HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
lavt femløb efter at pumpen er stoppet.
Joffer
Hej alle.
Når min varmepumpe kører er fremløbstemperaturen ca 35-36 grader, men når den stopper falder den hurtigt til 28-29 grader, er dette ikke unormalt da der gerne skulle være et ensartet temperatur /flow på 35-36 til gulvene hele tiden.
Kan det være at min buffertank ikke fungerer?
Jeg spørger da jeg synes at mit hus ikke varmes godt nok op i år.

Mit anlæg er følgende.

Vølund fighter 2025 luft til vand pumpe, med inder del VVM 300 + buffer tank på 40l.
Lavenergi hus opført 2010 på 130 cm2 gulvarme over alt.

Se evt. tilknyttet fil
Joffer tilknyttede følgende billede:billede:
img_5349.jpg

130 m3 lavenergihus, opført 2010. Vølund fighter 6w 2025 luft til vand. Inderdel Vølund VVM300.
 
hamselv
Næee umiddelbart ikke. Anlægget skal bruge en vis hysterese (forskel mellem start og stop - i Vølund regi gradminutter). Derforuden har man en genstartsforsinkelse inde der skal beskytte kompressoren mod væskeslag. Altså vil der optræde en forskel på fremløbet når kompressoren kører, er stoppet og ikke mindst lige inden den starter igen. Men ret væsentligt bør man faktisk stille varmebæreren til at kalde på mere varme end varmekildens varmekurve. Så er man sikret at varmepumpen har max drifttid (og stilstand). Altså afpas det med at dine telestater kalder på varme og varmepumpens udekompensering kun lige nøjagtigt klare varmekravet. Kører du varmekurven højere og regulerer på telestaterne er det som Dennis kalder bundgas og hastigheden tilpasses med bremsen = for højt energiforbrug.

Mit anlæg er noget gammelt noget og regulerer på returen. Og forskellen mellem start/stop er der 5°, hvilket fungerer upåklageligt. Gulvet udglatter forskellene.
 
hamselv
De nye vi sætter op regulerer også efter tid og difference. Der kalder man det så bare dynamisk hysterese. Det forståes således at ved et skift (mellem on eller off) startes med en hystere (forskel) på 16° der så langsomt tælles ned til 4°. Altså har man været on eller off længe skal man kun afvige lidt for at stoppe eller starte. Har man været kun været on eller off i kort tid skal der noget forskel til for at man omstyrer. Dette lavpraktisk for at mindske start stop, da det er det der slider varmepumper op. Derfor er det bedst at varmepumpens udekompensering har styringen, fremfor telestaterne, idet varmepumpen så "kigger" ind i en stor betonplade der er svær at flytte temperaturmæssigt. Stilles varmepumpens udekompensering over dette, kører den i realiteten næsten kun på bufferen. Og en 40 liter er i den forbindelse næsten latterlig lille. Så et bette gæt er. Ihar synes det var for koldt, har hævet kurven (og har hævet over telestaterne). Løsning - hæv telestaterne, sænk varmekurven.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,189,561 Unikke besøg
XHTML CSS