HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumper giver dårligere energimærkning
Xoom
Hej

Er ved at sælge mine forældres hus. Et stråtækt hus på 195 kvm fra 1870'erne, belliggende i udkantsdanmark, men renoveret og rimeligt velisoleret. Store dele af stuehus renoveret i 2005 med opgravning, isolering, gulvarme. Nyt stråtag i 2007-2009. Jordvarme installeret i 2010. Der suppleres med lidt brændeovn i stuen på kolde dage i vintertiden. Årligt elforbrug siden 2013 har ligget på mellem 5000-7000 KwH hvilket jeg har kunnet dokumentere med udskrifter fra elselskab.
Energimærket endte på G. Dette skyldes flere ting, men en af hovedårsagerne er, at man ganger med en faktor 2,5 når der er tske om elopvarmet hus og det er jordvarme åbenbart? Så i stedet for de reelle 7000 KwH beregner de at der skal bruges 29.000 kwH årligt til en gærdi på ca 50.000 kr. Mine forældre har betalt ml 14-17.000 kr årligt og de har ikke sparet på varmen.
Kan det virkelig passe, at man skal straffes så hårdt? Med et energimærke G bliver huste jo vanskeligere at sælge og det er i forvejen ikke let at sælge huse i udkantsdanmark. Der er ikke mulighed for fjernvarme. Havde mine forældre sparet de 150.000 kr og beholdt det gamle oliefyr eller fx købt pillefyr, var huset jo endt på et højere energimærke?
Jeg forstår ikke logikken i det og det stemmer da meget lidt overnes med klimapolotik m.m. Og regeringens udspil der skulle gøre det lettere at få varmepumper, fordi man anser dem for værende en af de mest fremtidsikrede varmekilder....
 
Varmeihuset
HVIS huset har brugt 7000 kw og du tager deres 29000 og dividerer det med hinanden, så ville det betyde at hvis varmepumpen havde en årlig virkningsgrad på 4,1429 , så passede tallene, og det uden brug af brændeovn
Går de ud fra at virkningsgraden kun er 2,5, så har vi 7000x 2,5 =17500kw, det er meget lidt , men her ville det så skulle betyde at brændeovnen havde leveret 29000 minus 17500=11500kw
det er ca 2875 kilo briketter

dine tal virker lidt mærkelige
de 14-17000 du skriver om, er det det du mener selve varmen har kostet ??
17000 delt med 7000kw , det vil gi en kw pris på 2,43
men da huset er elopvarmet, burdet ikke koste så meget ???


Hvis der er brugt 7000kw strøm til varme + ovn , så er vi hurtigt oppe på 29000kw varmeforbrug
Energimærket er hvad huset bruger af varme ,ikke hvad det koster AT få den varme
 
Xoom
Hej

Altså deres årlige udgift til strøm har været på de her ca. 15-17.000 kr og det er jo alt strøm - altså både til jordvarme og el i øvrigt. De har meget sjældent brugt deres brændeovn. Jeg tror ikke de har brugt mere end måske 2-3 rummeter brænde om året.

Deres elforbrug siden 2017:

Periode Forbrug
01/03/2012 - 01/01/2013 6301 kWh
01/01/2013 - 01/01/2014 7911 kWh
01/01/2014 - 01/01/2015 6992 kWh
01/01/2015 - 21/08/2015 4963 kWh
21/08/2015 - 01/01/2016 2571 kWh
01/01/2016 - 01/04/2016 2956 kWh
01/04/2016 - 01/01/2017 4663 kWh

Jordvarmepumpen er opgivet til COP 3.9 mener jeg.

Jeg undrer mig over at du skriver at Energimærket er hvad huset bruger af varme - hvilket jeg jo har bevist er væsentligt mindre end de 29.000 kwh - og ikke hvad det koster? For i rapporten står der jo højt og tydeligt:

Årligt varmeforbrug
28.587 kWh elektricitet 48.598 kr
Samlet energiudgift 48.598 kr
Samlet CO₂ udledning 18,95 ton

Så det er da i højeste grad noget med pris at gøre. Den køber der ser at det vil koste 50.000 kr at varme huset op - for det er jo det der står i rapporten - vil jo løbe skrigende væk. Jeg kan så fortælle at det måske koster max det halve - og så fyrer man endda kraftigt op i brændeovnen.
Så jeg kan ikke se hvad den energirapport kan bruges til - udover at skræmme evt. købere væk med en horribel varmeudgift, som ikke stemmer overens med virkeligheden...???
 
pmp
Du har helt ret. Det energimærke er ikke fem potter p.. værdi.
Men det er nu engang dertil de er kommet på Christiansborg.

Find en fornuftig køber, så betyder det ingenting.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Xoom
Nej det er intet værd. Men jeg synes da det er meget tankevækkende, at man på den ene side ønsker at fiolk skal skrotte deres oliefyr og gå over til fjernvarme OG VARMEPUMPER - og med den anden straffer dem der så har brugt 150.000 kr på et jordvarmeanlæg ved at gange med faktor 2,5. Det betyder jo reelt, at mine forældre kunne have sparet de penge og fortsat med oliefyret og så havde huset haft et bedre energimærke? Det hænger jo ikke sammen?
 
lars-jacobsen
Energimærker er teoretiske beregninger, der skal/kan anvendes til at benchmarke og sammenligne huse da det er samme forhold og grundlag de beregnes efter. Energimærker siger ikke noget om hvad huset reelt bruger af energi og hvad det koster. Det afhænger nemlig meget af adfærd og behov.
Så det er ligesom økonomimærket på biler. Der er heller ikke mange der kører over 20km/L selvom de stort set alle er derover idag. Hvad det reelt koster at kører i bilen afhænger af føreren.
Så om et hus har A eller g mærke tjaaa, det betyder selvfølgelig noget for interessen og efterspørgslen, men det at der er installeret en varmepumpe og den løbende drift er lav, betyder for de fleste mere en den værdi et trin eller to på skalaen kan retfærdiggøre. Der findes i øvrigt rapporter og undersøgelser på dette.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Den rapport er som allerede nævnt noget bræk

Men tilbage til energi MÆRKET, ikke rapport

Det skulle helst fortælle hvor meget ENERGI huset skal forsynes med

Hvordan den energi så leveres afgør hvad det koster

Jeg ville sende den rapport til spar energi , og høre hvad de siger til den ??, for det ser da mærkeligt ud
For du har da ret, den skræmmer folk der ikke kan gennemskue det her

Kan du se HVAD du/i har betalt pr kilowatt ??
HVIS det er 1,56 pr kw
så er 7000kr =4487kw gange en cop på 3,9=17500kw VARME

det er så delt med 195m2=89,74 kw pr m2 pr år
pænt for et hus fra den tid

Men dine tal fra
01/01/2016 - 01/04/2016 2956 kWh

undrer mig
Det er jan feb marts april
det udgør ca 2/3 af året varmebehov
fratrækker vi et lavt tal som 4000kw pr år til alm stømforbrug, er det 333,333 kw pr måned
det er 1333,333kw
så er der kun 1623kw til varmestrøm tilbage
det ville gi 2434 til et helt år
ganger vi det med en cop på 3,9, får vi 9492 kw varme til huset OG varmt vand
det er 48,68 kw pr m2 pr år og det er MED varmt vand ??
og den tror jeg alså ikke på
 
Xoom
Jotak, men den almindelige forbruger kan jo ikke bruge det til noget - lige så lidt om man kan bruge bilerne økonomimærker til ret meget. Så hvad skal vi bruge det til, når det ikke viser noget reelt alligevel?

Et par eksempler fra mine forældres hus:
1. Alle rum der ikke er en varmekilde i medregnes som beboelse uden opvarmning og man regner så elvarme ind som opvarmningskilde. Der er f.eks. et fyrrum og et bryggers uden opvarmning som i beregningen tæller med som rum der skal varmes op med elradiatorer. Køkkenet er der heller ikke varme i, for det ligger mellem en gang med gulvarme og stue også med gulvvarme, og tæt på brændeovnen, så der er rigeligt varmt i det køkken - og når der laves mad endnu varmere. Men det tæller også med som et elradiatoropvarmet rum og dermed ned i regnskabet.
2. Stråtag tælles ikke med som isolering - det svarer dog i andre beregninger til ca 100 mm rockwool. Man kunne jo tælle det med i en eller anden form - fleks. efter alder eller kvalitet. Men det tælles slet ikke med - uagtet at det har en stærkt isolerende effekt.

Mange af de tiltag der foreslås er helt hen i vejret og koster mange penge. tror der er tiltag for knap 7-800.000 kr, som så ville bringe huset op på B. Det er næsten hvad huset koster.

Det hele lagt sammen og så jordvarme ganget med 2,5 - så ender vi på en G.
Og hvem vil en evt. køber tro mest på? En energirapport der fortæller om alle de ting manm burde lave og at man har neregnet der skal bruges knap 50.000 kr på varme - eller mig som står og siger, at minne forældre brugte altså kun for 17.000 kr el om året - alt i alt - og der var ikke skruet ned på 17 gr. men den stod på 21 gr hele vinteren og der var fint varmt?

Det er jo absurd at et hus der ved Gud ikke er koldt,men faktisk dejligt varmt, og som bevisleigt kan varmes op for næsteningen penge, i energirapporten fremstår som det rene energimonster, der bruger for 4-5000 kr varme om måneden og samtidig gør det nærmest usælgeligt.

Det mest betænkelige synes jeg er det paradoks, at man på den ene side gerne vil fremme brugen af varmepumper, men på den anden side straffer folk med varmepumper ved et salg ved at gange med faktor 2,5?

Jeg bor selv i et parcelhus fra 1975, som vi har fået efteriosloeret i hulmur, skunk og spidsloft. Så fra at bruge 2500-3000 l olie om året bruger vi nu ml. 1200-1500 l. Vi har længe overvejet jordvarme, men ærlig talt - jeg tænker mig da om en ekstra gang nu - måske jeg bare skal skifte oliefyret ud - det koster under det halve. Eller købe et pillefyr. For vælger jeg varmepumpe og f.eks. gerne vil sælge om et par år, så straffes jeg voldsomt og ender nok på D eller F, selvom huset måske burde have et B eller C? Og så kan jeg da forsøge at forklare nok så meget at det bruger ingen energi, men folk vil da holde sig til energimærket og begynde at pege på alle de mange tiltag der skal til for at det vil være rentabelt at købe huset og det kræver nedslag i pris o.s.v. Det er jo helt ude i skoven. Der må da være mange andre, der har stået i samme situation? Og det må da være en sag for varmepumpefolket at kæmpe for nogen mere retfærdige energirapporter, som ikke straffer huse med varmepumper som var de opvarmet med elradiatorer.
 
Varmeihuset
Det ville gi en varmeregning på 3797 pr år inklusiv varmt vand
Noget stemmer ikke
 
Xoom

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2672&pid=20204#post_20204]Varmeihuset skrev:[/url]

Den rapport er som allerede nævnt noget bræk

Men tilbage til energi MÆRKET, ikke rapport

Det skulle helst fortælle hvor meget ENERGI huset skal forsynes med

Hvordan den energi så leveres afgør hvad det koster

Jeg ville sende den rapport til spar energi , og høre hvad de siger til den ??, for det ser da mærkeligt ud
For du har da ret, den skræmmer folk der ikke kan gennemskue det her

Kan du se HVAD du/i har betalt pr kilowatt ??
HVIS det er 1,56 pr kw
så er 7000kr =4487kw gange en cop på 3,9=17500kw VARME

det er så delt med 195m2=89,74 kw pr m2 pr år
pænt for et hus fra den tid

Men dine tal fra
01/01/2016 - 01/04/2016 2956 kWh

undrer mig
Det er jan feb marts april
det udgør ca 2/3 af året varmebehov
fratrækker vi et lavt tal som 4000kw pr år til alm stømforbrug, er det 333,333 kw pr måned
det er 1333,333kw
så er der kun 1623kw til varmestrøm tilbage
det ville gi 2434 til et helt år
ganger vi det med en cop på 3,9, får vi 9492 kw varme til huset OG varmt vand
det er 48,68 kw pr m2 pr år og det er MED varmt vand ??
og den tror jeg alså ikke på


Tak - jeg vil sende den til Spar Energi og høre havd de siger.
Altså de tal jeg har lagt ind her er tallene fra Vindstød som mine forældre har brugt siden 2013. Jeg kan se at de samlet set - med vindstød og deres lokale elforyningsselskab samlet betalte 17.000 kr sidste år i eludgifter.

Jeg forholde rmig bare til fakta, jeg videresender bare de tal der står opgivet. Det kan være der har været en fejl det pågældende år - det er jo selvaflæsning, men altså over så lang en årrække må det jo passe gennemsnitligt.

De havde i øvrigt tit gæster, så de var ikke bare de to hele tiden.
 
Xoom

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2672&pid=20206#post_20206]Varmeihuset skrev:[/url]

Det ville gi en varmeregning på 3797 pr år inklusiv varmt vand
Noget stemmer ikke


Nu ved jeg hvad det skyldes tror jeg. Min mor kom på plejehjem i 2015, men min far fik en ny kæreste en måneds tid efter. De skulle være flyttet sammen fornylig, da min far så desværre pludslig døde. Men faldet i forbrug skyldes min mors fraflytning, så min far boede alene i en periode. Men fra 2013 og frem til 2016 ses at det er omkring 7000 kwh de har brugt.

Se vedhæftede graf over el-forbruget i huset hentet fra kundeservice hos Vindstød.
Xoom tilknyttede følgende billede:billede:
stroem.jpg
 
Xoom
Min far boede alene fra ca. 1.1.2015 til 1.5.2015, hvor min fars kæreste så boede primært hos min far, men fortsat havde sit eget hus, som hu nså bare ikke boede i, men blot besøgte i ny og næ. Det var så meningen hun ville have solgt huset og flyttet rigtigt ind, men det lykkedes så ikke inden min far døde pludseligt.
 
Varmeihuset
i det sidste år er der købt 7619kw strøm
lad os sætte forbruget til 3000kw (han boede selv)
så er der der 4619 til varme og varmt vand
med en cop på 3,9 er det 18014 kw
plus 3 rummeter træ a 1570kw
så er huset varmeforbrug 22724kw
det er pr m2 116,53
Men hvis cop var 2,5eller rettere sagt scop
så ville energiforbruget være endnu mindre
ifølge den her side er et hus c eller bedre ,HVIS forbruget pr m2 er 133kw eller under
Men som allerede nævnt, har køber lidt forstand , kan de godt se at noget ikke stemmer
usikkerheden er jo brændeovnen,HVIShan nu i virkeligheden brugte xxx rummeter træ, og kun havde yy rumtemp

http://sparenergi.dk/forbruger/boligen/energimaerkning-boliger/huse
 
Varmeihuset
Ang dit stråtag, er rummet under stråene i brug, eller er der et koldt ventileret loftrum ?
er Huset et plan, eller ,,,
 
Xoom

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2672&pid=20211#post_20211]Varmeihuset skrev:[/url]

Ang dit stråtag, er rummet under stråene i brug, eller er der et koldt ventileret loftrum ?
er Huset et plan, eller ,,,


Det er et hus i et plan. Loftet er isoleret men der er ellers ventileret loftsrum. Alligevel er der jo frostfrit og sådan et flere cm tykt stråtag isolerer jo væsentligt mere end et normalt tag uden isolering som mange et plans parcelhuse jo har.
 
Xoom
Huset er køligt om sommeren og lunt om vinteren.
 
Xoom
https://ing.dk/artikel/fejl-i-hvert-tredje-energimaerke-koster-huskoebere-dyrt-184656
 
lars-jacobsen
Er selv uddannet energimærkningskonsulent og kan blot sige huset ville have fået samme mærke uanset om din far så havde brugt 0 kWh /kr til opvarmning, og fyret med gratis palletræ i brændeovnen.
Og konstruktionerne isolerings evne er helt fastlagte og her tæller opfattelser som koldt/svalt om sommeren samt varmt/lunkent om vinteren intet. (Har selv boet i bindingsværk med stråtag indtil for 7 år siden).
Ligeledes om han har haft 19 eller 25 grader indendøre.
Mærket er kun til for at man kan sammenligne bygninger under samme betingelser. Jo jo der er forhold som for den enkelte kan syntes urimelige, men det er igen ligemeget hvis man skal beregne hvor meget energi et givent hus vil behøve i tilført energi med de givne installationer og bygningsdele, for at kunde holde 20 gr indendøre om vinteren i -12 graders frost.
Der er ikke nødvendigvis (større) fejl i rapporten, men det kan da checkes.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Xoom
Der er flere fejl i rapporten som jeg har påpeget men de har kun rettet enkelte.
Konsulenter har ikke undersøgt huset særligt grundigt og alle de ting jeg kom med ifht renovering og nyopførelse af dele af huset har de stort set ignoreret. Eet drejer sig bla om terrænsæk som er renoveret i 2005 som de "skønner er renoveret i 1995" oåmtrods af jeg har forklaret dem det var i 2005. De skriver at det skønnes der er 10cm polystyrenplsder og støbt gulv. Der er udgravet og isoleret og lagt gulvvarme i 2005. Så jeg klager.
Men det jeg hæfter mig ved er at den rapport ho ikke kan bruges til ret meget alle de tiltag der nævner med udskiftning af terrændæk (jo det jeg har forklaret dem er udskiftet i 2005 efter fældende regler) for 174.000 kr og solceller til 110.909 kr osv
Jeg må vist bare klage og går hele vejen op til Energistyrelsen hvis det er det der skal til. Er pissetræt advarer skulle bruge så meget tid på det midt i min farver død og min mor er på plejehjem osv osv. Så er det en stor hjælpende hånd fra en amatør energikonsulent der ikke har undersøgt noget. Og jeg kan ikke engang fåmælt at Take med ham. Dybt godnat.
 
Varmeihuset
SOLCELLER ??
Hvis der er solceller, så har de vel produceret strøm??
denne strøm skal medregnes i forbruget,den ER jo blevet brugt
dvs at varmerforbruget stiger tilsvarende

så er forbruget større pr M2 end det vi lige regnede os frem til
at en køber slipper for at betale for den strøm som cellerne producerede , er kun fordi cellerne , ER købt

HUSETS forbrug er nu det cellerne producerer højere
er der tal på hvad de producerede ?

Lad os prøve med at de lavede 6000kw

så er husets forbrug nu oppe på 28724kw
det er jo MEGET tæt på de 29000 som rapporten har skønnet sig frem til

det forudsat at der ikke er flere ubekendte faktorer
Men 29000kw er godt nok et D hus ifølge mit link ??

HVORDAN de så kommer frem til at det vil gi en varme regning på 50 000kr
det kan Lars måske kunne fortælle

måske de regner med en afskrivning på cellerne og pumpe

Jeg gik fra Oliefyr til luftvand varme pumpe
det blev det dyrere af ;o),,i 5 år derefter billigere, men jeg skal så lægge lidt til side til at købe en ny varmepumpe ,,eller hvad der er bedst når den jeg lige har købt står af
men sammenlagt billigere end hvis jeg havde beholdt fyret, OG fyret havde holdt evigt
Men da det nok ikke havde holdt , skulle der alligevel havde skullet opgraderes noget

Varmeregningen er jo ALT det man på et tidspunkt skal betale
At der pt ER betalt for pumpe og celler,ændrer ikke på at der atter skal købes på et tidpunkt
der er også lige et eftersyn af pumpen hvert år , til mindst 1000kr
der skal også betales over 1000kr til skorstensfejer

Så huset varme regning er
Købt strøm
Købt brænde
afskrivning på pumpe
Afskrivning på Celler
Service på pumpe
Skorstensfejer

uden celler=ingen afskrivning til celler, men højere elregning
Uden brænde køb =højere elregning , men er skorstenen der stadig, skal fejeren betales
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,247,190 Unikke besøg
XHTML CSS