HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Fejl på Bosch Compress 6000
jacobj
Tusind tak fordi du giver dig tid til at hjælpe!Wink

Jeg har fundet kvitteringen frem på anlægget. Du har ret i at det ikke er et EHP, som der står på brugsanvisningen. Det er en Compress 6000 10/LW/M. Buffertanken hedder Bosch BST 120.

Den er forsikret med 16A på de 3 faser.

Arket er noget hjemmefusket noget. Hver gang jeg aflæser giver den mig et estimat på, hvad årsforbruget ender på. Det kompenserer for graddage i de forskellige måneder. Ved ikke om jeg kan lægge det op herinde eller det kun er billedfiler. Årsagen til at den stikker af i marts er, at jeg satte eltilskud på og justerede varmekurven opad i håb om at få noget mere varme på. Jeg har sænket den igen og pt. slået eltilskud fra, da den alligevel gik i alarm.

Der er lavet eftersyn ja. Vist kun filteret der har været renset og ellers blot konstateret, at det kører som det skal og er tæt i brinen.

Der er en enkelt pladeradiator og 3 store støbejernsradiatorer tilbage. Dem må jeg se at få skiftet Smile Men som du er inde på, så er problemet helt sikkert først og fremmest, at klimaskærmen trænger til en gevaldig opgradering.

Jeg printer lige dit svar ud og går ned og kigger lidt på indstillingerne, når ungerne er smidt i seng Smile
 
jacobj

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2729&pid=21028#post_21028]hamselv skrev:[/url]

Først skal du ind i installatørmenu

Pkt 1 Rumtemperatur
OK Stilles til radiator
OK Højest tilladte 80°, lavest tilladte 10°
OK. HAR RETTET DEN TIL Varmekurven ser fuldkommen kriminel høj ud, hvilket antagelig dels skyldes husets varmekreds, dels husets varmekreds. burde være en lige line fra f.eks 23° til 48-50°
OK Kobling diff største 25, mindste 4 tidsfaktor 20
KAN JEG IKKE FINDE Sommer/vinter 18° 4 h forsinkelse
KAN JEG IKKE FINDE Grænse direkte start 13°
OK Max drifttid ved VV behov 20 min
OK Laveste udetemperatur har du stillet til -20. Den ville jeg have valgt til -15°

Varmtvand
OK Kvitter T3 JA
OK Varmtvandsdrift økonomi
IKKE MED PÅ HVAD DU MENER Varmtvandsspids - ja god i de hvis forbruget er behersket. Bruger man meget vand, mindre betydende.
OK Elanode ja
PAS Ekstern styring (afhænger af hvordan sikring af brine standen er udført)

Installatør
OK Vedligholdelseskørsel onsdag
OK. STOD PÅ 80 højest tilladelige fremløb 80° (der er formentlig denne der er stillet lavt).
DEN STÅR PÅ ELTILSKUD. ANDRE MULIGHEDER ER "SHUNTET TILSKUD" OG "UDEN TILSKUD" Driftform V/V med elvarme (hvis du må rette denne)

Cirkulationspumper:
OK Varmekredspumpe kontinuerlig.
OK Varmebærerpumpe automatisk

Pumpehastighed
OK Temperaturforskel ved varme 7K
OK Temperaturforskel ved varmtvand 3k
OK Kuldebærerpumpe automatisk

Tilskud
SAT TIL 120 MINUTTER Startforsinkelse: normalt 120 minutter ved radiator, 240 minuttter ved gulv. Pas på med at stille den for højt hvis varmepumpen er alt for underdimensioneret (det lyder din til at være)
OK Effektbegrænsning ved kompressordrift 3 kW (du har valgt 6, hvilket fordrer en 20A sikring hvis det er en 10'er. Er det en 8'er, så OK med 6 kW).
Ved kun tilskud 9 kW

Det vil være normal settings. Meget interessant er det at vide hvordan den kører. Det kan aflæses ved at trykke I og rulle ned gennem aflæsninger. Skal laves medens den er i drift, og har stabiliseret sig.

https://www.youtube.com/watch?v=2Wp-4y7MEeE



Har skrevet kommentarer ovenfor. De fleste indstillinger var egentlig ok. Det er jo nok varmekurven, som har størst betydning.
Har taget et par billeder af indstillingerne under tilskud bare for lige at være sikker på, at jeg har lavet det rigtigt Smile
jacobj tilknyttede følgende billede:billeder:
20180403_202613.jpg 20180403_202510.jpg 20180403_201432.jpg
 
jacobj
PS. Et generelt spørgsmål. Er det bedre at skrue op for cirkulationen ift. at hæve varmekurven? Hvis altså det kan stilles sådan op.
 
hamselv
Ja, hvis varmebærer kredsen kan bære det uden at støje, er masser af flow varmepumpens yndlingsret. Det er den største dødssynd der findes at knibe vandflow, for at forsøge at spare nogle få Watt i forbrug.
 
jacobj
Vil bare lige høre om du så svar #22 og om der er nogen kommentarer til det? Smile Der var lige et par punkter jeg ikke kunne gennemføre.
 
hamselv
Næh ikke rigtig.

Du kører for lav brugsvandstemperatur ser det ud til. Men den er nok lidt sværere at komme ind og manipulere. Kører du brugsvandscirkulation?
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2729&pid=21032#post_21032]hamselv skrev:[/url]

Ja, hvis varmebærer kredsen kan bære det uden at støje, er masser af flow varmepumpens yndlingsret. Det er den største dødssynd der findes at knibe vandflow, for at forsøge at spare nogle få Watt i forbrug.


Bør jeg så tvinge min Alpha 2 pumpe op i hastighed, i stedet for at den står på "Auto"?
 
hamselv
Nej. Du får ikke det vilde ud af at presse på gulvvarmen. Flowet der er normalt stort nok. Og VP'en styrer selv flowet over veksleren (og hen til bufferen). Jacob derimod har nogle trælse radiatorer.
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2729&pid=21036#post_21036]hamselv skrev:[/url]

Nej. Du får ikke det vilde ud af at presse på gulvvarmen. Flowet der er normalt stort nok. Og VP'en styrer selv flowet over veksleren (og hen til bufferen). Jacob derimod har nogle trælse radiatorer.


Tak :-)
 
hamselv
Min var efter mange års drift begyndt at halte og havde for højt varmebærerdelta over veksleren. En bagskylning og svarende til en kopfuld slam kom ud. Bingo....flowet var tilbage, altså steg betydeligt. Og min VP har ikke reguleret pumpe som din Torben. Og der kunne man sgu se "skaden". Din kompenserer selv + du har fra start behandlet vand på. Så du burde ikke opleve de samme trængsler som mig.
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2729&pid=21038#post_21038]hamselv skrev:[/url]

Min var efter mange års drift begyndt at halte og havde for højt varmebærerdelta over veksleren. En bagskylning og svarende til en kopfuld slam kom ud. Bingo....flowet var tilbage, altså steg betydeligt. Og min VP har ikke reguleret pumpe som din Torben. Og der kunne man sgu se "skaden". Din kompenserer selv + du har fra start behandlet vand på. Så du burde ikke opleve de samme trængsler som mig.


Det vil da glæde mig, hvis jeg undgår det. Indtil nu har det kørt vidunderligt. Jeg har blot renset filtrene et par gange. Men der var næsten ingen snavs i. Og mit forbrug til VP + cirkulationspumpe, har ligget på 2400 kWh årligt. Jeg er glad :-)
 
hamselv
Du kan jo så i høj grad takke dig selv, for at du er en grundig og omhyggelig håndværker. Og alt er jo så lavet i henhold til bogen + god håndværksskik. At vi så også lige topper op og skyller slanger med noget ordentlig udstyr, og giver dig behandlet vand på, så har man jo gjort alt hvad man kan for at få et topdollar resultat. Hvilket man så også må sige du har. Din driftøkonomi er intet mindre end imponerende god, specielt når det er et renoveret hus. Det viser bare at det du har lavet er ligeså klassegodt som den installation jeg var oppe og starte op. Jeg var imponeret da jeg var oppe og starte op, og er bestemt ikke mindre imponeret når du fortæller hvor lidt energi du hælder i varmepumpen. Dit hus og chr's er klart blandt de allerbedste jeg har set. Chr's er nyt, dit er et gammelt renoveret et. Men i er begge tæt på et rigtigt 0-energi hus.
 
Torben

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2729&pid=21043#post_21043]hamselv skrev:[/url]

Du kan jo så i høj grad takke dig selv, for at du er en grundig og omhyggelig håndværker. Og alt er jo så lavet i henhold til bogen + god håndværksskik. At vi så også lige topper op og skyller slanger med noget ordentlig udstyr, og giver dig behandlet vand på, så har man jo gjort alt hvad man kan for at få et topdollar resultat. Hvilket man så også må sige du har. Din driftøkonomi er intet mindre end imponerende god, specielt når det er et renoveret hus. Det viser bare at det du har lavet er ligeså klassegodt som den installation jeg var oppe og starte op. Jeg var imponeret da jeg var oppe og starte op, og er bestemt ikke mindre imponeret når du fortæller hvor lidt energi du hælder i varmepumpen. Dit hus og chr's er klart blandt de allerbedste jeg har set. Chr's er nyt, dit er et gammelt renoveret et. Men i er begge tæt på et rigtigt 0-energi hus.


Jeg ved ikke helt hvad et =0-energi hus er. Men jeg producerer 7500 kWh med solpaneler. Mit forbrug i alt er omkring 4000 kWh. Jeg sælger strøm. Det kan nok ca. opveje transportafgiften, som nu er lagt på.
 
lars-jacobsen

Citer

Jeg ved ikke helt hvad et =0-energi hus er. Men jeg producerer 7500 kWh med solpaneler. Mit forbrug i alt er omkring 4000 kWh. Jeg sælger strøm. Det kan nok ca. opveje transportafgiften, som nu er lagt på.

Nej det er der nok heller ikke nogen fast definition på, da det både er brugt som "produktnavn" og så den almene opfattelse af huse der producere mere energi end de tilføres. Og her tænkes samlet på al energi huset bruger Inc. varme og varmt vand, ikke kun el. Om den energi der er behov for så kommer fra en generator drevet af huset beboeres kondicykel, solceller, solvarme paneler på taget eller en "energibrønd" i baghaven er underordnet. Nettoresultatet skal bare være 0 eller negativt. (Overskud af energi).

I et lille velisoleret hus med LED belysning og A+++ hvidevare, jordvarme ingen teenager, og et 6kw solcelle anlæg på den gamle årsbaserede nettoordning er det mulig at være "selvforsynende" og dermed kunne kalde sit hus et 0-energi hus. Men det blive det alså ikke et BR2015/2020 hus af.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmeihuset
Jeg ville mene at et 0 energi HUS e et hus der kan holde varmen UDEN hjælp af andre ting som celler vindmøller eller kondicykler ;o)

En nul energi BOLIG , er en bolig hvor man ikke skal købe energi for at holde varmen i huset

at man evt skal betale nogle gebyrer, medfører så det sidste begreb
nul underkud på kontoen bolig ;o)

Torbens hus ville så være det sidste ,, hvis tingene holder længe nok til at de er tjent hjem
Holder tingene længe nok, er det en god forretning der giver en indtægt
JA JA
man blir lidt bidt af det, men hellere det end bidt af en regning fordi, man ikke var bidt af det ;o)
 
jacobj

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2729&pid=21034#post_21034]hamselv skrev:[/url]

Næh ikke rigtig.

Du kører for lav brugsvandstemperatur ser det ud til. Men den er nok lidt sværere at komme ind og manipulere. Kører du brugsvandscirkulation?


Ingen brugsvandscirkulation pt. men det påtænker jeg at trække rør til, når nu jeg alligevel skal i gang.
Kan du uddybe det med den lave brugsvandstemperatur? Er 54 grader i vvb ikke meget normalt?
 
hamselv
I din youtube video sige T3 44,1° det er for koldt. VV 54° er for varmt.
 
VB
Min varmepumpe er indstillet til at stoppe varmtvandsproduktionen ved 54 grader. Det når den efter ca. 20 minutter.

COP ved 55 grader angives til henholdsvis 2,02, 2,19 og 3,10 ved -7, +2 og +7 grader.

Så det vel begrænset, hvor meget 54 grader koster ekstra i forhold til en lidt lavere varmtvandstemperatur på f.eks. 50 grader.

Men jeg har dog indstillet varmepumpen til ikke at producere varmt vand om natten, hvor der ikke bruges varmt vand.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
lars-jacobsen
Nu er det nok ikke så meget en enkelt opvarmning til 54 gr vs 48-50 gr. men mere det problem at det er konstant året rundt. Der er også tab til omgivelserne fra tanken og de er højere med øget temperatur. Ligesom der er ingen grund til at varme det højere op for at blande det med koldt vand i*en til hånd/kropsvask. Det er stort set kun afvaskning af gryder/pander der er behov for +50 gr. varmt vand.
Så undgå at varme ting højere op end nødvendigt. Du har jo heller ikke varmet rummene op til +25 gr. og så åbner vinduerne for at regulere (den russiske termostat).
Så ingen VV produktion om natten er helt fint.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
VB

Citer

Der er også tab til omgivelserne fra tanken og de er højere med øget temperatur.

Det giver mening for mig. Men ved afvaskningen af gryder og pander får jeg ikke ros ved 50 grader varmt vand.

I relation til min indedel, så er der formentlig ikke varmetab af betydning fra "varmtvandsbeholderen" til omgivelserne. Kun om sommeren, hvor baggangen ikke har brug for varme.

Det varme vand kommer fra en gennemstrømningsspiral, som opvarmes af den øverste del af buffertanken. Jeg kan indstille, hvor stor en del af toppen, der skal opvarme brugsvandet.

Gennemstrømningsspiralen betyder også, at der ikke er behov for periodisk opvarmning for at undgå legionella-bakterier, således som mange varmepumper har.
Frekvensstyret 3-12 kW NIBE F2040 (Luft/Vand) med NIBE VVM indendørs modul.
Installeret november 2013. Opvarmer hus på 180 kvm., fordelt på 2 plan. Primært med radiator, 40-50 kvm med gulvvarme. Huset er bygget i 1946. 50 mm hulmursisolering og 250 mm tagisolering.
Årsforbrug:
6.430 kWh i 2014 (laveste udetemperatur -5)
6.650 kWh i 2015 (laveste udetemperatur -5)
7.083 kWh i 2016 (laveste udetemperatur -9)
6.777 kWh i 2017 (laveste udetemperatur -6)
7.766 kWh i 2018 (laveste udetemperatur -?)
6.770 kWh i 2019 (laveste udetemperatur -?)
6.190 kWh i 2020 (laveste udetemperatur -?)
Før varmepumpen årligt 2300 liter olie.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,147,175 Unikke besøg
XHTML CSS