HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
For lille have til jordvarme
TP
Hej

Min svigerfar vil meget gerne have etableret jordvarme i deres hus på 150 m2 (huset er fra 1965 og efterfølgende hulmursisoleret). Desværre har de kun plads til ca. 200 m slange. Hans tanke var derfor at etablere kompaktkollektorer ligesom vi har. Men da han ikke har et luftgenvindingssystem til at "oplade" kollektorerne kan dette heller ikke lade sig gøre, da de sandsynligvis vil fryse jorden til is i 3 m dybde.

Mit spørgsmål er derfor om der er andre måder man kan etablere jordvarme med begrænset slangelængde (max 200 m).

Kan man evt. forvarme brinen på en anden måde inden den går retur til jorden så man kan sikre sig at den ikke kommer så langt under frysepunktet. Man kunne måske også lægge 150 m slange ud og derefter kompaktkollektorer for resten ?

Er der nogen der har input vil jeg meget gerne høre fra jer.
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
PeterKunz
Har du set i debatterne om at lægge slangerne i to lag?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
kla
Man kunne jo opsætte en VBX ventilationsmodul, som kan lade compact kollektorene med energi, alt der kræves er et lille ventilationsanlæg. produktet er beregnet til netop dette.

IVT forhandler både VBX og Compact kollektore.

Se wwww.naturvarme.dk under produkter så finder du data for VBX

Kla
 
ojacobsen
VBX er fint, men der er én ting man let overser, og det er hvordan luften skal komme ind i huset. Er der ventiler i vinduerne er det ikke det store problem (det skulle da lige være træk), men ellers er man nød til at få lavet nogle huller i muren, og det kan godt komme til at koste lidt ekstra.
Og så den sidste: hvis der er tale om et gammelt hus, så kommer der luft ind stort set alle steder, og en del af den luft lugter ikke nødvendigvis som man kunne ønske det, tro mig: jeg har været nød til at fuge så jeg var helt grøn

Har iøvrigt selv tænkt på at forlænge med en kompaktkollektor nu da jeg har VBX, men spørgsmålet er hvor meget det vil give.....
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
TP
Tak for jeres svar. Jeg kan godt huske indlægget med slanger i to lag, jeg kan dog ikke lige finde frem til det igen, hører gerne hvis i kan huske tråden.

Mht. VBX kræver denne så ventilationsrør i hele huset eller hvad gør man her ?

Endnu engang tak for jeres input
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
ojacobsen

Citer

Mht. VBX kræver denne så ventilationsrør i hele huset eller hvad gør man her ?

Der skal kun rør til vådrum, altså badeværelse(r) og køkken, men det kan også være rigeligt.
Indsugningen er direkte udefra, så der skal også planlægges lidt for at undgå træk og andre gener.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,303,646 Unikke besøg
XHTML CSS