HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmtvandstamperetur falder hurtigt
Joffer
Hej Alle.

Temperaturen på mit varmtvandstemperatur falder hurtigt efter varmepumpen er stoppet.
Fra 50 og ned til 45 grader går der ca 15-20 minutter, derefter skal varmepumpen lave vart vand igen, uden at vi overhovedet har brugt varmt vand og sådan bliver det ved længe.
3-vejs ventilen er tilsyneladende tæt, dog har jeg en ubegrundet mistanke om at det ofte forekommer når nogle af rumtermostaterne trækket på varme.
Håber at nogen har et bud, kan det evt være at det i tidernes morgen er sat forkert op på en måde.
På forhånd tak.

Smile
130 m3 lavenergihus, opført 2010. Vølund fighter 6w 2025 luft til vand. Inderdel Vølund VVM300.
 
lars-jacobsen
Hvordan har du konstateret at 3-vejs ventilen "tilsyneladene" er tæt ?

Min havde samme problem, men da jeg måler og logger alle temperaturer kunne jeg se fremløbstemperaturen steg gevaldigt efter VV produktion og det varme vand derfor sivede over i gulvvarmekredsen, hvilket igen resulterede i hurtig temperaturfaldti tanken/VVB.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Joffer
Hej Lars-Jacobsen.

Jeg har umiddelbart konstateret at 3 vejs-ventilen er tæt ved at holde på røret til højre for ventilen, dette rør er kold, så jeg formoder at den derfor er tæt. se venligst vedhæftede billeder

Hvis vi antager at 3 vejs-ventilen er tæt, så har jeg en teori om at energien i varmtvandsbeholderen går på en eller anden måde i gulvarmesystemet. Jeg har prøvet at lufte huset ud så termostaterne trækker varme, umiddelbart efter falder temperaturen i varmtvandsbeholderen, men hvordan det sker ved jeg ikke, da systemet består af en inderbeholder og en yderbeholder, den ene til gulvarme den anden til brusvand, hvis det er rigtig forstået.

Jeg har læst i manualen men ikke blevet klogere, jeg har dog drejet på shuntmotorens drejeknap og fandt ud af at brugsvendstamperaturen igen fald drastisk hurtigt.

Hvis du kigger på billederne kan du se at temperaturen på brugsvandet i top og bund er den samme, er det normalt?

PFH-tak
Joffer tilknyttede følgende billede:billeder:
img_8642.jpg img_8639.jpg

130 m3 lavenergihus, opført 2010. Vølund fighter 6w 2025 luft til vand. Inderdel Vølund VVM300.
 
Joffer
Hej Lars-Jacobsen.

Jeg har umiddelbart konstateret at 3 vejs-ventilen er tæt ved at holde på røret til højre for ventilen, dette rør er kold, så jeg formoder at den derfor er tæt. se venligst vedhæftede billeder

Hvis vi antager at 3 vejs-ventilen er tæt, så har jeg en teori om at energien i varmtvandsbeholderen går på en eller anden måde i gulvarmesystemet. Jeg har prøvet at lufte huset ud så termostaterne trækker varme, umiddelbart efter falder temperaturen i varmtvandsbeholderen, men hvordan det sker ved jeg ikke, da systemet består af en inderbeholder og en yderbeholder, den ene til gulvarme den anden til brusvand, hvis det er rigtig forstået.

Jeg har læst i manualen men ikke blevet klogere, jeg har dog drejet på shuntmotorens drejeknap og fandt ud af at brugsvendstamperaturen igen fald drastisk hurtigt.

Hvis du kigger på billederne kan du se at temperaturen på brugsvandet i top og bund er den samme, er det normalt?

PFH-tak
Joffer tilknyttede følgende billede:billeder:
img_8642_1.jpg img_8639_1.jpg

130 m3 lavenergihus, opført 2010. Vølund fighter 6w 2025 luft til vand. Inderdel Vølund VVM300.
 
lars-jacobsen
Kender ikke din pumpe i detaljer, men hvis du kikker på mine grafer kan du også se at når der lades på VV beholderen så stiger temperaturen hurtigt. Det er fordi det er en kappebeholder og det er ikke så meget vand VP har at arbejde med. Derfor stiger temperaturen hurtig og VP stopper igen. I en almindelige VVB på ca 100l er der ikke den store lagdeling og temperatur forskel fra top til bund.
Hvis ikke der er "overløb" til gulvvarmekredsløb gennem 3-vejs ventilen, så er der nok ikke så meget at gøre ved det. Du kan evt. prøve at ændre hastigheden på din sekundære pumpe (den der hedder P2 hos mig) og se om det gør en forskel.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,970,962 Unikke besøg
XHTML CSS