HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fejl A01/5271
Borge Gundersen
Da jeg er ny på denne side giver jeg lige lidt oplysninger om mig.
Mit navn er Børge Gundersen. Jeg har en uddannelse som maskinarbejder, eksamineret maskinassistent og maskiningeniør. Jeg er 73 år og lige gået på pension.

I november 2014 fik vi installeret en varmepumpe luft/vand fra Bosch. En Compress 6000 AW 13 kW. Den har kørt fint men den mest hyppige fejl har været A01/5271.
Den har så været meget hyppig lige nu.
Fejlen A01/5271 kom efter jeg havde taget trykket af anlægget, for at skifte en o-ring i en gammel DMA-ventil. Den kom nok 20 gange efter jeg startede op igen. Men den forsvinder af sig selv når temperaturen på fremløb er faldet.
Jeg har nu læst alt om Alpha2 25-60-130 pumpen, og har herefter indstillet den til Autoadapt.
Pumpen var indstillet til at køre på fuld ydelse altså 33W efter anbefaling fra Bosch udført af Installatøren.
Efter omstilling til Autoadapt faldt ydelsen til 7W fra 33W med flere radiatorventiler lukket
Når jeg så åbner ventilerne igen stiger effekten på pumpen.
Jeg tror jeg har opnået at returvandet altid er "koldt" når det blandes med fremløb i blandedelen.
Med Autoadapt sender pumpen ikke mere vand rundt i systemet end der er brug for.
Altså der sendes ikke varmt vand retur mere. Det når at køle af. Det skulle også bidrage til et lavere El-forbrug
D.v.s. det bidrager ikke mere til at hæve fremløbstemperaturen så jeg får den fejl. Nu har det kørt i 6 døgn så pumpen har vænnet sig til sit nye liv.
Så indtil nu fungerer det perfekt. Jeg kan nu åbne og lukke for radiatorer lige som i gamle dage, og følge hvordan effekten på cirkulationspumpen ændrer sig.
Så nu har jeg efterhånden fået så meget erfaring med varmepumpen så jeg om et par år vil kunne afmontere oliefyret. Det har jeg stadig som back up.

Min svoger har også fået installeret en varmepumpe fra Bosch EHP 9 kW. Også i 2014.
Den har haft det samme problem. Det er så en Wilo cirkulationspumpe der sidder i den.
Her har jeg også ændret opsætningen af pumpen, så denne fejl er nu også elimineret.
Hos min svoger er der primært gulvvarme som helst skal køre med konstant tryk.
Her kunne jeg følge installations anvisningerne fra Bosch. så virkede det.

Hos min svoger var der også et problem med meget snavs i vandet så filteret tit skulle renses.
Så er der kun en vej frem og det er at skylle systemet igennem. Det er en lidt større proces da man helst skal skylle een radiator igennem ad gangen eller en gren af gulvvarmen igennem ad gangen for at få det bedste resultat. Så nu virker det også. Bosch anbefaler også at gennemskylle anlægget inden installation af en varmepumpe.

Det jeg er ked af med varmepumpe er at det er umuligt at få Bosch til at give mig oplysninger om alle de fejlmeddelelser som de må have og hvad de betyder. Jeg kan heller ikke få dem fra min Installatør da han heller ikke har dem.
Det vil jo være en stor hjælp hvis jeg skal tilkalde en tekniker til at hjælpe mig eller min kone hvis jeg ikke er hjemme.

Det var meget om lidt. Håber nogen kan bruge mit indlæg.

Mit speciale er design af produkter og automatiske produktionsmaskiner til Medico industrien

Børge Gundersen

Borge Engineering Consult
 
Dennis Wahl Andersen
Hej Børge.
Jeg er ked af at du har de problemer med din varmepumpe.
En moderne varmepumpe kan oplyse så mange informationer at det kan være svært for en slutbruger at fortolke dem. Derfor er der i manualen kun beskrevet de mest almindelige.
Din fejl er en fejl der kommer når din fremløbstemperatur er mere end 5°C højere end ønsket. Du har altså bedt varmepumpen om at lave en højere temperatur end dit varmeanlæg kunne optage.
Nu skriver du ikke om du har buffertank men jeg formoder at du ikke har en sådan.
Der er to muligheder for at løse dit problem.
1. Åbn for dine radiatorventiler.
2. Skru ned for din varmekurve.

Desuden skal du IKKE stille din pumpe til AutoAdapt.

Du skriver at dit returvand er ”koldt”. Jeg er ikke helt klat over hvad ”koldt” er men det bør ikke være meget mere end 7°C under din fremløbstemperatur. Jeg ved godt at med et radiatoranlæg er dette meget svært at opnå, men dette er blot for at fortælle dig ved hvilket temperatursæt, din varmepumpe yder sit optimale.

Med hensyn til snavs i varmeanlæg vil jeg gerne lige slå en ting fast. ALLE kedelproducenter har samme krav til vandkvalitet i Danmark. Snavs, magnetit, kalk og andet uønsket materiale vil samle sig i veksler, pumper og ventiler og forringe levetiden og virkningsgraden af installationerne. Hvis man oplever at skulle rense sin snavssamler tit bør man få løst sit problem permanent. Dette kan gøres ved grundig gennemskyldning af anlægget samt påfyldning af behandlet vand.

Vi vil herfra meget gerne hjælpe med eventuelle fejlkoder, men beder om at du har forståelse for at vi ikke blot udlevere en komplet teknikermanual til en slutkunde, der ikke har mulighed for at kunne aflæse denne korrekt. Jeg er sikker på at du ville kunne få udleveret korrekt information hvis du havde kontaktet Bosch kundesupport. Her vil vi også kunne hjælpe med at skaffe en installatør eller servicetekniker der kan lave lovpligtigt service på din varmepumpe.

venlig hilsen
Dennis Andersen
Ansat hos Robert Bosch A/S
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,148,909 Unikke besøg
XHTML CSS