HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme vs. fjernvarme
Coralreef
Findes der en god online beregner et sted, som kan tage alt med i vurdering af tilbagebetalingstider(anlægsinvesteringer, faste afgifter, forbrug, forrentning osv), i vurdering af disse 2 opvarmningsformer ?

Eller skal jeg i gang i excel Smile ?
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2662&pid=20107#post_20107]Coralreef skrev:[/url]

Findes der en god online beregner et sted, som kan tage alt med i vurdering af tilbagebetalingstider(anlægsinvesteringer, faste afgifter, forbrug, forrentning osv), i vurdering af disse 2 opvarmningsformer ?

Eller skal jeg i gang i excel Smile ?


hej Coralreef

Jeg tror at du selv skal igang med excel,
forudsætninger og afregnings prissystemer er forskellige fra sted til sted.

Her en orientering om mit eget valg og en begrundelse for dette.
Jeg er selv i gang med en større renovering af vores næste bolig, her vælger jeg luft til vand, selvom jeg ligger i et fjernvarme område.
I mit tilfælde så er afregningen bygget således op,
en stor grund betaling afhængig af antal kvm der skal opvarmes, og så en betaling pr kWh varme (her ca 70øre)
Med VP bliver der ingen grundbetaling, udover installation af pumpe, men ved fjernvarme, skal jeg jo også have noget udstyr installeret, dog sikkert billigere end investering i VP.

med VP er prisen for varmen billigere, jeg betaler kun ca 50-55øre pr kWh, ved COP på mellem 3 og 3,5.
Da jeg laver er topisoleret hus med et lavt varmeforbrug, så tror jeg på at en kort tilbagebetalingstid i forhold til fjernvarme.
Jeg tror også på at energiprisen med el, generelt vil være mere stabil end energiprisen fra fjernvarme. Her på Bornholm er det lagt fjernvarme til de små spredte byer, og man satser på opvarmning med flis/biomasse.
Det tror jeg bliver en mangelvare i fremtiden, derfor tror jeg at energiprisen fra fjernvarme stiger noget hurtigere end energiprisen på el.

Tage

PS det kan da være interessant at høre hvad du når frem til.
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
Coralreef
Jeg lavede lige et hurtigt oplæg, med nok lidt pris gæt på installationen, SCOP værdi 5, energiramme A2020 og så videre.

Uden at se på rentepåvirkning så er der tilbagebetaling 7 år - hvis ikke jeg har misset noget ?
Coralreef tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
Coralreef
Skal måske lige siges at jeg er overbevist om at vi skal have jordvarme i vores nye hus... Men ville godt lige have lidt tal i baghovedet på hvor fornuftigt det er Smile !
 
tagestavsdal

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2662&pid=20111#post_20111]Coralreef skrev:[/url]

Skal måske lige siges at jeg er overbevist om at vi skal have jordvarme i vores nye hus... Men ville godt lige have lidt tal i baghovedet på hvor fornuftigt det er Smile !


Hej
Jeg synes dine overvejelser ser fornuftige ud.
Dog synes jeg at en COP på 5 er for højt sat, hvorimod din elpris til opvarmning er sat for højt,
du får din el ca 52-55øre billigere, når dit hus er registreret til elopvarmet (her VP)
Det gælder alle kWh over 4000.
Uanset om disse er til privat eller til varme, det skelner man ikke mellem.
Jeg vil tro at dine 2 "fejl" vil ophæve hinanden.
Så den simple tilbage betalings tid på 7 år er nok korrekt.

I øvrigt har jeg et tilbud på en Vølund luft til vand pumpe installeret til 110.000kr, og der er endda med en ca ekstra udgift på ca 10.000 til ventilation.
Så mon ikke at din tilbagebetalings tid bliver kortere??

Jordvarme er dyrere at etablere, men du slipper en støjende ude del, en del med en del mekaniske dele der sandsynligvis slides over en årrække, Jordslangerne slides sandsynligvis ikke.

Tage
[b][/b]VP Vølund 1255-16kW, 800m slange+fra brønd og ind. Opstart oktober 2014, årsforbrug lidt under 9000kWh
Huset ca 400kvm, heraf de ca 250kvm fra 2006, resten renoveret 1993, temp inde mindst 20grader, i det fra 2006 ca 23 grader.'
mest radiator, dog ca 120kvm tung gulvvarme

Samt dette anlæg i vores kommende bolig:
Vølund VM310 og F2120-8
en luft til vand pumpe.
Huset er ny renoveret og god t isolret - gulvvarme over alt, så vi ar i tiden oktober 2019 til først feb 2021 brugt 4200kWt strøm på bimåleren
hus opvarmet til 21-22 grader i hele perioden
 
hanssing
Som der skrives så er der reduceret elpris over et vist forbrug når boligens hoved opvarmningsform er el-afledt. Dette gælder for VP.

* Men de 20kW per m2 er langt under hvad du kan realisere - det viser *alle* erfaringer. Søg lidt på ingeniøren vedr. energirammer.
* Dernæst er der varmt brugsvand, her er COP lav.
* SCOP på 5 er meget højt sat, det er lidt ligesom brændstoftsøkonomi i en bil, det er hvad man får frem under ideelle scenarier, under brug falder den, og i alm. installationer er det svært at opnå.
* Der mangler forrentningen for mér-investeringen
* Udstyret har højere risiko for nedbrud og ved køb påtager man sig derfor en finansiel risiko.
* Service på 1500 kr/år dækker ikke nedbrud og slidte dele.

Der er med andre ord en del negative effekter, som jeg ikke mener du har med. Disse forøger tilbagebetalingstiden, og generelt kan FJ installationen forventes at holde længere.

Jeg er selv absolut tilhænger af VP'ere, men deres rentabilitet skal vurderes objektivt.

Venligst
Hanssing
 
Chr
I et topisoleret hus med gulvvarme er der ikke brug for ret høj fremløbstemperatur.
I mit hus er det meget sjældent, at fremløbstemperaturen er over 30ºC. Det borger for en ret god COP. Min VP har en design COP på 4,6 ved 0º/35º. Jeg kan ikke huske at have set brine ind op under 0º, så til ren varme er en COP i nærheden af 5 ikke udenfor rækkevidde.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Jeg har faktisk et lille regneark liggende du må få. Det er udregnet her til Horsens området, hvor debatten går temmelig højt qva forventet på af tvungen tilslutningspligt til fjernvarme. Regnearket kigger ikke på financiering, men sammenligner Varmepumper/olie/gas/fastbrændsel/fjernvarme og tager højde for service. Jeg er på nej tak til tvungen fjernvarme på facebook.
 
Coralreef
Vil du ikke sende mig den på en privat besked tak.

Jeg har i øvrigt justeret en del i mit eget ark, men det flytter ikke alverden. Som jeg ser det er der ingen fornuft i fjernvarme.

Endvidere ved man ikke hvad fremtiden bringer, aviserne er fuld af små værker som lige pludselig får elendig økonomi efter fejlinvesteringer - og den skal forbrugerne betale !

I øvrigt er det da et ondsvagt system med alle de faste afgifter - det giver jo ingen incitament til at energioptimere, i forhold til hvis der kun var en pris, nemlin XXkr pr kwh.
 
hamselv
Man kan vist ikke vedhæfte noget i PB. Og oftest kan man end ikke sende en PB. Det var derfor jeg anså det for nemmere at finde mig via fjæsen. Admin er nemlig heller ikke begejstret for at der anføres mail adresser her på sitet.
 
hamselv
glemte lige. Mit ark er "skabt" til Horsens.
 
Coralreef
Jeg er selv fra Horsens Smile...

Har fundet gruppen, har anmodet og afventer...
 
hamselv
Det må være dig med motorcyklen (de to andre nytilmeldete er henholdsvis energirådgiver og lever af energimærkning). Så de to kan da næsten ikke have behov for at vide hvordan den slags regnes ud!
 
Chr
Coralreef: Jeg har sendt dig en PM.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Coralreef
Tror ikke PM systemet virker ?
 
Admin
Hejsa

Jeg har valgt, at PM skal være frakoblet
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Coralreef

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2662&pid=20124#post_20124]Chr skrev:[/url]

Coralreef: Jeg har sendt dig en PM.

Chr.


Ingen mail i debatten - Tak

Takker
Redigeret af Admin d. 11-05-2017 16:43
 
Chrholmen
Ved beregningen er det vigtigt at huske på hvad en ny varmepumpe skal koste i anskaffelse, hvis den holder 10 år og koster 40000 skal der beregnes 4000kr/år til en ny. Der er tillige den risiko at elprisen går fra forbrug til tilslutningsafgift som i sverige. Det vil alt andet lige gøre det dyrere med varmepumpe. Så det er ikke helt simpelt.
Octopus IS61X, Ispinnen. 125m2 etplans villa, med medium isolering.
Logning
http://e-logger.se/pub?holmen
 
Varmeihuset
Hvis varmepumpen inklusiv installation koster xxx
og varmepumpn en dag skal skiftes , så vil der være en del der ikke skal skiftes, rørstrækninger osv
 
Coralreef

Citer



Ingen mail i debatten - Tak

Takker


Så ingen PM og ingen mail ? Må der oplyses tlf. nummer ?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,972,903 Unikke besøg
XHTML CSS