HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe / solfangeranlæg
Hansen
SmileHej alle.

Jeg har planer om at anskaffe mig et solfangeranlæg på ca. 30 m2. Jeg ønsker at supplere med en varmepumpe, hvor brinen skal opvarmes fra solfangeranlægget.

Findes der nogle gode tips?

Hvilken varmepumpe skal jeg vælge?

Hvor høj må brine temperaturen maks være?
 
PeterKunz
Kan du ikke beskrive anlægget lidt nærmere?

Hvor meget skal du varme op?
Det lyder som om, du vil bruge solvarmen som hovedkilde og varmepumpe som supplering, hvilket er det omvendte af, hvad der oftest bliver tænkt. Nemlig at solvarmen supplerer varmepumpen.

Går ud fra du tænker i jordvarmepumpe. Hvor meget slange? Hvor stor?

Det er spændende at høre om alternative tanker. 30 m2 er en ordentlig omgang solvarme. Det er da noget, der vil noget på dage som disse!

Der er ikke, så vidt jeg ved, angivet nogen maxtemp på brinen på min pumpe. Men der er jo en alarm ved for høj gastemperatur (120 grader).
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
ojacobsen

Citer

Der er ikke, så vidt jeg ved, angivet nogen maxtemp på brinen på min pumpe. Men der er jo en alarm ved for høj gastemperatur (120 grader).

Mener at man siger omkring de 20 grader
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN

Citer

Hvor høj må brine temperaturen maks være?


På Vores Nibe 1220 er driftstemperaturen mellem -5 og 20°C men om den kan tåle højere temp ved jeg ikke.
 
Triplus
30 m2 solfangeranlæg lyder meget voldsomt, hvis altså vi taler om et alm. parcelhus. Hvad vil du gøre med al den varme der produceres om sommeren? Der er jo ikke noget nævneværdigt forbrug!

Vi har 8 m2 15 år gamle solfangere, og de producerer alt vores varme vand om sommeren.

Vil du varme jorden omkring jordslangerne op med overskudsvarmen, eller havde du tænkt dig at varme brinen mere direkte op?
 
esla
Prøv at se her: http://www.eviheat.se/


Mvh
Esben
 
spaniel
her er der også en ide
http://www.varmtvandfrasolen.dk/assets/pdf/Solvarme-buffer-anlaeg_fra_VVFS.pdf
 
Hansen
Hej.

Mit eksisterende anlæg består af 3000 liter akk. tank (1.sal) og en gammelt DFJ 4.2 m2 rundtrækskedel (stueetage) - selvcirkulation. Bruger ca 20-25 m3 løvtræ om året. (svarer vel til 3500 liter olie)

Min ide er at palcere en 3000 liter tank i stueetagen til solfanger anlægget - med selvcirkulation til tanken ovenover. Jeg vil bruge varmen i solfanger tanken til at forsyne varmepumpen. Jeg vil bruge vakkumrørssolfanger, der jo er meget effektive til at udnytte diffus solstråling om vinteren/efteråret.

Mellem de 2 tanke havde jeg tænkt mig af placere en lille tank, som jeg kan holde en konstant temperatur på - til at føde varmepumpen med. Jeg kan godt se, at det er nødvendigt, at få lavet et lille sandlager, til at modtage overskudsproduktionen om sommeren!

Målet er i første omgang at halvere brænde forbruget, men det ville måske være fornuftigt, at få gravet jordslanger ned i sandlageret og på marken med det samme!

Mvh
Jan
 
PeterKunz
Hej Per

Det lyder både lidt kompliceret og halvdyrt. Kan det virkelig betale sig?

Både at have et meget stort solvarmeanlæg og et komplet jordvarmeanlæg virker lidt dobbelt på mig. Jordvarmeanlægget er jo netop udnyttelse af solvarme, med indbygget lager, fordi du bruger et stort antal kvadratmeter jord til at gemme sommerens varme i, således at du kan tømme det i løbet af vinteren. Jorden er så at sige din solfanger i stedet for dem, du lægger på taget.

Ville det ikke være mere enkelt kun at lave jordvarme og så nøjes med den store akktank du har? Den er jo perfekt til jordvarme, der vil gerne vil operere med stor vandmængde.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
PeterKunz
Lægger lige et link med masser af beregningseksempler på udnyttelse af solvarme: [url]http://www.uniterm.dk/mainframes/priser/main/beregning_main.html[/url]
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
jan
hansen jeg overvejer at gøre detsamme men spare varmepumpen helt væk og ha en solfanger til det varme vand og tre til centralvarmen hvor der skal til sluttes en 1000l tank og have en 60-100l forand den hvor der også er en spiral til oliefyr eller gasfyr lissom dder er i brugsvandet men tanken med akku tanken er at der skal sidde en pumpe på den som kører over i den lille tank så så længe vandet er over de 40grader cirkulere den store tank men når det undet 35-38 grader slukker den pumpen og fyret tar over og kun varmer den lille beholder.
alt dette er jeg gået over til efter disse vaakum fangere er blevet bedre og til at betale for der er chance for de kan levere alt varmen hele året med måske en undtagelse af det varme brugsvand men at varme det fra de 40 grader til 55 er jo ikke det vildt dyre men tror nu de vaakum kan klare flere grader om vinteren end de gamle,,,
Redigeret af jan d. 25-06-2007 22:51
 
jan
overvejer mest at sætte et gasfyr op da det jo kan varme vandet med detsamme og ikke skal varme det længe plus jo ikke håber på det store gasforbrug så ville bare tilslutte en 25kg gasflaske

 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,199,043 Unikke besøg
XHTML CSS