HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Tilskudsvarme til - hvornår?
KimH
Har et Vølund f1245 jordvarme anlæg i et nyt hus fra april. Indtil videre køre det fint. I quick-guiden fra montøren står der at tilskudsvarmen bør slåes fra i sommerhalvåret og til igen i vinterhalvåret. Jeg har slået det til igen for et par uger siden. Men hvornår slår i andre det til? Når det begynder at knibe for anlægget at holde varmen oppe i huset eller?

Mener indstillingen findes i menuen 4.2 og hedder auto når tilskudsvarmen er slået til og manuel når.den er slået fra.
 
Chr
Min er sat, så den kun slår til, hvis min VP får en fejl, så den ikke kan varme. Ellers skal VP'en nok klare det. Hvis du har tung gulvvarme skal du sørge for, at din elpatron er træget mest muligt, da det godt kan tage nogen tid at få hævet temperaturen i de rigtig mange tons beton der er i gulvet.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Min er altid slået fra og den har aldrig været i brug,..... Grin
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
KimH
Nu har jeg prøvet at slukke for tilskudsvarmen igen. Har kun kunnet mærke det på at det varme vand ikke var varmt nok igår morges. Jeg tænker at det skyldes der var for meget træk på varmen til gulvet at den ikke kunne få det til at slå til, til varmt vand også.

Jeg har alle termostater i huset stående på 21gr og igår morges kaldte de næsten alle på varme, så varmepumpen havde noget at se til.

Jeg køre en vand-tidsplan der siger den skal varme vand mellem 6 og 8 om morgenen til 53grader tror jeg det er. Derudover er der ikke opvarmning af vand.
Jeg overvejer dog at droppe tidsplanen, da det logisk set i mit hoved må være lige meget om jeg hæver temperaturen fra 52-53 to gange om dagen eller om jeg hæver fra 43-53 en gang om dagen - det må vel give sammen elforbrug? Hvad er jeres erfaringer med det?
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg mener ikke du kan sparer noget nævneværdigt strøm ved at køre med tidsindstilling på det varmebrugsvand og nok slet ikke hvis du med tidsindstilling er nødsaget til at køre med en extra høj brugsvandstemperatur.
Min egen erfaring er at bedste komfort og stadig ok strømforbrug er hvis man indstiller start og stop på det varme brugsvand til de temperaturer man ønsker der skal komme ud af vandhanen. Mål gerne vandtemperaturen på vandet fra vandhanen med et termometer da de start og stop temperaturer der aflæses i varmepumpens display ofte ikke stemmer overens med den faktiske brugsvandstemperastur.
Jeg har følgende indstillinger:
starttemperaturen er sat til 32 grader og stoptemperatur er sat til 40 grader, det passer fint til os.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
I øvrigt skal du være opmærksom på at din varmepumpe IKKe bare kører til feks dit varme behov er opfyldt hvis der samtidig også mangler varmebrugsvand. Den skifter mellem at opvarme brugsvand og varme til huset, vist nok 20 minutter på hver.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
KimH
Jeg kan se at brinen ligger med en lille forskel i ud-ind temperatur (eksempelvis -1 ud, 1 ind i morges). Det kan vel være det, der gør at den ikke kan lave nok energi, til det varme vand på den relativt korte periode den har til at opvarme vandet når jeg køre tidsplan.
 
hamselv
Nu ved jeg ikke hvilken størrelse VP du har. Men i et nyt hus, og hvis VP er relativt lille, giver tidstyring ikke megen mening, kun forringelser af komforten. Om sommeren jo måske for at mindske pjatkørsel, om vinteren nej. Lad den selv bestemme.
 
KimH
Jeg bor i et nyt hus fra april måned, 152kvm, bygget efter BR2015 og vi er to voksne der bruger varmt vand.
Jeg satte tidsstyring på det varme vand alene (ikke på varmen i gulvet da det styres af rumtermostaterne) i en eller anden tanke om at den ikke behøvede at varme på vandet om natten og om dagen hvor vi ikke er hjemme.

Men kan efterhånden godt se det ikke giver så meget mening. Smile
 
hamselv
Nu er ideen faktisk ret god, men det kræver at varmepumpe har overarme til at klare opgaven på den tid du sætter af. Og ikke mindst om sommeren kan du begrænse pjatkørsel. Om vinteren har den jo et eller andet at giver sig til, så der behøver du ikke lave stuntet. Hvad størrelse varmepumpe har du i huset?

Min pjatkørsel har jeg fikset ved dels at have en ret stor VV tank og så har jeg en grad højere hysterese end standardjusteringen. Det virker formidabelt ikke mindst fordi min beholder har voldsomme 160 liter radiatorvand i kappen.
 
pmp
Du skal læse installatørhåndbogen, hvis du vil noget med din varmepumpe. Den der "quick-guide" er ikke meget værd.

Start/stop af bugsvandsproduktion bestemmes af temperaturen i bunden af tanken. Stopper du ved 53 gr. har du 60 gr. i hanen. Hvad skal du med det ? Har du kun en 6kw, kræver der virkelig arbejdstid af din vp, for at komme der op. Men lad os vide hvilken effekt du har.

Jo, tidsstyring af varmt brugsvand er en god ide, hvis du altså gør det rigtig. Jeg syntes det ser ud til du har begået en klassisk fejl. Du tillader varmtvandsproduktion i brugstiden. Det optimale er umiddelbart før brug. Ellers har det ikke meget virkning om vinteren.
Min 8er bruger 20 - 30 minutter pr. døgn til varmt brugsvand. Mindste om sommeren og mest om vinteren, hvor brinen er kold og det kolde vand ind ligeså.

Men læs nu installatørhåndbogen, så har du et meget bedre grundlag for at forstå betydningen af de indstillinger du vælger.

Jeg kikker gerne på en log fra din vp, hvis du sender mig en.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
KimH
Jeg har et 6kw anlæg.

Hmm, pmp, det giver faktisk rigtig fin mening at perioden skal ligge før brug. Jeg starter kl 6 for så at bruge vand omkring 6.45-7. Så der er en lille time til at opvarme vandet.

Jeg udlæser gerne en log til dig i morgen. Smile
 
pmp
OK - så vil jeg godt komme med et gæt på hvad det måske er du har oplevet:

kl. 6.00 har du startet varmtvandsproduktionen, men på dage/nætter med klart vejr er det også der omkring udetemperaturen er længst nede. Din driftsprioritering er nok 50/50, så den har kun kørt varmtvand i ca. 20 min, før I hopper i bad, og så kan det måske knibe, når det er et døgn siden, den har kørt varmtvand sidst.

Nu ved jeg ikke hvilken varmekurve du bruger, men når udetemperaturen falder med måske 10 gr. en klar nat, så vil din vp jo gerne hæve fremløbstemperaturen. Selvom dit hus er godt isoleret, vil de fleste kredse nok kalde på varme i løbet af natten, når tilførsel af gratisvarme ikke er så stor. Når vp samtidigt vil hæve fremløbstemperaturen tager betongulvene virkelig varme til sig, og så kan din 6kw blive fuldt optaget.

Bare et gæt.

Jeg vil foreslå at du sætter blokering af varmtvand fra kl. 6.30 til 5.00.
Så har den 2 x 20 min, selv om der er varmebehov.
Sæt varmtvand på økonomi.
Mangler du varmtvand om aftenen så giv den lov at køre en time om eftermiddagen FØR I komme hjem.

En log på et døgn med interval på 1 min. vil være fint.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
KimH
Jeg kiggede lige driftsprioriteringen i morges. Den er sat til 50/50 præcis som du siger. Jeg har prøvet at stille tilbage til økonomi uden tidsplan.

Hvad vil give bedst mening i forhold til loggen: At lade den køre uden tidsplan eller at sætte en tidsplan som du foreslår og derudfra lave en log?

Det slår mig lige at der jo et et døgns forsinkelse på logningen af et døgns drift, så jeg kan nok ikke sende dig den før weekenden. Håber det er ok. Smile
 
pmp
På en log fra et enkelt døgn kan man se om der skulle være noget der skriger til himmelen. Tidsstyring eller ej. Så det betyder ikke så meget.

Skal vi se på hvad årsagen er til, at du manglede varmt brugsvand når du brugte tidsstyring, så skal det være slået til, og så skal vi nok hen over en periode hvor det sker. Det kræver log over flere døgn. Måske oplever du det ikke mere, hvis du ændre perioden som beskrevet ovenfor.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Chr
Hvofor ikke bare slå driftprioriteringen fra? Med tung gulvvarme betyder det ikke noget, at der går en halv time mere inden der kommer varme på, og så har du masser af varmt vand.

Men vent med det til der er logget med mere, og PMP "siger god" for det. Hvis der stilles på flere parametre ad gangen bliver enhver undersøgelse ødelagt.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
pmp
@KimH
Din log har bekræftet det jeg havde forventet, med hensyn til din vp.

Jeg tror stadig den mangel på varmt brugsvand du oplevede ved tidsstyring skyldes for lidt tid til varmtvandsproduktion i den indstilig du havde valgt.

Derimod kan jeg ikke i din log se en bruger, der kun lige har læst en "quick-guide" - og det skal du opfatte positivt. Måske har du allerede læst godt og grundigt i installatørhåndbogen, eller underspillede du lidt i starten ?

Naturligvis har jeg nogle forslag til dig:
1. Jeg syntes du skal vælge automatisk hastighed på brinepumpen.
2. Prøv tidsstyring af varmtvand igen. Driftprioriteringen bør du ændre, så den får mere tid til varmtvand. Den er nu 30/30, men 30 til varmtvand og 10 til varme er bedre. Jeg er enig med Chr. Dine gulve kommer ikke til at mangle varme af den grund.
3. Din varmekurve er for høj, og den kan sættes ned uden tab af komfort. Det ser ud til du er på varmekurve 6-7 stykker, og det er alt for højt til et hus som dit.
4. Du bør læste her på heatpump.dk, om hvordan vi lader varmekurven bestemme, og lader telestaterne så åbne, Det giver mulighed for at nedbringe dine antal starter væsentlig. Du er næsten på 20 pr. døgn, og du kan let komme under det halve. Du kan også undgå de driftsperioder på kun lige over 10 minutter du har nu. Desuden giver det mulighed for lavest mulige varmekurve. Det kræver dog der er foretaget en korrekt indregulering af dit gulvvarmesystem, som det allerede er krævet i BR, men mange VVS'ere er helt kolde i røven over for dette krav. Jeg uddyber gerne, men som sagt er jeg meget i tvivl om din viden, og jeg vil ikke bruge tid på noget du allerede godt ved.

Skriv endelig hvis du vil have uddybet noget, eller hvis du gerne vil vide hvordan jeg er kommet frem til det jeg skriver.
Jeg kikker gerne på en log igen efter ændringer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
KimH
Hej Pmp.

Tak for kigget i loggen.
Jeg har prøvet at sætte tidsstyring på som du foreslog og har ikke oplevet problemer med vandet de sidste to dagen.

Jeg er nok middel bruger. Jeg er ikke superbruger, men har læst lidt i alle de forskellige manual og prøvet mig lidt frem. Jeg har dog ikke pillet ved varmekurver etc. Det er som leverandøren har opsat det ved installation.

1. Okay, er det for at holde energiforbrug og slid på pumpen nede? Sætter jeg den på auto sammested som den nu er sat til en procentsats?
2. Jep, det kan jeg godt se ideen i.
3. Og 4. Varmekurve er som nævnt sat af montøren og ikke noget jeg har rettet. 10 øren er endnu ikke helt faldet for mig med hensyn til at gennemskue hvordan varmekurve og den slags fungere og styre. Det siger nok også lidt om mit niveau. Smile Hvorvidt det er korrekt indreguleret ved jeg ikke.
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2618&pid=19725#post_19725]KimH skrev:[/url]

Hej Pmp.

Tak for kigget i loggen.
Jeg har prøvet at sætte tidsstyring på som du foreslog og har ikke oplevet problemer med vandet de sidste to dagen.

3. Og 4. Varmekurve er som nævnt sat af montøren og ikke noget jeg har rettet. 10 øren er endnu ikke helt faldet for mig med hensyn til at gennemskue hvordan varmekurve og den slags fungere og styre. Det siger nok også lidt om mit niveau. Smile Hvorvidt det er korrekt indreguleret ved jeg ikke.


hej Kim
Ja Pmp er er god mand at få råd og ideer fra, det har jeg nydt mange gange.

Omkring varmekurve,
Så vil jeg give en forklaring som jeg opfatter det.

tænk først på følgende helt indlysende tanke: dit varme forbrug afhænger af udetemperaturen.
Er det koldt ud, skal du bruge mere varme.
Mere varme får du ved at vandet i radiatorerne har en højere temperatur.

Tænk herefter på at temperaturen i huset kan du styre på 2 måder.
Hvis der er for varmt kan termostat ventilen lukke for vandmængden til radiator/gulvvarme
eller du kan sende koldere vand gennem din radiator.

Det mest økonomiske er at radiatorvandet IKKE er varmere end nødvendigt for at du og familien ikke fryser.
Jeg fik jordvarme for 2 år siden, og indregulerede min varmepumpe/varmekurve således.

Starter med at åbne fuldt for alle termostater, hvis jeg fik det for varmt, så nedsatte jeg fremløbstemperaturen på radiator vandet, omvendt hvis det var for koldt.

Det er her at varmekurven er interessant, varmepumpen måler udetemperaturen, hvis det bliver koldt ude, sørger VP for automatisk at hæve fremløb, hvis det bliver varmere ude, så nedsætter VP automatisk fremløb.
En varmekurve med lavt nummer giver lav fremløbstemperatur ved en bestemt udetemperatur.
På min Vølund pumpe 1255-16 er det således:
alt ved udetemperatur 0 grader udetemperatur.

kurve 6 giver fremløb på 34 grader
kurve 9 giver fremløb på 41 grader
kurve 12 giver fremløb på 48 grader
alt ved 0 grader udenfor
Ændres temperaturen udenfor, så reguleres fremløb automatisk op når udetemp falder og omvendt når udetemp stiger

Altså et lavt kurve nummer giver lav fremløbstemperatur og derfor mere økonomisk drift.

Når du skal undgå for høj temperatur indenfor, så skal du ikke køre med højt fremløb, og så "kvæle" varmetilførslen ved at termostaten lukker,
Nej du skal have fuldt åbne termostarter og så nedsætte fremløb.

Da du tidligere har haft olie/gas fyr eller lignende, så kørte man altid med fremløb på 60 grader eller lidt mere og regulerede så temperaturen inde med termostaterne. Det skal man ikke når man har varmepumpe (Jeg gætter at du efterhånden har forstået ideen)

Jeg har mest radiatorer i huset, så rent praktisk står alle mine termostarter helt åbne, undtagen i det store rum, hvor jeg har gulvvarme, her bruger jeg termostaten til at begrænse temperaturen, så det ikke bliver for varmt, hvis jeg havde nedsat fremløb, var det blevet for koldt andre steder.

Ovenstående var lidt om princippet med varmekurve.

Mit forslag til dig er følgende: (lidt forskelligt om du har mest gulvvarme eller mest radiator varme)
Åben for alle radiator termostater, helt op med dem, vent med gulvvarme termostaterne.
Lad gå passende tid, 6-10 timer er passende når det er radiator varme,
Hvis/når du har det for varmt, så indstilles på til en lavere varmekurve.
Er det meget for varmt så 2-3 trin ned, ellers bare et trin ad gangen.

Igen kontrollerer du om indetemperatur er passende efter 6-10 timer, om nødvendigt regulerer du op/ned på varmekurven.
Sådanne bliver du ved indtil du er tilfreds.
har du her ved vintertiden fundet en passende varmekurve, så passer den varmekurve ved alle udetemperaturer.

Arbejder du med rent tung gulvvarme så tager det længere tid inden at ændringer i varmekurve slår igennem.

Hvis det har din interesse, så kan du se driften på min varmepumpe:
gå til hjemmesiden
nibeuplink.com
log in med denne bruger vp@stavsdal.dk
og denne kode VP1234vp

under historik kan du se næsten alt det du også kan aflæsedirekte når du står ved pumpen, og du får tegnet kurver henover døgn/uge/måned/3mdr/år/hele pumpens levetid
af de værdier du vil se på.

Hilsen Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
pmp
Brinepumpe:
Hvis du vælger automatisk hastighed på brinepumpen, ændres hastigheden løbende, for hele tiden at give en optimal drift. Brinetemperaturen ændres jo i løbet af driftsperioden. Derfor kan en fast hastighed ikke være optimal både ved start og slut.

Varmekurve og åbne gulvkredse:
Tage giver en udmærket redegørelse for princippet.
I et nyt hus som dit med tung gulvvarme skal du regne med mindst 2 døgn mellem hver gang du ændre noget.
Hvis det skal virke skal din gulvvarme være indreguleret. Ellers vil de små rum blive varmere end de store rum. Når alt er åben, vælger vandet altså den nemmeste vej, og der er gennem de korteste slanger.
Du vil opleve det ved at de store rum bliver de koldeste.

Uanset om du vil have alle kredse åbne, vil jeg foreslå du sætter varmekurven ned. Et trin ad gangen - og så vente et par døgn.

Du får bedre COP ved lavere varmekurve.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,228,743 Unikke besøg
XHTML CSS