HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Skiftende elpriser henover døgnet.
Chr
Jeg erfarer, at der nu skal være varierende el-priser i hovedstaden og vist også dele af Sjælland. Vi andre kommer jo nok på inden længe. Mellem kl. 17 og 20 bliver kWh-prisen (ikke afgiften) ca dobbelt op, mens den falder i resten af døgnet.

For os der har tung gulvvarme betyder det jo ikke så meget -om noget- at varmeproduktionen udsættes et par timer.
Vil det være muligt at få en soft ware opgradering, så ens VP kan blokeres i dette tidsrum?
Evt sætte et kriterie så der produceres varme i den sidste time inden blokeringen etc.
Kort sagt, måder at undgå at pumpen kører i den dyre periode uden at det koster diskomfort.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
pmp
Det er vist nok bare resultatet fra Bjarne Corydon og Goldman Sachs. Der skal jo nogle penge ind for at betale deres gevinst.
Det er ikke elprisen, men transport af strøm (som er i monopol) der ændres pris på. Mellem 17 og 20 stiger prisen så meget, at selv ved tung gulvvarme bliver det en merudgift for forbrugerne.
Du skal ikke ønske dette udbredt til hele landet.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Chr
Jeg er gerne fri for at det udbredes, men det kommer jo nok alligevel.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Bace
Er der nogen af de kendte fabrikater der i dag har en kalender funktion således at det er muligt at få varmepumpen til at undlade at køre i det dyre tidsrum?

Alternativt må det være muligt at lave en enhed der kan manipulere udetemperatur signalet således at pumpen ikke har lyst til at i dette tidsrum...
Danfoss DHP8 Opti (7,5KW)
1x375m Jordslange
500L Buffertank
100m2 Hus med gulvvarme
 
hamselv
->Chr din har fra fødslen mulig for at programmere tider med differencierede temperaturer, hvis jeg ikke husker skrækkelig galt. Og ellers har du hele tre ekstra ekstern indgang der kan bruges til at blokere for forskellige ting, hvis nu der kommer noget fra et smartgrid. Der er faktisk fire, men den ene bruges til oveervågning af din brinestand.
 
Chr
Jeg kan ikke lige huske, at man kan differentiere temperaturer, men så må jeg lige nærkigge manualen.
Men dejligt at vide, at der er muligheder. Så kan de da bare komme an med smart grid og alt deres fis.
Jeg kan godt se pointen for netselskabet i, at få folk til at brede forbruget ud, væk fra de mest hidsige timer. Hvis det kan få Tesla-ejeren til at vente med at tænde laderen til kl 20, og tilsvarende med opvaskemaskinen, vaskemaskinen, tumbleren og vi andre med vores VP, så flytter det jo også lidt. Og sikke et knald de får på nettet, når vi alle sætter de sultne ting i gang indenfor 10 minutter efter kl 20. Den tid den sorg.
Tak for input, Hamselv.

Hvad med andre VP'er. Hvad er der af muligheder på en Vølund mf??

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Selv min gamle bandit, som er 2 generationer før din, har et simpelt urprogram. Så kan jeg bare stille andre temperaturer når der er dyr strøm. Og kommer smartgrid, kan jeg blokere det ene eller det andet eller begge dele. Har så kun en aux indgang på min, hvor du har fire. Svenske varmepumper er ret ens, så de fleste svenske kan dette og hint med effektbegrænsning. Fantastiske forbrugtal du har chr. Rart at have været med til at lave noget jeg stadig finder perfekt, her efterhånden nogen år efter. Talte i dag med en varmepumpekunde jeg havde tegnet for, for 32 år siden. Han holdt stadig liv i sit anlæg, men manglede lidt teknisk indspark. WEE det var vildt. Håber du ringer for gode råd om tyve år, Chr!
 
pmp
Det er vel Radius du tænker på.
Udgifter til transport på 31 øre ændres fra oktober til maj til:
kl 17- kl 20 = 66 øre
Øvrig tid 26 øre.
Selvom du holder helt med varmepumpen mellem 17 og 20 bliver det en nettoudgift alligevel.

Det er jo faste tider, så man kan bare lave en almindelig sænkning i det tidsrum - det må alle VP'er kunne.

Nibe/Vølund er også SG-ready. Det er ikke indført i DK, men vist nok i flere andre lande. Det er et system hvor VP får besked om elpris (vist nok 4 trin), og man kan derudfra vælge forskellige funktioner fra sænkning til forøgelse af varme, køling, varmtvand, pool m.v.
Det kommer nok ikke i DK - man vil jo hellere give energien væk gratis til andre lande end lade os bruge den.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Chr
@PMP.
Enig i, at det bliver en ekstraudgift, når afgiften stiger så voldsomt 17-20. Men ved at begrænse VP-brugen i perioden er en af de store forbrugere da taget væk. Hos mig er det almindeligt at startforskyde opvaskeren til efter midnat, og ditto med vaskemaskinen. Vaskemaskinen kan jo også fyldes om aftenen og sættes til at være færdig næste dag, når man kommer fra arbejde.
Madlavning, kaffemaskine osv ligger selvfølgelig fast, men nogle af de store forbrugere kan godt tidsforskydes med en lille smule omtanke og planlægning, og så lægger det i hvert fald en dæmper på omkostningsstigningen.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Chr
@Hamselv:
Ja, jeg er stadig meget glad for min VP og det set up vi kom frem til. Der skal kigges i detaljer for at finde noget der kan gøres bedre.
Man kan jo indvende, at jeg har fået godt og vel rigeligt slange, men da vi planlagde for fem år siden kunne vi finde mange eksempler på forkert dimensionering, korte slanger, små pumper og jeg skal gi dig skal jeg. Jeg er kommet fri af det hele.
Her var også mange historier om såkaldte lavenergihuse, hvor forbruget var betydeligt anderledes end forventet. På den front lever mit hus op til forventningerne. Isolering og tæthed holder varmen indendøre. VP'en har lige kørt en tur. Brínen sluttede på +4,8 ind og 1,7 ud. Nok så vigtigt, så sluttede fremløb på 31,5ºC. Det borger for en fornuftig COP. Nu, ca 45 minutter efter den ser stoppet, er fremløb på 24,1ºC. Udetemp er på +0,5ºC
En sjov lille detalje, som jeg sommetider tænker på er, at den varmekurve der blev sat ved installationen kun er blevet justeret 1ºC i den ene ende. Det er dygtighed mere end held, når der rammes så godt!

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,145,477 Unikke besøg
XHTML CSS