HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Højt fremløb, lavt retur temp
ELVP
Hej,

Vi har bygget hus og har i den forbindelse fået installeret en luft/vand varme pumpe (vi kunne ikke få jordvarme..)
Den har fungeret fint her i vinters, men her i marts blev den skiftet ud med en "MetroAir I" pga en fejl på den forrige ældre model der gjorde den larmede ustyrligt meget.

Efter installationen af den nye model har vi problemer med at fremløbstemperaturen bliver for høj (+40 grader) med den konsekvens at den kommer med status: "Høj kondensator-udgangstemp.", da der ikke er nogen forbrugere pga af det varmere vejr, hvilket fører til den låser/blokere ude delen i 15min, og den skiftet til el-patron drift (har slået elpatronen fra nu)

Den oprindelig installatør var forbi og åbnede helt for bypass ventilen og tog af sted igen, og jeg kan se på min historik at det har hjulpet lidt. Der er knap så mange status beskeder med "Høj kondensator-udgangstemp." længere, men de popper stadig op.
Jeg har også ændret på varmekurven så fremløb til gulv er sat ned til 27 grader, det har reduceret status beskeden til at den kommer en til to gange dagligt.

Umiddelbart ligner det at det kommer i forbindelse med at varme brugsvand op. Jeg har vedhæftet en screenshot af kurven med varmtvandspåfyldning, frem- og retur-temperatur. Der kl 21:53 har varmepumpen haft det før omtalte status.

Jeg har desværre først fået Nibe Uplink i forbindelse med udskiftningen af udedelen, så jeg ved ikke om det også har været et problem med den forrige ude del.

Spørgsmål:
Er det noget der slider på varmepumpen?

Er det bare en sæson ting som man må leve med til det bliver efterår/vinter igen, eller er der en løsning på det?

Er det en permanent løsning at have ændre på bypassventilen så den åbner ved det lavest tryk den kan? Tænker på når det bliver vinter igen.

Jeg har godt læst om tung gulvvarme herinde, men vi har en hulens masse fine danfoss living ventiler som ser rigtig smarte ud :-)

Lidt info:
Den har 10-15 start/7 timers drift per dag i øjeblikket.

Den får den der status besked når fremløb rammer de 39 grader, og returløb stadig kun er 24-26 grader. Jeg kan se at returtemperaturen nogen gange følger med, det er dog langt fra altid.

Det er en MetroAir I 8kW udedel, og en VVM 320 indedel

Hus fra 2016 BR2015, 164kvm
ELVP tilknyttede følgende billede:billede:
vp_ny.png
 
Varmeihuset
Jeg er ikke ekspert , så ta mine ord med lidt forsigtighed
der er to ting jeg lige fangede
du snakker om gulv sat til 27
og så
en hulens masse fine danfoss living ventiler som ser rigtig smarte ud :-)
Har du både gulv og radiator varme ?
med så nyt et hus , og så stor en pumpe, der vil den blive nød til at stoppe ved de temperturer vi har haft om dagen , specielt hvis du har meget tilskud fra solen
Men din pumpe burde bare skrue ned til laveste mulige effekt, og hvis det stadig ikke var LIDT nok, så burde den bare holde en pause
har du buffer tank ?
den burde ikke køre sig selv på vildspor
du har stadig brug for varme henad imod maj , og det bliver forhåbentligt kun varmere inden ;o)
så er der problemer nu, bliver det da kun værre

HVIS dit gulvvarme er styret af termostater
så kunne det være at det er der noget af problemet ligger
de ville knibe din gulvvarme, så der næsten ingen vand løber

jeg har i store radiatorer pt en retur på ca 28 grader og frem på små 31 grader ca 875 liter pr time
det holder et hus fra 1961 med lidt ekstra isolering på ca 19,5 grader
og vi har frost
men nok en masse rest varme i murene fra i dag da der var nogen sol

dit hus kræver langt mindre energi end mit

men pumpen burde ikke gå istå og blokere

er du sikker på at den melding ikke bare er dens måde at sige , jeg holder pause , så lidt kan jeg ikke lave ??

8kw , der er grænser for , for hvor lidt den kan lave
og har du bedt om en for høj temp, så for du den jo nok, er der termostater , skruer de bare ned for forbruget, og effekten lagres i for varmt vand ,indtil det heller ikke kan lade sig gøre , og så kommer pausen , der burde varme systemet langsomt hente sin energi fra det varme vand , efterhånden som vandet tempertur falder , skruer termostaterne bare op for forbruget igen , og på et tidspunkt starter pumpen igen , men der burde ikke tændes for elpatron,,? blev den aktiv ? alså begyndte den at varme vandet ?
 
tagestavsdal
[quote][url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19954#post_19954]ELVP skrev:[/url]

Hej,

Vi har bygget hus og har i den forbindelse fået installeret en luft/vand varme pumpe (vi kunne ikke få jordvarme..)
Den har fungeret fint her i vinters, men her i marts blev den skiftet ud med en "MetroAir I" pga en fejl på den forrige ældre model der gjorde den larmede ustyrligt meget.

Efter installationen af den nye model har vi problemer med at fremløbstemperaturen bliver for høj (+40 grader) med den konsekvens at den kommer med status: "Høj kondensator-udgangstemp.", da der ikke er nogen forbrugere pga af det varmere vejr, hvilket fører til den låser/blokere ude delen i 15min, og den skiftet til el-patron drift (har slået elpatronen fra nu)

Den oprindelig installatør var forbi og åbnede helt for bypass ventilen og tog af sted igen, og jeg kan se på min historik at det har hjulpet lidt. Der er knap så mange status beskeder med "Høj kondensator-udgangstemp." længere, men de popper stadig op.
Jeg har også ændret på varmekurven så fremløb til gulv er sat ned til 27 grader, det har reduceret status beskeden til at den kommer en til to gange dagligt.

Umiddelbart ligner det at det kommer i forbindelse med at varme brugsvand op. Jeg har vedhæftet en screenshot af kurven med varmtvandspåfyldning, frem- og retur-temperatur. Der kl 21:53 har varmepumpen haft det før omtalte status.

Jeg har desværre først fået Nibe Uplink i forbindelse med udskiftningen af udedelen, så jeg ved ikke om det også har været et problem med den forrige ude del.

Spørgsmål:
Er det noget der slider på varmepumpen?

Er det bare en sæson ting som man må leve med til det bliver efterår/vinter igen, eller er der en løsning på det?

Er det en permanent løsning at have ændre på bypassventilen så den åbner ved det lavest tryk den kan? Tænker på når det bliver vinter igen.

Jeg har godt læst om tung gulvvarme herinde, men vi har en hulens masse fine danfoss living ventiler som ser rigtig smarte ud :-)

Lidt info:
Den har 10-15 start/7 timers drift per dag i øjeblikket.

Den får den der status besked når fremløb rammer de 39 grader, og returløb stadig kun er 24-26 grader. Jeg kan se at returtemperaturen nogen gange følger med, det er dog langt fra altid.

Det er en MetroAir I 8kW udedel, og en VVM 320 indedel

Hus fra 2016 BR2015, 164kvm[/quote

Hej
Jeg har en Vølund/nibe til jordvarme.
Jeg er meget glad for Nibeuplink.
Min pumpe er også en frekvensstyret pumpe. Det første forår satte jeg gradminutter grænsen til ca -350 på den måde går det længere tid mellem pumpens starter.
Så det vil jeg da forslå.

Jeg tænker på at dit problem ligger i følgende:
Du styrer indetemperaturen med dine termostater, så der ikke bliver for varmt,
Men med varmepumpe skal/bør det være anderledes.
Dine termostater skal stå helt åbne = indstillet til højeste mulige temperatur.
Det skal være din fremløbstemperatur der skal regulere varmen inde i huset.
fremløbstemperaturen reguleres så efter udetemperaturen.
Når du først har fået reguleret det ind, vil du altid have en passende temperatur inde.

Jeg har selv en forskel på ca 8 grader mellem retur og frem - altid.

Mit forslag er følgende:
åbne for alle termostater, ændre din varmekurve nogle trin ned (det giver lavere fremløCool
mærk på din komfort inde, er det for varmt, så sænk varmekurven yderligere eller omvendt.
I denne proces kan det være nødvendigt at regulere for vandmængden gennem de enkelte kredse, hvis der ikke er ordentlig balance.
Jeg har selv et blandet system radiator og gulvvarme, gulvvarme har jeg reguleret meget ned i vandmængden, således at systemet er i balance med radiatorerne.
Hvis du har radiatorer med termostater, så har de nyere ventiler en mulighed for at regulere vandmængden ved at dreje på en krave.
På den måde kan du reducere vandmængden i den radiator som afgiver for meget varme.

Når vi har varmepumpe, så burde termostater være overflødige, reguleringen bør ske gennem varmepumpens styring af fremløb, justeret i forhold til varmebehov (bestemt af udetemperatur, eventuelt finjusteret med en indeføler i det mest benyttede opholdsrum)

Hvis det har din interesse, så sendt mig din mailadresse, og jeg kan invitere dig til at se data på min varmepumpe. min adresse er "tage att stavsdal.dk)

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
ELVP
varmeihuset: Det er gulvvarme i hele huset :-) Hvis det ikke var fordi den hoppede på elpatron drift når kompressoren tager "et hvil", så havde jeg heller ikke tænkt videre over det.

Der sidder en lille buffertank på 27-30 liter. Jeg har lade mig fortælle at luft/vand varmepumper ikke behøver store buffertanke.

tagestavsdal: Har godt luret på at tung gulv varme er vejen frem, men det irriterer mig at man sælger mig et hus fyldt med danfoss living ventiler for at man så skal skrue helt op for dem og så evt købe en indendørs temperatur sensor og sætte på inde delen og lade varmepumpen styrer gildet. Så havde det været bedre man havde købt nogen der kunne snakke sammen med indedelen..

Der står i status beskeden at hvis det forekommer flere gange skal man ringe til sin montør, så det kan ske jeg skal gøre det.
 
Varmeihuset
Tror vi skal ha nogle billeder
27 til 30 liter, det lyder som en ekspansions beholder ;o)
hvis du INGEN buffer har, og termostater der kniber/frarøver systemt vand at arbejde med ,så skal det gå galt
hvem har ansvaret for anlægget?
det er jo nyt , så der må være garanti,, også for fejlmontering
hvis bilen ikke vil køre ``BARE `fordi værkstedet havde glemt at sætte hjulene på ;o) , så er det altså værkstedets skyld , og ikke bilens ;o)

At luft vand pumper ikke behøver store buffertanke , er da vist en skrøne ;o)
ET eller andet sted skal energien jo hen
enten i en reel tank , eller et stort tungt gulvvarme anlæg ,OG et gulvvarme anlæg der bliver lukket ned af termostater er jo ikke en tilgængelig tank for pumpen ;o(

hvis din 8kw feks KUN kan komme ned på 20% som mindste effekt
så har du 1600 watt til rådighed
det er 1600 delt med dine 164 m2 =9,7561 watt pr m2
skinner solen samtidig , så skal der være koldt for at du kan afta de 1600 watt
kan du ikke afta dem , så stopper pumpen
jo større buffer af den ene eller anden art afgør så hvor længe pausen bliver
VAR dit gulvvarme tiltænkt som buffer, MEN du kørte med et for højt fremløb OG du havde termostater
ja så havde termostaterne isoleret vandet i gulvarmen fra pumpen , flowet stod næsten stille
havde du derimod kørt med så lav en mulig temp, så havde HELE gulvvarme vand mængden været i brug
du kan godt ha termostater på, men de skal være en nød bremse til HVIS det blir for varmt
og for at finde ud af hvornår nødbremse egentlig skal slå til
har Tage givet svaret
luk helt op for alle termostater ,
Bagefter kan du evt regulere det eller de rum der blev for varme

på den måde gir du pumpen en chance til at se hvad der egentligt sker derude

pumpen vil forsøge at kun levere den forbrugte energi der skal til at opretholde den frem eller retur temp DU har bedt om

men alt det her var jo noget som leverandøren skulle ha sørget for ??
 
Varmeihuset
HVIS din pumpe også stopper ved varmvand produktion
så er der noget galt , det burde være dimensioneret sådan at spiralen i vvbeholder kan afta den energi som pumpen leverer
med de temperaturer vi har haft, kunne det være 1600 watt som minimum (pumpe på 20%)
kan vvbeholder ikke afta det ,er der noget galt
enten er vvbeholder ikke dimensioneret korrekt ang spiral,og helt ærligt, en spiral der ikke kan afsætte 1600wat er ikke ok
eller der er et andet problem, et der forhindrer pumpen i at komme af med energien, både til gulvvarme og vvbeholder
det kunne være trevejs ventilen

kan du se på din pumpe hvor stor en vand mængde der cirkulerer ?
igen det burde din leverandør ha fanget
det eneste der skal stoppe din pumpe er

vandet er varmt nok ,og jeg(pumpe) kan ikke lave mindre end det jeg gør )
eller afrimning
 
ELVP
Den er faktisk omtalt som en buffertank i MetroAir håndbogen :-) Men ja, dens funktion er nok mere en ekspansionsbeholder. VVM 320 er en enkelt unit med 30L buffer/ekspansionsbeholder og 180L varmtvandsbeholder.

Jeg har kigget grundigt på kurven og må konkludere det er i forbindelse med varmtvandsproduktion der er et problem, eller retter, når den vil opretholde varmtvands temperaturen (kan ses på det billede jeg har vedhæftet i mit første indlæg).

Ved opvarmning af vandet til gulvvarme åbner bypass ventilen det varme vand igennem når trykket stiger, og varmepumpen stopper uden fejl med at opvarme vandet yderligere.

Jeg har ændret varmtvands produktionen til økonomi (når det bliver vinter igen, så kan jeg sætte den tilbage til "normal").

Jeg tror jeg gør some Tage foreslår og åbner mine termostater på maks og sætter min kurve så fremløb matcher den ønskede indetemperatur.

Jeg har lige ændret min gradminut værdi fra -60 til -350 som foreslået. Tænker de -60 er standard? Så må jeg lige se hvad resultatet bliver.

Hvis det stadig er et problem, så må jeg klage til dem der har installeret det, for så har jeg da forsøgt noget Smile

Tak indtil videre "Varmeihuset", jeg vender lige tilbage om et par dage når jeg kan se hvordan tingene fungere Smile

Tak til Tage også! Sender dig lige en mail mht data Smile
 
hamselv
Når jeg ser din kurve er min første tanke, for lav pumpehastighed på varmebærersiden. Varmepumpen er indstillet alt for højt i kurve i forhold til varmefordelerkredsen. Dykket på brugsvand fremløb skyldes uden tvivl en afrimning. Og ja tanken omtales som en buffer. På diagrammerne er den koblet som seriekoblet volumenforøger. Ville nu foretrække en parallel buffer, når man bruger sådanne "smarte" telestater.
 
ELVP

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19964#post_19964]hamselv skrev:[/url]

Når jeg ser din kurve er min første tanke, for lav pumpehastighed på varmebærersiden. Varmepumpen er indstillet alt for højt i kurve i forhold til varmefordelerkredsen. Dykket på brugsvand fremløb skyldes uden tvivl en afrimning. Og ja tanken omtales som en buffer. På diagrammerne er den koblet som seriekoblet volumenforøger. Ville nu foretrække en parallel buffer, når man bruger sådanne "smarte" telestater.


Hej Hamselv,

Den har kun afrimet to gange efter jeg fik installeret den nye ude del, og det var lige efter hinanden natten til søndag.

Jeg har åbnet helt for alle telestaterne, og lader nu varmepumpen bestemme temperaturen i huset (med undtagelse af soveværelse og redskabsrum), og jeg har ændret på gradminutterne for hvornår den skal starte med at varme gulvvarme vandet op.

Start af kompressor er gået vældigt ned efter de ændringer, men nu kører den til gengæld noget flere timer, jeg ved ikke om det er at foretrække? Jeg har vedhæftet billede af kurve for gradminutter, samt en ny kurve for frem- og returløbs temperatur.

Mht pumpehastighed, jeg har fundet frem til hvor jeg kan ændre det (efter at have brugt et par timer på forummet her i går nat), men jeg er i tvivl om hvad jeg skal ændre det til. Jeg har vedhæftet en kurve for pumpehastigheden også.

Jeg har svært ved at finde nogen som har meget forstand på luft/vand varmepumper. Får at vide man ikke sætter ret mange op, og at det er nyt for dem (hvilket har afspejlet sig i selve installationen).
ELVP tilknyttede følgende billede:billeder:
frekvens.png varmt_vand.png varmebaererpumpe.png gradminut.png f-r_vand.png
 
ELVP
Glemte at skrive at det varme forbrugsvand ligger 5-6 grader over setpoint i service indstillingerne
og grunden til gradminutkurven ændre sit minimum (maximum?) er fordi jeg har ændret på det flere gange for at se hvordan VP kører. Har sat den til -150 nu, så får den lov til at kører til i morgen sådan.
 
hamselv
Som udgangspunkt skal du have færrest mulige starter, så det er jo et gode de er faldet i antal. Dine Peaks i fremløbet kan jeg ikke gennemskue. Men er det fordi man har monteret en standard gulvvarmeshunt, hvorpå der er en termostat der går ind og spærrer? Er dette tilfældet skal du nok have skruet denne lidt op. Oftest stilles disse termostater temmelig lavt, hvorefter de går ind og spærrer flowet. Så burde du kunne fange den.
 
ELVP

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19967#post_19967]hamselv skrev:[/url]

Som udgangspunkt skal du have færrest mulige starter, så det er jo et gode de er faldet i antal. Dine Peaks i fremløbet kan jeg ikke gennemskue. Men er det fordi man har monteret en standard gulvvarmeshunt, hvorpå der er en termostat der går ind og spærrer? Er dette tilfældet skal du nok have skruet denne lidt op. Oftest stilles disse termostater temmelig lavt, hvorefter de går ind og spærrer flowet. Så burde du kunne fange den.


Hej igen,

Uf, du bevæger dig ind på et område hvor min viden ikke rækker endnu. Jeg har vedhæftet et billede af mine telestater, og på linket nedeunder er manualen til inde delen, og på side 12 er der et diagram over tilslutningerne.
http://www.metrotherm.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=%2fFiles%2fFiles%2fMET2015_Doc_Lib%2fVARMEPUMPER%2fMANUALER%2fMETROAIR+330+08960.pdf

Hvis jeg google gulvvarmeshunt, så ligner det at det er det rigtige jeg har taget et billede af.
Umiddelbart hvis jeg følger rørene er der ikke noget at finde ud over rørene selv Smile

Note: Jeg har censureret installations firmaet så der ikke er nogen som føler sig hængt ud på nogen måde...
ELVP tilknyttede følgende billede:billede:
img_3430.jpg
 
hamselv
Sidder der en pumpe og noget der ligner en radiatortermostat?
 
ELVP

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19969#post_19969]hamselv skrev:[/url]

Sidder der en pumpe og noget der ligner en radiatortermostat?


Ikke udover den cikulationspumpe som sidder inde i selve indedelen (se vedhæftet diagram)
ELVP tilknyttede følgende billede:billede:
skitse.png
 
hamselv
Så tror jeg på mere pumpehastighed + træge styringen. Men der skal du lige have hjælp ved Vølund experterne.
 
ELVP

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19976#post_19976]hamselv skrev:[/url]

Så tror jeg på mere pumpehastighed + træge styringen. Men der skal du lige have hjælp ved Vølund experterne.


Hmm, hvis jeg ringer/skriver til min installatør, hvad skal jeg så fortælle dem, så de forstår det mulige problem? Så håber jeg de vil videresende mailen til MetroTherm.

HamSelv, har helt glemt at sige tak for din support :-)
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19978#post_19978]ELVP skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19976#post_19976]hamselv skrev:[/url]

Så tror jeg på mere pumpehastighed + træge styringen. Men der skal du lige have hjælp ved Vølund experterne.


Hmm, hvis jeg ringer/skriver til min installatør, hvad skal jeg så fortælle dem, så de forstår det mulige problem? Så håber jeg de vil videresende mailen til MetroTherm.

HamSelv, har helt glemt at sige tak for din support :-)


Hej Elvp

Jeg vil forslå at du i manualen finder stedet med styrring af varmebærerpumpen,
den kan enten sættes til automatisk eller til fast hastighed.
Jeg vil foreslå at du sætter hastighed til 100%, og ser hvad det giver af forskel mellem frem og retur.
Som jeg husker min varmepumpe, skal jeg ind i installatør/avanceret menu, her kan du ændre den indstilling.
Jeg kan se om jeg kan finde menupunktet i min VP (lidt senere), og så håbe på at menuen har samme struktur uanset typen af varmepumpen.

at sætte varmebærerpumpen på 100% burde nedsætte forskellen på frem og retur.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
ELVP

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19979#post_19979]tagestavsdal skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19978#post_19978]ELVP skrev:[/url]

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2649&pid=19976#post_19976]hamselv skrev:[/url]

Så tror jeg på mere pumpehastighed + træge styringen. Men der skal du lige have hjælp ved Vølund experterne.


Hmm, hvis jeg ringer/skriver til min installatør, hvad skal jeg så fortælle dem, så de forstår det mulige problem? Så håber jeg de vil videresende mailen til MetroTherm.

HamSelv, har helt glemt at sige tak for din support :-)


Hej Elvp

Jeg vil forslå at du i manualen finder stedet med styrring af varmebærerpumpen,
den kan enten sættes til automatisk eller til fast hastighed.
Jeg vil foreslå at du sætter hastighed til 100%, og ser hvad det giver af forskel mellem frem og retur.
Som jeg husker min varmepumpe, skal jeg ind i installatør/avanceret menu, her kan du ændre den indstilling.
Jeg kan se om jeg kan finde menupunktet i min VP (lidt senere), og så håbe på at menuen har samme struktur uanset typen af varmepumpen.

at sætte varmebærerpumpen på 100% burde nedsætte forskellen på frem og retur.

Tage


Hej Tage,

Mener jeg holder "tilbagepilen" inde i 6-10 sekunder og derefter dukker der er service menu frem, og derinde har jeg fundet en masse spændende indstillinger :-) Den står til auto nu med min 30%. Jeg forsøger at sætte den op til 100% og ser hvad der sker.

Jeg vender tilbage med resultatet Smile
 
ELVP
Rettelse,

Hastigheden for varmebærerpumpen er pt sat op sådan her:
Varmt forbrugsvand: Auto
Varme: Manuel, 40%
Standby: 30%

Tænker i og med det er produktionen varmt forbrugsvand som er problemet, at det er den som jeg skal rode lidt med?
 
hamselv
Sidder og tænker (uden at kende reguleringen), hvad sker der i auto på varme? Eller som minimum mere fart under varme og også under standby! Det er galt at varmepumpen ikke ved hvad der foregår (for lav standby hastighed) og ikke kan komme af med varmen (hastigheden når der skal varmes). Gevinsten er bedre COP og vil mange gange overstige hvad en knibning af cirkulation på varmebæreren kan give af nærmest usynlig elbesparelse.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,140,896 Unikke besøg
XHTML CSS