HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmepumpe størrelse for 50% af varmebehov?
Torkild
I Horsens skal vi nu have fjernvarme over alt, og vi er mange der gerne vil slippe.
Hvis man har mere end 50% af det kommunale vurdere energi behov til opvarmning og varmt vand dækket af vedvarende energi, så kan man ikke pålægges tilslutning pligt.
Jeg læser lovgivning, som det års forbruget skal kunne afdækkes minimum 50%, og der skal altså ikke tages hensyn til maksimal effekt behov ved -12grader.

Kommunen regner på denne måde:
Kommunalt vurderet energibehov(kWh/år)/2 /1000 =Varmepumpens minimum i kW
F.eks.
14903(kWh/år) /2 /1000 = 7,45kW varmepumpe.
Det regnestykke er jo pære og bananer.

Fra de formler jeg kan finde får jeg dette:
Ved et årsbehov på 14903kWh på 145m2, så får jeg varmetabet ved -12 grader til at være 51,39Wm2.
Maksimal energi behov = 51,39Wm2 * 145m2 = 7451,45W = 7,45kW - Dette er det samme tal som kommunen kommer frem til - MEN: 7,45kW er huset maksimale energi behov.
De 7,45kW varmebehov kan afdækkes med ½ af en varmepumpe på 3,725kW.

En varmepumpe på 3,725kW er dog stadig meget større end den behøver at være for at afdække 50% af årsforbruget - for der er stadig ikke taget højde for grad dage!

Efter hvad jeg kan finde online, så vil en vampepumpe på halvdelen af den behøvede maksimal effekt kunne afdække ~89% af års forbruget (diverse aflæsnings tabeller)!
Dette betyder, jo at jeg kan nøjes med en endnu mindre varme pumpe, og at jeg vil kunne nøjes med en lille og billig luft/luft varmepumpe for at kunne afdække års forbruget med 50%.
Men hvor lille en luft/luft varmepumpe kan jeg nøjes med?


Mit faktiske forbrug er for kommunens side underordnet, men jeg bruger kun gas i dag og vil i forbindelse med renovering om et par år over på luft/vand varmepumpe.
Jeg ønsker ikke at have den udgift nu, og jeg kan se billige varmepumper til under 4000kr med Varmekapacitet: Op til 3400 watt, nominelt 3000 Watt.
Så jeg vil heller gøre det nu, og når i 2020 får bygget om installere luft/vand.
Vi bruger 800m3 gas om året og har en god brænde oven, så rent økonomisk haster det ikke at få luft/vand varmepumpe - men vejen går jo til at gas bliver udfaset.
Lige nu er kampen at holde fjernvarmen fra døren billigst muligt.

TAK for jeres hjælp!
 
Torkild
Se bort fra denne tråd - oprettet i den forkerte kategori.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

21,975,898 Unikke besøg
XHTML CSS