Almindelig fysik vil dog fortælle mig, at turbocollectoren skal være bedre, idet: Den bestrøgne indvendige overflade er større. Friarealet er større. Den turbolerende strømning må sikre udligning af temperaturer. Modstanden er mindre. Men om det er 1, 2 eller 5% aner jeg ikke.

Ville jeg selv købe det. JA afgjort.
 
hybriden
Jeg må høre grossisten hvad prisen lander på og så tage den der fra
 
Chr
Da jeg stod og skulle vælge takkede jeg JA til turbocollectoren fremfor den glatte slange.
På det tidspunkt vidste jeg ikke, at mit hus ville ende med et så lavt forbrug som jeg faktisk kom ud med, og derfor skulle der ikke laves smalle passager i Bredgade. Ekstraudgiften var faktisk meget lille, uden at jeg husker tallet præcist. Til gengæld fik jeg lidt mere sikkerhed for, at brinepumpen kan klare den lange slage ubesværet, og at jeg ville få bedst muligt energiopptag fra jorden, også når der køres i lang tid. Jeg rejser meget, og bruger derfor feriefunktionen en del. Så er det godt at vide, at slangen tager mest muligt fra, når jeg kommer hjem og skal have hævet temperaturen i ca 18 kubikmeter beton med ca 6ºC.

Chr.

PS. Herude i Det Sydkinesiske Hav er det mere køling jeg drømmer om. Dagen har budt på 32ºC og høj fugtighed.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hybriden
Tak for jeres svar, efter at have undersøgt det så godt det nu lader sig gøre og efter at have lagt 2+2 sammen har jeg valgt det fra, ikke pga prisen men fordi jeg ikke kan få øje på fidusen
 
hamselv
Det kan så i høj grad undre en...
 
lars-jacobsen
Ja teoretisk er der ingen tvivl om det burde være bedre, men det lyder underligt at producenterne/leverandørens ikke kan dokumentere hvor meget. Uanset om der så henvises til en tysk/engelsk/svensk test. Lad os os få svensken på disken, så man kan tage et kvalificeret valg, istedet for bare et gæt.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,126,178 Unikke besøg
XHTML CSS